• 0

Personeel aannemen (werkgever worden)

Beste ondernemers,

 

Momenteel ben ik aan het kijken of ik iemand aan ga nemen en op welke manier ik dit het beste zou kunnen doen. Het zou in eerste instantie gaan om een 0-uren-contract waarbij de werkenemer waarschijnlijk 0-10 uur per week zal werken. Als ze haar werk goed doet (werving is een van de taken), kan het aantal uren worden uitgebreid.

 

Naar aanleiding van wat zoekwerk kwam ik terecht bij payrolling. Dit klinkt ideaal, alles wordt uit handen genomen en je betaalt als bedrijf simpelweg een factuur voor de loonkosten, premies e.d. en natuurlijk de kosten van de payroller. Maar is dit in de praktijk nu veel duurder dan iemand in dienst nemen en enkel de loonadministratie uitbesteden? En wat zijn de nadelen?

 

Of is loonadministratie voor 1 personeelslid ook goed zelf te doen? Ik heb er op dit moment geen verstand van, kan me er uiteraard in verdiepen, maar volgens mij is het niet heel simpel.

 

Verder zoek ik een beetje ervaringen hoe mensen hun 1e personeelid aangenomen hebben, hoe zij het doen en waar je op moet letten en wat er zoal bij komt kijken. Ook qua verzekeringen. Mijn personeel zal voornamelijk vanuit huis werken en veelal onderweg zijn voor gesprekken met klanten. Zijn ze dan gedekt met hun eigen WA, ziektekosten en autoverzekering of moet ik hier als werkgever voor verzekerd zijn? (In geval van echt in dienst nemen dan dus ipv payroll)

 

De topics die ik hierover kan vinden zijn allemaal een aantal jaar oud en aangezien er in dit land nogal vaak dingen veranderen, ben ik toch maar een nieuw topic gestart.

 

Ik hoop dat mensen tips, ideen of ervaringen hebben voor me!

 

Groetjes,

Janneke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het tarief is trouwens per uur, niet per klus. En ik geloof dat er nog BTW op komt.

 

Bespottelijk laag vind ik wel erg overdreven. Met zo'n tarief verdien je € 1.000,00 per dag, dat is zo'n €25.000 bruto per maand, nou ik weet niet hoor, maar hoezo bespottelijk laag? Dat verdien ik nog niet eens per jaar...

 

Link naar reactie
  • 0

140 euro per uur is veel geld, vraag dus ook een inschatting hoeveel uur het hem kost. Maar ga hier niet voor zo goedkoop mogelijk, maar voor kwaliteit, want een goed contract bespaart je mogelijk heel veel geld aan latere rechtzaken (en een goede advocaat kan het misschien ook sneller). Kijk dus niet alleen naar hoeveel het kost, maar ook naar hoeveel het oplevert/bespaart.

 

Daarnaast is het éénmalig en zal je nieuwe werkkracht per maand waarschijnlijk al meer kosten dan het hele contract.

Link naar reactie
  • 0

Hier nog even een reactie, het komt nu dichterbij allemaal. Maar nu is de branche lekker bezig met CAO onderhandelingen en ligt er een principe akkoord... Maar pas half juni komt er meer duidelijkheid en daarna zal het nog wel weer een paar weken duren voordat alles op papier uitgewerkt is. Dus nu weet ik het niet meer.

 

Wat moet ik nu aanhouden? De oude CAO, de Wet of de nieuwe CAO, die nog niet duidelijk is in hoe of wat? En dan denk ik dus aan de proeftijd, maar ook het salaris. Volgens het principeakkoord gaat die in augustus omhoog. Hoe neem je dat op in je contract? Er zijn nog geen salaristabellen, dus daar kan ik ook nog weinig mee nu.

 

Ik heb de brancheorganisatie om raad gevraagd hoe ik hiermee om moet gaan, maar die willen niet helpen, omdat ik geen lid ben. Ze willen geld (€ 750,- !!!) zien, dan pas mag ik wat vragen. Laat maar dus.

 

Dus... iemand hier die tips heeft? Ik vind het hele proces van werkgever worden al lastig en dan ook nog dit erbij, precies nu.

Link naar reactie
  • 0

Wat moet ik nu aanhouden? De oude CAO, de Wet of de nieuwe CAO, die nog niet duidelijk is in hoe of wat? En dan denk ik dus aan de proeftijd, maar ook het salaris. Volgens het principeakkoord gaat die in augustus omhoog. Hoe neem je dat op in je contract? Er zijn nog geen salaristabellen, dus daar kan ik ook nog weinig mee nu.

 

Ik heb de brancheorganisatie om raad gevraagd hoe ik hiermee om moet gaan, maar die willen niet helpen, omdat ik geen lid ben. Ze willen geld (€ 750,- !!!) zien, dan pas mag ik wat vragen. Laat maar dus.

 

Dus... iemand hier die tips heeft? Ik vind het hele proces van werkgever worden al lastig en dan ook nog dit erbij, precies nu.

En dit is nu precies de reden waarom ik schreef:

 

Wat betreft het contract laten opstellen: € 140,00 vind ik veel geld voor 1 uurtje werk.

 

Er is een heel groot verschil tussen veel geld en duur. Als jij kijk naar hoe lang je er over doet om EUR 140,00 te verdienen is het wellicht veel geld. Als je kijkt naar waar je aan ellende voor behoed wordt door het nu goed dicht te tikken is het werkelijk waar spotgoedkoop. Zeker als je weet dat je deze arbeidsovereenkomst in de toekomst als model kan gebruiken.

 

De potentiële valkuilen tot nu toe (en dit is niet limitatief):

 

[*]een CAO-loze periode met alle vragen van dien;

[*]een proeftijd van twee maanden die dus, indien toegepast, nietig zou zijn geweest;

[*]het al dan niet verplicht toepassen van een eindejaarsuitkering;

[*]het juist toepassen van een flexibele arbeidsovereenkomst;

[*]etc. etc.

 

Tja, als je deze onzekerheid voor EUR 140,00 af kunt kopen zou ik het wel weten...

Heb je overwogen om alsnog op het aanbod van JZ Advies in te gaan?

 

Daarop vooruit lopend:

 

[*]Van toepassing is altijd de CAO, hoe deze luidt of zal komen te luiden, mits Algemeen Verbindend Verklaard;

[*]Daarom is het verstandig om aan te sluiten bij de CAO, als was het maar om als werkgever niet te onderscheiden;

[*]Maar gezien het feit dat jij niet aangesloten bent bij een werkgeversorganisatie en jouw werknemer vermoedelijk niet lid is van een vakbond kun je met de arbeidsovereenkomst doen en alten wat jullie willen (mits binnen de wet), tot het moment waarop de minister de AVV uitvaardigt.

 

Lastig om zo te beoordelen. Eén van de voordelen van payrol is dat je dit dilema ook afkoopt... Ik zou zelf zoveel als mogelijk aansluiten bij de nieuwe CAO. Al is het wel zo dat de partijen volgens mij al meerdere malen een overeenkomst hadden gesloten die in een later stadium afgewezen is. Zou mij niet verbazen als dat ook nu weer gebeurt...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe CAO is nu wel door de werkgevers goedgekeurd, dat was eerder niet zo. Dus ze zijn nu al verder dan met eerdere onderhandelingen.

 

Ik hoor verder trouwens van diverse kanten nu dat de CAO niet verlopen is, maar verlengd en dat die dus nog gewoon aangehouden moet worden.

 

Ik ga het aannemen van mijn personeelslid uitstellen tot 1 september heb ik besloten, om de boel hier goed op een rij te krijgen. En ik heb deze maand amper tijd, aangezien ik ga trouwen. Dus toch maar even uitstellen, alles weer rustig en dan heb ik ook nog ruim de tijd om de boel goed geregeld te hebben, zodat alles helemaal goed loopt straks!

 

 

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe CAO is nu wel door de werkgevers goedgekeurd, dat was eerder niet zo. Dus ze zijn nu al verder dan met eerdere onderhandelingen.

Klopt, bij de derde keer hebben de werkgevers ingestemd (zij hebben het de vorige keren afgewezen). Nu de werknemers nog...

 

Ik hoor verder trouwens van diverse kanten nu dat de CAO niet verlopen is, maar verlengd en dat die dus nog gewoon aangehouden moet worden.

Ik verwijs even naar de website van de AbvaKabo. Verlenging vindt in de regel plaats als in de CAO is opgenomen dat opzegging vereist is. In de CAO kinderopvang is opgenomen dat deze van rechtswege eindigt zonder dat daarvoor opzegging is vereist. Bij mijn weten is de CAO dan ook niet verlengd maar is deze opgehouden te bestaan. Vandaar dat ook de vakbond spreekt van een CAO-loze periode.

 

Ik ga het aannemen van mijn personeelslid uitstellen tot 1 september heb ik besloten, om de boel hier goed op een rij te krijgen. En ik heb deze maand amper tijd, aangezien ik ga trouwen. Dus toch maar even uitstellen, alles weer rustig en dan heb ik ook nog ruim de tijd om de boel goed geregeld te hebben, zodat alles helemaal goed loopt straks!

 

Heel verstandig ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.