Ik wil graag een nieuwe woning aankopen t.w.v. 400.000 euro met de volgende kapitaal bronnen;
- Privé: 20.000 euro
- Deel van het huis wordt kantoor: 47.000 (kantoor heeft eigen sanitair/ingang - direct aankopen vanuit Holding BV)
- Dividend uitkering: 150.000 euro
- Meenemen hypotheken
Huidige situatie:
- Werk BV en Holding BV, 100% eigenaar
- Personeel: geen
- Huidige woning - waarde 210.000 euro
- Huidige Hypotheek van de bank: 150.000
- Huidige Hypotheek van de Holding BV: 33.000
- Werkkapitaal: 250.000 euro
- DGA brutojaarssalaris: 48.000
- Voorgaande divdenduitkeringen: geen
- Jaarlijkste kosten: 60.000 euro
- Jaarlijkse winst na belastingen: 80.000 euro
Vragen:
a) Voldoende Eigen Vermogen moet beschikbaar blijven in de Holding BV, is de bovengenoemde financiering (dividend uitkering) zakelijk verantwoord?
b) Ik heb niet eerder dividend uitgekeerd, is het mogelijk om in één keer een hoog dividend bedrag uit te keren?
c) Heeft de hoge dividenduitkering invloed op het minimum DGA salaris. Op dit moment is het laag te noemen, zolang de belastingdienst hier geen bezwaar tegen heeft wil ik het graag zo houden.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ondernemer2013
Ondernemer2013
Ik wil graag een nieuwe woning aankopen t.w.v. 400.000 euro met de volgende kapitaal bronnen;
- Privé: 20.000 euro
- Deel van het huis wordt kantoor: 47.000 (kantoor heeft eigen sanitair/ingang - direct aankopen vanuit Holding BV)
- Dividend uitkering: 150.000 euro
- Meenemen hypotheken
Huidige situatie:
- Werk BV en Holding BV, 100% eigenaar
- Personeel: geen
- Huidige woning - waarde 210.000 euro
- Huidige Hypotheek van de bank: 150.000
- Huidige Hypotheek van de Holding BV: 33.000
- Werkkapitaal: 250.000 euro
- DGA brutojaarssalaris: 48.000
- Voorgaande divdenduitkeringen: geen
- Jaarlijkste kosten: 60.000 euro
- Jaarlijkse winst na belastingen: 80.000 euro
Vragen:
a) Voldoende Eigen Vermogen moet beschikbaar blijven in de Holding BV, is de bovengenoemde financiering (dividend uitkering) zakelijk verantwoord?
b) Ik heb niet eerder dividend uitgekeerd, is het mogelijk om in één keer een hoog dividend bedrag uit te keren?
c) Heeft de hoge dividenduitkering invloed op het minimum DGA salaris. Op dit moment is het laag te noemen, zolang de belastingdienst hier geen bezwaar tegen heeft wil ik het graag zo houden.
Bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijkg groet
Ondernemer2013
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag