• 0

problemen met vriend over geld

Hallo iedereen,

 

Ik heb me aangemeld bij dit forum omdat ik samen met een vriend van mij een website run. In deze website hebben wij ongeveer 5 maanden geleden samen even veel geld geïnvesteerd.

In het begin begon het klein en was er niet heel veel werk aan. Het werk dat we aan de website hadden deden wij altijd samen en dit loonde goed! Al gauw hadden wij inkomsten van rond de 1800 euro per maand. Omdat wij allebei momenteel nog op de middelbare school zitten is dit natuurlijk lekker verdienen. In de tijd heeft hij echter steeds meer werk naar zich toegetrokken. Ik zou wel meer willen doen maar ik heb hier simpelweg geen tijd voor. Het komt erop neer dat hij over een tijdspan van 3 maanden redelijk wat meerwerk aan de website heeft gehad.

 

Nu zijn wij vorige week eens gaan praten en het komt erop neer dat hij eigenlijk of een verdeling van 75 tegen 25 procent van de inkomsten wil en zodra de website verkocht wordt eenzelfde verdeling te hanteren, of hij wil mij afkopen voor 2000 euro. Natuurlijk ben ik het met beide gevallen niet eens. Ik ben het ermee eens dat hij meer geld mag krijgen dan ik, maar het voelt naar mijn idee scheef als we een verdeling van de inkomsten gaan doen. Mij lijkt het een goed idee om hem (achteraf) een vast bedrag per uur te betalen uit de inkomsten die wij hebben verkregen. We hebben namelijk samen geïnvesteerd en dus de risico's gespreid. Het is toch niet redelijk als hij dan nu achteraf een grote som geld gaat opeisen of denk ik nu verkeerd?

 

Ik hoor graag van jullie wat jullie van deze kwestie vinden.

Alvast Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De baten zonder de lasten! Wie wil dat nu niet?

 

Uit heel je verhaal komt naar voren dat je een project bent begonnen waar je eigenlijk geen tijd in wil/kan steken.

 

Jouw vriend heeft zijn schouders er onder gezet terwijl jij toekeek.

 

Terecht komt hij nu met de vraag om duidelijkheid te scheppen wat betreft verdiensten.

 

Mijn advies: Als je in jezelf de roeping voelt om ondernemer te zijn. Zet dan mee je schouders er onder. Maak tijd vrij en doe de komende drie maanden een inhaalslag wat betreft gespresteerde uren.

 

Zijn je andere activiteiten te belangerijk. Gun dan het succes aan je vriend. Hij heeft er tenslotte ook hard voor gewerkt. Dus kom gewoon snel tot een oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

Het is ligt echter gecompliceerder. Het is zeker niet zo dat hij al het werk heeft wel gedaan. We hebben veel samen gedaan en daarnaast heb ik veel andere dingen betaald/geregeld, zoals een gesprek met een accountant, een gesprek met een grote investeerder om op ideen te komen. Hij heeft meer gedaan qua werk, maar de meeste ideeën zijn uit mijn hand gekomen.

 

Het gaat trouwens maar om ongeveer 30-40 extra uren die hij erin heeft gestoken

Link naar reactie
  • 0

Een volgende structuur zou je kunnen opnemen in de vennootschapsovereenkomst.

 

Winst wordt eerst verdeeld naar rato van de uitgevoerde werkzaamheden. Tot een maximum van bijv. 50 euro per uur. De restwinst wordt 50/50 verdeeld.

 

De eigendomstverhouding blijft gehandhaafd op 50/50, bij eventuele verkoop is de winstverdeling weer eerst naar inzet en daarna een verdeling van de restwinst 50/50.

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me aangemeld bij dit forum omdat ik samen met een vriend van mij een website run. In deze website hebben wij ongeveer 5 maanden geleden samen even veel geld geïnvesteerd.

 

In de reacties wordt nergens gevraagd naar de rechtsvorm, dus bij deze: wat is de rechtsvorm?

 

Daarna de 2de, noodzakelijke, vraag:

Wat is er op papier geregeld bij aanvang aan afspraken?

 

Alleen een feit dat er een website gerund wordt met evenveel geld is niet voldoende....

 

Groet

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.