• 0

"topsectoren" [innovatiebeleid overheid]

FD bericht (via NRC over een brandbrief van dertien grote bedrijven over het innovatiebeleid van onze overheid. De klacht is dat de geldstromen voor onderzoek te weinig naar deze bedrijven gaan, heel kort door de bocht gezegd.

Nu erger ik me al jaren, wat, decennia, aan de onkunde, onwetendheid en onbenulligheid bij de overheid over innovatie. En ik weet dat grote bedrijven in de eerste plaats een eigen agenda hebben, voordat ze zich druk maken over de stand van innovatie in Nederland. Maar ik zou graag een platform hebben om de overheid, de burger, de ondernemer en het bedrijfsleven (dat laatste zijn subtiel twee verschillende dingen) iets te vertellen over innovatie en het bevorderen ervan.

Ik kan een mail sturen naar mijn politieke partij om het op de agenda te zetten, ik kan er met politici over praten, dat ga ik ook doen, maar zou het een idee zijn om met een paar HL'ers een aantal stellingen te poneren en die in de publiciteit te brengen? Ik heb zoiets al 's gedaan toen het Innovatieplatform werd geinstalleerd, ik zou dat graag nu nog 's doen. Maar dan niet beperken tot een prominente open brief in de NRC, maar echte publiciteit.

En nu poneer ik dat hier :-)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40618-topsectoren-innovatiebeleid-overheid/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Naar mijn bescheiden mening mag de overheidsubsidie aan grote bedrijven die hun eigen broek moeten kunnen ophouden per direct worden geschrapt. Ik geloof niet dat je de "Nederlandse economie" cq. "bepaalde topsectoren" zinvol kunt laten uitblinken door grote commerciele bedrijven geld toe te stoppen. Wat de ontwikkelde innovaties uiteindelijk bedragen aan de belangen van de overheid cq. de economie cq. de inwoners van Nederland is volstrekt onduidelijk. Het voordeel voor de bedrijven in kwestie is een oneerlijke vorm van concurrentie.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Ron, het gaat hier nog niet eens over subsidie, maar over beleid en standpunten. Ik vind dat universiteiten fundamenteel onderzoek moeten doen, en alleen dat, en dat innovatie daaruit vandaan "lekt" naar bedrijven, bijvoorbeeld in de vorm van afgestudeerden en gepromoveerden die hun nieuwe vindingen meebrengen als ze bij Akzo gaan werken. Of als twee briljante fysici na hun afstuderen samen een bedrijfje beginnen, dat dan na drie jaar wordt overgenomen door Philips. Daar komt geen subsidie aan te pas.

• 0

De klacht is dat de geldstromen voor onderzoek te weinig naar deze bedrijven gaan, heel kort door de bocht gezegd.

En in het artikel in kwestie "In de brief gericht aan minister Henk Kamp stellen de bedrijven dat ze te weinig financiële steun krijgen van publieke financiers van wetenschappelijk onderzoek, zoals NWO en TNO."

Ron, het gaat hier nog niet eens over subsidie, maar over beleid en standpunten.

Het ging toch juist wel over geld? Het woord subsidie viel niet, maar dat is mogelijk mijn onjuiste interpretatie.

• 0

Het ging toch juist wel over geld?

Die 13 bedrijven hebben het over geld, subsidie. Maar dat is niet waar ik me aan erger. Mij gaat het er meer om dat wat deze 13 willen en wat de overheid nastreeft, remmend werkt op innovatie, terwijl alles wat innovatie kan bevorderen wordt nagelaten.

• 0

Ah, zo. Ja, dat ben ik met je eens.

• 0

Er zijn natuurlijk ook bedrijven die voor hun eigen innovatie mogelijkheden bij wetenschappelijke instituten investeren voor het uitvoeren van onderzoek of projecten (niet publiekelijk).

Het is dus (volgens mij) dat daarover deze instituten klagen dat ze daar ook meer op moeten budgetteren (met meer risico) en te weinig (voor hun natuurlijk) van de overheid direct ontvangen.

Deze grote bedrijven willen dan weer dat hun inbreng in deze instituten gecompenseerd wordt.

• 0

Er zijn natuurlijk ook bedrijven die voor hun eigen innovatie mogelijkheden bij wetenschappelijke instituten investeren voor het uitvoeren van onderzoek of projecten (niet publiekelijk).

Mijn stelling is juist dat het bedrijfsleven niets te zoeken heeft bij instellingen voor wetenschappelijk onderzoek.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar