• 0

aangifte inkomsten belasting 2012

Hallo beste forumleden,

Ik heb vorig jaar mijn bedrijf gestart en ben nog in de aanloopfase om verkoop te starten. Ik zou graag zelf mijn belastingformulier kunnen invullen maar weet nog niet hoe ik dit correct moet invullen. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mijn wil helpen hiermee. Ik heb eind 2012 een mal laten maken voor het produceren van mijn producten. Is het correct dat ik de kosten voor deze mal zowel in de winst en verliesrekening moet opnemen als in het overzicht activa bij de materiele vaste activa? En zoja moet ik dan de volledige waarde opnemen of al direct beginnen met afschrijven op de waarde?

Alvast vriendelijk dank , Astrid

 

Ik ontwikkelde een nieuwe plastuit voor vrouwen, zie: http://www.wopeeh.nl

Nu tracht ik mijn weg te vinden naar de verkoop...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Astrid,

 

Welkom op Higherlevel. :)

 

Kun je misschien vertellen wat de prijs van de mal exclusief btw was? Dan kunnen we je wellicht beter vertellen hoe je die verwerkt in je administratie. Hier probeert de Belastingdienst overigens uit te leggen wat afschrijven is

 

modedit: "link ingekort"

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je bericht Karen,

de mal was excl ong. 11000 en er is ook een lashorn van ong. 700 vervaardigd. Voor zover ik heb begrepen valt dit dan onder geactiveerde productie en zijn dit bedrijfsmiddelen. Maar hoe er precies mee om te gaan bij de aangifte is me niet duidelijk.

Groet, Astrid

Ik ontwikkelde een nieuwe plastuit voor vrouwen, zie: http://www.wopeeh.nl

Nu tracht ik mijn weg te vinden naar de verkoop...

Link naar reactie
  • 0

Hallo Astrid,

 

Van 'geactiveerde productie' heb ik in 20 jaar ondernemerschap nog nooit gehoord.

Maar het zijn duidelijk investeringen in bedrijfsmiddelen waar je op moet afschrijven. Jeetje zeg, een mal van €11.000, dat moeten straks wel hele mooie producten worden die jij gaat verkopen. ;D

 

In principe betekent het dat jij die €11.700 verdeeld over de komende 60 maanden in je winst- en verliesrekening verwerkt. De Belastingdienst heeft namelijk besloten dat je bedrijfsmiddelen in principe in 5 jaar moet/mag afschrijven.

 

Je deelt het totaalbedrag van je investering dus door 60 = €195, kijkt in het jaar van aanschaf hoeveel maanden voor 31-12 de factuurdatum is en dat totaalbedrag boek je als bedrijfskosten in dat jaar op je winst- en verliesrekening.

 

Vanaf 2013 boek je €2.340 per jaar als bedrijfskosten. Tenzij je in 2013 meer dan 1225 uur in je bedrijf werkt, dan mag je zelf kiezen hoeveel je per jaar wilt afschrijven.

 

Ik ben er voor het gemak vanuit gegaan dat je in 2012 nog geen 1225 uur in je bedrijf hebt gewerkt, als dat wel zo is mag je zelf bedenken welk bedrag je over 2012 wilt afschrijven en dus boeken als bedrijfskosten.

 

Als je je aankopen bijvoorbeeld begin november hebt gedaan boek je over 2012 2 maanden = €390 als bedrijfskosten.

De rest van je aankoopbedrag (uiteraard ex btw) zet je op de balans bij bezittingen op 31-12-2012. In dit voorbeeld dus €11.310. Het bedrag dat je 'afschrijft' (de €390) zet je op je balans bij de schulden per 31-12.

Vervolgens wordt je aanschaf eind 2013 en de jaren die volgen telkens die € 2.340 minder waard op je balans.

 

Wordt het zo een beetje duidelijker? In combinatie met de uitleg van Josina van Gravita uit de link die @mmint net heeft gedeeld, kom je vast een stuk verder.

 

Karen

(die ondernemers die boekhouding en belastingaangiftes zelf willen doen en snappen juist slimme ondernemers vindt.)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karen, dank je weer voor je uitgebreide antwoord. Tsja, ik kan je verzekeren dat ik ook nog nooit had gehoord van geactiveerde productie maar als novice in het belasting gebeuren werd ik er toch op getracteerd. Onder het kopje winst en verliesrekening>opbrengsten staat dit in de belastingaangifte. Enfin, ik denk dus dat ik (ook) daar die dingen moet boeken.

Ik zal me nog eens verdiepen in het afschrijven, ik weet nog niet hoe ik dat het beste kan aanpakken. Ik heb zeker voldoende gewerkt om willekeurig te kunnen afschrijven maar of en waarom dat gunstig of juist niet is kan ik nog niet overzien.

Dank je ook, BadEendje (of slechte eend?) Ik neem je advies ter harte.

En ook dank voor je advies mmint, ik zou het idd kunnen uitbesteden maar ik kan er erg slecht tegen als ik nota bene slechts 8 bedragen niet eens op de juiste wijze in een belastingaangifte kan invullen terwijl ik echt gewoon de Nederlandse taal beheers. Maar absoluut, het zou zeker helpen als ik bedreven was in boekhouden, ik begin er steeds meer van te begrijpen gelukkig :)

 

Wat betreft mijn product, tsja, ik denk niet direct dat het mooi is, maar handig wel. Omdat andere producten in dit genre niet goed werkten maakte ik het zelf en Ik ben eerlijk gezegd erg benieuwd of het wat gaat worden. Je kunt er meer over lezen op mijn website ( www.wopeeh.nl ), ook een verhaaltje waarom ik het maakte. Het ontwikkelen van een nieuw product is al met al een erg interessant proces om door te maken.

 

Erg fijn dat jullie me allemaal adviezen geven, de belastingaangifte is nu in ieder geval al kloppend, of het juist is weet ik nog niet zeker, ik puzzel er nog wat mee.

Groet, Astrid

Ik ontwikkelde een nieuwe plastuit voor vrouwen, zie: http://www.wopeeh.nl

Nu tracht ik mijn weg te vinden naar de verkoop...

Link naar reactie
  • 0

Prima. Mijn reactie was overigens geen sneer of reclame voor een boekhouder. Zelf doen vind ik het beste, mits je het kan en/of de tijd hebt om je erin te verdiepen. Kan of wil je het niet zelf, stap dan naar de boekhouder. Ook als je het wel kan, dan kan een boekhouder nog handig zijn ter controle en om te voorkomen dat je misschien iets misloopt.

 

Nog een laatste tip: vergeet niet de KIA-regeling. Voor investeringen van per stuk minimaal 450,- euro en in totaal minimaal iets van 2100 euro kan je een aantrekkelijke extra aftrekpost binnenhalen die je winst flink kan drukken.

Als starter kun je de gehele investering willekeurig afschrijven, maar misschien is het juist gunstiger om dat niet te doen. Als je winst nu al laag is kun je beter ook in volgende jaren nog wat afschrijving overhouden om je winst dan ook te drukken. Omdat starters willekeurig mogen afschrijven, hoeft dat dus niet per se in vijf jaar.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 1

Tsja, ik kan je verzekeren dat ik ook nog nooit had gehoord van geactiveerde productie maar als novice in het belasting gebeuren werd ik er toch op getracteerd. Onder het kopje winst en verliesrekening>opbrengsten staat dit in de belastingaangifte.

 

Oh gut ja, praat me niet van het taalgebruik in de ondernemersaangifte. En helemaal niet als het op investeringen aankomt. Daarvoor gebruiken ze steeds wisselende termen en de uitleg per onderwerp gaat ervan uit dat je snapt waar ze het over hebben, terwijl het juist de aangifte is voor ondernemers die geen professionele fiscalisten zijn en al die vaktermen niet kennen. #zucht

 

Of het gunstig is om bijv. alles meteen af te schrijven is onder andere afhankelijk van of je de afgelopen jaren een (hoog) inkomen had uit een baan en of je verwacht de komende jaren veel te gaan verdienen. Zoek hier en op de website van de Belastingdienst even op 'verliesverrekening' en 'middelingsregeling'. De KIA waar @mmint het over heeft wordt ook wel de 'Kleinschaligheids InvesteringsAftrek' genoemd. Is ook veel info over te vinden. Als je ook zonder af te schrijven op je investeringen verlies maakt (al dan niet door de investeringsaftrek) is het wellicht interessant over 2012 helemaal niet af te schrijven en dat door te schuiven naar jaren dat je winst maakt.

 

En die winstjaren komen vast met zo'n handig product. Heb vorig jaar de Kilimanjaro gedaan en was daar heel blij met mijn Whiz. ;D

 

@mmint Dan zijn we het daar deels over eens. (mijn ervaring is dat ik juist door de slordigheid van boekhouders en accountants in de loop de jaren tienduizenden euro's ben misgelopen). Volgens mij word je van zelf je boekhouding (leren) doen een betere ondernemer en van zelf thuis stofzuigen niet. (en da's ook nog stukken goedkoper om uit te besteden ook).

 

Tot zover mijn twee centen.

 

Karen

 

PS: ik deed vanochtend 'research' voor een artikel op OndernemersFacts over de online aanwezigheid van de Belastingdienst en kwam Astrid toen tegen op een forum waar haar door een boekhouder werd geadviseerd een boekhouder te zoeken (wij van WC eend...) en heb haar toen verteld dat ze hier veel info kan vinden en vast sneller reacties krijgt dan daar. 8)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

en kwam Astrid toen tegen op een forum waar haar door een boekhouder werd geadviseerd een boekhouder te zoeken (wij van WC eend...) en heb haar toen verteld dat ze hier veel info kan vinden en vast sneller reacties krijgt dan daar. 8)

 

Zoals in de reus al aangegeven:

 

Wij van HL-Karen adviseren HL-Karen.

 

Ik sluit me daar van harte bij aan ;D

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo forum mensen,

Alweer veel dank voor jullie meedenken. Het punt afschrijven heb ik voor afgelopen jaar maar even afgeschreven. Inderdaad in verband met het ontbreken van winst want het product was nog niet eens gemaakt, laat staan verkocht. Hopelijk biedt komend jaar meer afschrijfmogelijkheden...

Karen, leuk om te weten dat je een whiz hebt gebruikt. Bij mijn onderzoek naar soortgelijke producten (er zijn er meer) voordat ik mijn product verder ontwikkelde vond ik die niet echt handig in gebruik :) Geen van allen trouwens, dus naast stofzuigen en geraniums is productontwikkeling een heel aardige bezigheid.

Maar goed, nu even de aandacht naar de belasting die inderdaad bij zijn uitleg uitgaat van mensen met kennis van belasting jargon. Ik moet wel zeggen dat ik blij verrast was dat op twitter iemand van de belastingdienst spontaan aanbood om me te helpen. Niet dat we het toen oplosten maar toch. Er hebben ook al heel wat WC eenden mij aanraden om 'een' boekhouder te nemen. Maar ik was nog niet van plan om het op te geven, daarom post ik nu hier, kennelijk ook op jou aanraden (bedankt hiervoor). Ik heb er inmiddels alle vertrouwen in dat het goed komt met die aangifte en, mooie bijkomstigheid, mijn boekhoudkunde is ook wat opgeveizeld.

@mmint geen zorgen hoor, ik had niet de indruk dat het een sneer was, bovendien ben ik inmiddels wel wat gewend ;D

groet, fijn wekend allemaal.

Ik ontwikkelde een nieuwe plastuit voor vrouwen, zie: http://www.wopeeh.nl

Nu tracht ik mijn weg te vinden naar de verkoop...

Link naar reactie
  • 0

 

Wij van HL-Karen adviseren HL-Karen.

 

 

Eigenlijk adviseerde ik HL omdat jij hier mensen met fiscale vragen altijd zo goed helpt en de antwoorden van anderen daarop zo goed bewaakt. Maar gezien het tijdstip waarop Astrid haar vraag postte heb ik het HL-fort even in de gaten gehouden voor onze fiscale nachtwaker. ;D

 

@Astrid

1. Als je bij je profiel in je 'handtekening' een linkje zet naar de website van je Woopeh en je bedrijf, maak je meteen reclame bij iedereen die in de toekomst deze discussie ziet. En die je eventuele andere vragen alhier ziet. ;)

2. Heb je er al aan gedacht mee te doen aan de Herman Wijffels Prijs? Zeker je bed-toepassing zou zomaar een kansje kunnen maken...

 

Karen

(die eigenlijk meer is van de strategische en marketingadviezen, dan van het fiscale geneuzel. Maar ja, da's nou eenmaal de enige verplichte oefening die bij het ondernemerschap hoort)

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Nou, na veel gepuzzel geloof ik dat ik me door het doolhof heb heengeworsteld.

MIjn boekhoudkunde lijkt te zijn verbeterd want ik heb nu ook iets wat m.i. op een balans en op een winst/verliesrekening lijjkt. want alleen een kasboek was toch niet echt handig :)

Voor zover ik kan nagaan heb ik de aangifte nu volledig ingevuld en een en ander lijkt te kloppen (na een correctie van 1 of 2 euro). Nu zou ik erg graag nog wel weten of mr. belastingdienst ook zo vriendelijk is om het na te lopen en evt van commentaar te voorzien als ik ergens de mist in ben gegaan. (Dat lijkt me namelijk wel zo prettig) Of wordt ik direct geconfronteerd met ambtenaren die menen heffingen of boetes te moeten opleggen als ik een fout maakte?

 

Groet, Astrid

Ik ontwikkelde een nieuwe plastuit voor vrouwen, zie: http://www.wopeeh.nl

Nu tracht ik mijn weg te vinden naar de verkoop...

Link naar reactie
  • 0

Nu zou ik erg graag nog wel weten of mr. belastingdienst ook zo vriendelijk is om het na te lopen en evt van commentaar te voorzien als ik ergens de mist in ben gegaan. (Dat lijkt me namelijk wel zo prettig) Of wordt ik direct geconfronteerd met ambtenaren die menen heffingen of boetes te moeten opleggen als ik een fout maakte?

 

Helaas Astrilde,

 

De belastingdienst heeft geen tijd (genoeg ambtenaren) die 8 miljoen + aangiftes handmatig nakijken. Indien je aangifte voor 1-4-2013 ingediend is, krijg je voor 1-7-2013 bericht van de belastingdienst. Dit kan een voorlopige aanslag zijn of een bericht dat je géén voorlopige aanslag krijgt. Je voorlopige aanslag is gebaseerd op de door jou ingediende aangifte. Als er aanleiding voor is, dan wordt je definitieve aanslag (bijvoorbeeld afwijkingen in opgegeven inkomen uit loondienst of uitkering e.d.) handmatig vastgesteld.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Goed om te weten, dank Kind Support.

 

Ik loop nog met de volgende vraag omdat ik toch niet helemaal begrijp wat nu precies onder het ondernemingsvermogen wordt verstaan.

Ik heb de volgende posten te verdelen:

A privé storting

B lening

C kosten voor diverse zaken

D kosten voor de investering in bedrijfsmiddelen

Hoe bepaal je aan de hand hiervan nu het ondernemingsvermogen aan het eind van het jaar?

 

Alvast dank voor jullie aandacht en kunde :)

Ik ontwikkelde een nieuwe plastuit voor vrouwen, zie: http://www.wopeeh.nl

Nu tracht ik mijn weg te vinden naar de verkoop...

Link naar reactie
  • 0

Bij het lezen van mijn berichtjes zie ik dat mijn opmerking over de wc-eend ook misschien wel als een sneer kan worden opgevat... dat is zeker niet mijn bedoeling geweest! Ik had hierbij de aanbiedingen die mij werden gedaan door medewerkers van boekhoudbedrijven op het oog. Het verwijzen naar dit forum heeft me veel nuttige infformatie opgeleverd! Veel dank hiervoor :)

Alleen het punt of een investering die is bekostigd met geleend geld wel of niet bij de boekwaarde van het bedrijf hoort is me nog niet helemaal duidelijk. Vooralsnog denk ik van niet, is dat correct?

 

Groet, Astrid

Ik ontwikkelde een nieuwe plastuit voor vrouwen, zie: http://www.wopeeh.nl

Nu tracht ik mijn weg te vinden naar de verkoop...

Link naar reactie
  • 0

Goed om te weten, dank Kind Support.

 

Ik loop nog met de volgende vraag omdat ik toch niet helemaal begrijp wat nu precies onder het ondernemingsvermogen wordt verstaan.

Ik heb de volgende posten te verdelen:

A privé storting

B lening

C kosten voor diverse zaken

D kosten voor de investering in bedrijfsmiddelen

Hoe bepaal je aan de hand hiervan nu het ondernemingsvermogen aan het eind van het jaar?

 

Alvast dank voor jullie aandacht en kunde :)

 

Ondernemingsvermogen einde jaar =

 

Vermogen op 1-1 (of bij de start van de onderneming)

+ winst (of min verlies)

- privé opnames

+ privé stortingen.

 

Kosten en leningen hebben hier dus geen plek in.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bij het lezen van mijn berichtjes zie ik dat mijn opmerking over de wc-eend ook misschien wel als een sneer kan worden opgevat... dat is zeker niet mijn bedoeling geweest! Ik had hierbij de aanbiedingen die mij werden gedaan door medewerkers van boekhoudbedrijven op het oog. Het verwijzen naar dit forum heeft me veel nuttige infformatie opgeleverd! Veel dank hiervoor :)

Alleen het punt of een investering die is bekostigd met geleend geld wel of niet bij de boekwaarde van het bedrijf hoort is me nog niet helemaal duidelijk. Vooralsnog denk ik van niet, is dat correct?

 

Groet, Astrid

 

Geen zorgen over WC eend....

 

Als je geld geleend hebt voor je bedrijf dan staat er dus een schuld op de passiva kant van de balans.

De investeringen komen aan de activazijde onder materiële vaste activa.

 

Dus nee, investeringen blijven weldegelijk op de balans staan als ze betaald zijn met een lening. Alleen komt de lening daar dus tegenover te staan op de balans.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ahh veel dank Joost, ik laat de WC-eend weer zwemmen.

Ik dacht idd ook dat het zo moest. Ik geloof dat ik het behoorlijk goed op de rails heb inmiddels.

Maar (altijd blijft er iets te vragen over, sorry) ik heb nu aangenomen dat de kosten die ik heb gemaakt wel van het vermogen afgaan. Dat geld ben ik per slot kwijt aan zaken waar niets substantieels tegenover staat. (kantoorkosten, knutselwerkjes, afval en correspondentie enzo)

Heb ik dat goed?

Groet, Astrid

Ik ontwikkelde een nieuwe plastuit voor vrouwen, zie: http://www.wopeeh.nl

Nu tracht ik mijn weg te vinden naar de verkoop...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 49 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.