• 0

idee voor Freelancer Ruilhandel

Omschrijving van je concept:

Het concept is voor en door freelancers die ruilhandel met elkaar willen bedrijven. Een uur voor uur dus.

Freelancers kunnen veel meer voor elkaar betekenen dan gedacht. Ik heb het idee dat het toch mogelijk moet zijn voor freelancers om elkaar slim, goed en zonder externe uitgaven te kunnen helpen.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik heb een LinkedIn groep hiervoor opgezet en freelancers uit mijn eigen netwerk gevraagd daar lid van te worden.

De LinkedIn groep

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Freelancers kunnen elkaars kosten verlagen door uren met elkaar uit te ruilen die anders niet benut zouden worden.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Er zit geen winstbejag achter en is een vorm van netwerken.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Of andere freelancers of ondernemers dit een goed idee vinden of juist niet.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Gerard,

 

In eerste instantie vond ik je idee geweldig, tijd voor tijd en elkaar de helpende hand toesteken, heel positief.

 

Maar na het even te hebben laten bezinken, begin ik toch een aantal praktische bezwaren te zien.

 

Allereerst, je moet elkaar maar precies gelijktijdig nodig hebben. Ik kan wel staan te springen om een glazenwasser, maar als er geen glazenwasser is die pensioenadvies nodig heeft, kan ik niet ruilen.

 

Vervolgens moet je het vertrouwen hebben dat de ander een even grote inspanning levert om jouw opdracht te vervullen als jij voor hem/haar levert. Zijn/haar dienst moet voor jou even veel waard zijn als dat jouw dienst voor hem/haar is. Terugkomend op de glazenwasser, misschien vind ik dat hij mijn hele huis 5 maaden lang moet lappen ter compensatie van 1 uurtje van mijn adviestijd, terwijl hij van mening is dat hij met het raampje in de voordeur genoeg gedaan heeft.

 

Ook vraag ik me af wat de belastingdienst van deze ruilhandel in natura vindt.

Als ik jou zou inhuren en jij mij, zouden over beide facturen BTW verschuldigd zijn. Die loopt de belastingdienst nu mis.

En ik vermoed dat mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering ook geen "gratis advies" dekt.

 

Kortom , ik zie een aantal beren op de weg. Wellicht heb je die zelf ook al gezien en kun je ze voor me wegjagen?

 

Groet,

 

Jeroen

 

 

Link naar reactie
  • 0

@jeroentb:

Bij iets nieuws is het logisch dat we beren op de weg ziet. Het moet zich ook nog allemaal bewijzen. Ik zit er zelf positief kritisch in.

 

1. Allereerst, je moet elkaar maar precies gelijktijdig nodig hebben. Ik kan wel staan te springen om een glazenwasser, maar als er geen glazenwasser is die pensioenadvies nodig heeft, kan ik niet ruilen.

=>> Er zijn rond de 800.000 freelancers dus de kans dat er een match gemaakt kan worden is vrij groot.

 

2. Vervolgens moet je het vertrouwen hebben dat de ander een even grote inspanning levert om jouw opdracht te vervullen als jij voor hem/haar levert. Zijn/haar dienst moet voor jou even veel waard zijn als dat jouw dienst voor hem/haar is. Terugkomend op de glazenwasser, misschien vind ik dat hij mijn hele huis 5 maaden lang moet lappen ter compensatie van 1 uurtje van mijn adviestijd, terwijl hij van mening is dat hij met het raampje in de voordeur genoeg gedaan heeft.

=>> Als ik met een nieuwe betaalde adviseur of i.d. in zee ga heb moet je iemand dat vertrouwen ook eerst geven. In het geval van ruilhandel kun je voorstellen dat je net zo als normaal kijkt naar website, referenties e.d. Als iemand het erg zou verprutsen kan je dat op de Linkedin groep kwijt, daar is dus ook sociale controle. Daarnaast kun je je voorstellen dat je elkaar tijdens het uitvoeren van een klus spreekt, als ik te weinig voortgang zie dan stop ik ook met de uitvoering.

 

3. Ook vraag ik me af wat de belastingdienst van deze ruilhandel in natura vindt.

Als ik jou zou inhuren en jij mij, zouden over beide facturen BTW verschuldigd zijn. Die loopt de belastingdienst nu mis.

En ik vermoed dat mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering ook geen "gratis advies" dekt.

==> Ik kan als ondernemer natuurlijk zelf bepalen of ik iemand een factuur stuur of niet. Dat kan niemand bij mij afdwingen.

Ik doe nu bij nieuwe klanten vaak ook eerst iets om-niet alvorens te factureren, dat is volgens mij niet verboden. ;)

Verder moet je je voorstellen dat het om relatief kleine opdrachten zal gaan die je uitruilt. Van een dagdeel tot een aantal dagdelen.

 

Momenteel ben ik zelf bezig met iemand die een logo voor mij gaat maken, ik moet zeggen dat het wel wat 'vreemd' voelt maar dat het ook wel leuk is om het op de ruilhandel manier te doen. Je hebt gelijk behoorlijk intensief contact met elkaar

Ik zou zeggen probeer het zelf ook eens uit, dan weet je of het wat jou is :) Begin met iets kleins waar je al een tijdje over denkt maar (nog ) geen geld voor over hebt gehad of iets wat je kostenloos wil uitproberen. Een paar uur per week heb je zelf snel ongebruikt over, toch?

Link naar reactie
  • 0

3. Ook vraag ik me af wat de belastingdienst van deze ruilhandel in natura vindt.

Als ik jou zou inhuren en jij mij, zouden over beide facturen BTW verschuldigd zijn. Die loopt de belastingdienst nu mis.

En ik vermoed dat mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering ook geen "gratis advies" dekt.

==> Ik kan als ondernemer natuurlijk zelf bepalen of ik iemand een factuur stuur of niet. Dat kan niemand bij mij afdwingen.

Ik doe nu bij nieuwe klanten vaak ook eerst iets om-niet alvorens te factureren, dat is volgens mij niet verboden. ;)

Verder moet je je voorstellen dat het om relatief kleine opdrachten zal gaan die je uitruilt. Van een dagdeel tot een aantal dagdelen.

 

Maar je doet het nu niet om niet, je doet het voor een tegenprestatie. Je krijgt dus gewoon betaald voor jouw werk, als is het nu in natura, en daar dient omzetbelasting over te worden afgedragen. Nu zal dat in dit geval met BTW-plichtige ondernemers wel meevallen, als is het niet juist en is de opmerking van Jeroen terecht, maar wat als jij diensten ruilt met bijvoorbeeld een fysiotherapeut. In dat geval is de fysio vrijgesteld van omzetbelasting en loopt de fiscus dus wel degelijk iets mis.

 

Momenteel ben ik zelf bezig met iemand die een logo voor mij gaat maken, ik moet zeggen dat het wel wat 'vreemd' voelt maar dat het ook wel leuk is om het op de ruilhandel manier te doen. Je hebt gelijk behoorlijk intensief contact met elkaar

Ik zou zeggen probeer het zelf ook eens uit, dan weet je of het wat jou is :) Begin met iets kleins waar je al een tijdje over denkt maar (nog ) geen geld voor over hebt gehad of iets wat je kostenloos wil uitproberen. Een paar uur per week heb je zelf snel ongebruikt over, toch?

 

Even een kritische vraag: wat is nu het grote voordeel van op deze manier werken in plaats van factureren? Geld is immers ook niets meer dan een ruilmiddel, maar maakt e.e.a. wel veel inzichtelijker. Om problemen te voorkomen zou je bijvoorbeeld kunnen afspreken om elkaar te factureren en de facturen tegen elkaar weg te strepen. Maakt het allemaal zo veel transparanter ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

1. Ik zie niet in hoe ik gedwongen kan worden door de belastingdienst om BTW te betalen over ruilhandel zonder facturen. Maar ik hoef en wil geen belasting ontduiken dus als de belastingdienst met een creatieve oplossing komt vind ik dat ook prima.

 

2. De voordelen van deze methode is dat freelancers geen kosten in geld hoeven te maken. De meeste freelancers hebben gemiddeld zo'n 4 tot 8 uur per week over. Dat is dus ongebruikt arbeids kapitaal wat je op deze manier kan benutten.

Als je uren uitwisselt hoef je geen extra externe kosten te maken. Hierdoor kunnen freelancers zaken ondernemen, dingen doen of laten doen die ze anders niet zouden doen omdat men (zeker in de huidige economie) nogal voorzichtig met zijn geld is en geen extra investeringen wil of KAN doen.

Bijvoorbeeld: Het logo wat ik nu laat maken voor een nieuw initiatief had ik nooit laten maken (of pas veel later bij de definitieve lancering) omdat ik de investering (in het begin) zo laag mogelijk wil houden. Het logo maakt het gelijk wel veel professioneler. De logo-maker had nooit iemand ingehuurd zoals ik omdat zijn vraag voor hem (nog) niet urgent genoeg was om daar gelijk veel investering in te doen. Nu is het voor hem ook laagdrempelig en een extra kans. Op factuurbasis waren we beiden deze samenwerking nooit aangegaan. Ik heb natuurlijk zelf al eerder een logo laten maken met een gewone factuur, dat kan via http://www.brandsupply.nl/ bijvoorbeeld vrij voordelig, maar via ruilhandel dus nog voordeliger en wat mij betreft leuker, er is meer persoonlijke wisselwerking bij ruilhandel.

Verder voordeel voor beide is dat we op deze manier ons netwerk uitbreiden en onze portfolio uitbreiden.

 

Maar zoals gezegd alles wat nieuw is zal zich moeten bewijzen, ik ben nog steeds positief kritisch. :)

 

Groet

Gerard

 

 

Link naar reactie
  • 0

1. Ik zie niet in hoe ik gedwongen kan worden door de belastingdienst om BTW te betalen over ruilhandel zonder facturen. Maar ik hoef en wil geen belasting ontduiken dus als de belastingdienst met een creatieve oplossing komt vind ik dat ook prima.

 

Wet omzetbelasting 1968 artikel 1 onderdeel a:

Onder de naam 'omzetbelasting' wordt een belasting geheven ter zake van: a. leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht;

 

Het feit dat je factureert is niet zo zeer relevant, winkels factureren consumenten over het algemeen ook niet maar dragen wel degelijk BTW af, wat relevant is is het leveren van een voor de omzetbelasting belaste prestatie. De omzetbelasting wordt dus gewoon bij jou gehaald, of jij nu factureert of niet - jij bent nu eenmaal de voor de omzetbelasting belastingpichtige ondernemer.

 

En voor de goede orde: de belastingdienst is niets meer dan een uitvoerend orgaan van de fungerende wet- en regelgeving en jurisprudentie. Het is niet aan hen om een creatieve oplossing aan te dragen. Dat is jouw rol, zij toetsen enkel of jouw creatieve oplossing in het huidige stelsel wettig gezien toegepast mag worden.

 

ik ben nog steeds positief kritisch

 

Ik ook ;)

Ik ga alleen absoluut niet mee in jouw redenering dat het op factuurbasis niet gelukt zou zijn. Als je met elkaar afspreekt dat je de klus aanneemt voor € 100,00 en je stuurt elkaar een factuur dan zit je toch in dezelfde situatie als je nu zit? De facturen kunnen tegen elkaar worden weggestreept en de beurzen bijven gesloten, alleen staat er wel e.e.a. op papier. Lijkt mij ook handig voor garantietrajecten en aansprakelijkheidsissues...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

1. Nogmaals zie ik niet in hoe ik omzetbelastig kan betalen als er geen omzet wordt gehaald?

Ik betaal al jaren normaal mijn omzet belasting maar zeker niet over een gratis cursus, advies of i.d. wat ik regel matig voor de tegenprestatie van goodwill of mogelijke nieuwe klant doe.

Hoe kan je bij ruilhandel ook bepalen over welke omzet het gaat? Wie bepaalt 'de waarde' dan van de ruilhandel?

Als de belasting dienst hier echt een punt van zou gaan maken kan ik me voorstellen dat je uiteindelijk facturen van 1 Euro naar elkaar gaat versturen, maar dat lijkt me dan een beetje kinderachtig worden.

 

2. Wat zijn de voordelen om elkaar hier een factuur van Eur 100,- voor te sturen? Die zie ik niet. Nogmaals de meeste freelancers houden momenteel de hand op de knip. Zonder deze constructie had ik in ieder geval niets gedaan aan het logo. En dat geld voor de meeste, als erg geen geld is kun je op die manier ook niets doen voor elkaar. De ruilhandel lost deze impasse mooi op.

 

Ik weet niet of je zelf ook freelancer bent? Wellicht behoor je niet tot de doelgroep? Ik heb van veel freelancers positieve reacties gekregen. Hoe in een lastige economie toch zaken in beweging te krijgen en veel onbestede uren nuttig te maken.

En zoals gezegd, de tijd zal het leren hoe het zich ontwikkelt.

 

Groet

Gerard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals zie ik niet in hoe ik omzetbelastig kan betalen als er geen omzet wordt gehaald?

 

Omzet kan heel veel vormen aannemen: graan, geld, goud, kralen en ga zo maar door. Jouw omzet is de waarde van het laten maken van een logo. Dat dat lastig te waarderen valt ben ik met je eens, maar je kunt niet zeggen dat je geen omzet behaald. Vandaar ook mijn voorstel om elkaar in gelijke mate te factureren: zo blijven de beurzen gesloten en heb je nooit een discussie met wie dan ook over de fiscale afwikkeling.

 

Ik betaal al jaren normaal mijn omzet belasting maar zeker niet over een gratis cursus, advies of i.d. wat ik regel matig voor de tegenprestatie van goodwill of mogelijke nieuwe klant doe.

 

Maar als jij gratis advies weggeeft of een cursus geeft staat daar ook geen concrete waarde tegenover. Je bent aan het zaaien en hoopt te kunnen oogsten. In jouw voorbeeld staat er wel degelijk een concrete waarde tegenover, namelijk het verkrijgen van een logo.

 

Hoe kan je bij ruilhandel ook bepalen over welke omzet het gaat? Wie bepaalt 'de waarde' dan van de ruilhandel?

Als de belasting dienst hier echt een punt van zou gaan maken kan ik me voorstellen dat je uiteindelijk facturen van 1 Euro naar elkaar gaat versturen, maar dat lijkt me dan een beetje kinderachtig worden.

 

Zoals gezegd, de Belastindienst voert alleen maar uit wat er in de wet- en regelgeving en de jurisprudentie is bepaald. Maar wat ik juist bedoel is dat je een reële waarde aan de diensten hangt. Wat kost het laten maken van een logo, € 500,00 of zo? Dan laat je de logomaker een factuur sturen van € 605,00 inclusief BTW. Jij stuurt voor jouw diensten ook een factuur van € 605,00 inclusief BTW, eventueel verminderd met een korting zodat de logomaker weet wat de reële marktwaarde van jouw diensten is. Er hoeft dan niets betaalt te worden, maar het is wel vastgelegd en er wordt BTW betaald. Lijkt mij niets kinderachtigs aan fen gewoon heel transparant.

 

Wat zijn de voordelen om elkaar hier een factuur van Eur 100,- voor te sturen? Die zie ik niet.

Naast het fiscale aspect van de waarde van je omzet? Het feit dat er vastgelegd is dat er een betaalde dienst geleverd is bijvoorbeeld (en nee, het feit dat er geen geld verschoven wordt betekent dus niet dat er niet betaald wordt). Dat jij kan aantonen dat je een product hebt afgenomen (om te voorkomen dat er over een poosje gesteld wordt dat jij nooit betaald hebt voor het logo. Om duidelijk te maken wat jouw rechten zijn met betrekking tot het gebruik van het logo. Tja, ik kan nog wel even doorgaan...

 

Nogmaals de meeste freelancers houden momenteel de hand op de knip. Zonder deze constructie had ik in ieder geval niets gedaan aan het logo. En dat geld voor de meeste, als erg geen geld is kun je op die manier ook niets doen voor elkaar. De ruilhandel lost deze impasse mooi op.

 

Maar, en ik herhaal mijzelf, ik heb het ook niet over betalen gehad. Ik heb het over factureren. Het verschil tussen betalen en factureren is zo groot als het verschil tussen dag en nacht: compleet verschillende zaken.

 

Ik weet niet of je zelf ook freelancer bent? Wellicht behoor je niet tot de doelgroep?

 

Ik noem mij zelf geen freelancer, dat klopt. Ik ben een ondernemer. Maar het gebeurt wel degelijk dat ik "ruil" met andere ondernemers. Een klant van mij is fotograaf en hij heeft voor mij wat foto's gemaakt, gewoon gefactureerd en helder in beeld. Ik heb wat andere hand- en spandiensten voor hem verricht en dat is ook gewoon gefactureerd aan de fotograaf en helder in beeld. Beide facturen zijn nooit betaald maar tegen elkaar weggestreept.

 

Ik heb van veel freelancers positieve reacties gekregen. Hoe in een lastige economie toch zaken in beweging te krijgen en veel onbestede uren nuttig te maken.

 

Ik snap je idee en ik snap je concept. Ik kijk alleen vanuit mijn vakgebied naar jouw idee en leg de vinger op de in mijn ogen zere plekken. Ik denk dat 99 van de 100 logo-makers de omzetbelasting maar heel erg lastig vinden en er niet veel van weten. Dan kijkt je met hele ander ogen naar jouw idee dan dat ik doe.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Goede discussie! Laten we er geen ja-nee spelletje van maken. We mogen beiden andere meningen hebben:

 

1.

Ik snap je idee en ik snap je concept. Ik kijk alleen vanuit mijn vakgebied naar jouw idee en leg de vinger op de in mijn ogen zere plekken. Ik denk dat 99 van de 100 logo-makers de omzetbelasting maar heel erg lastig vinden en er niet veel van weten. Dan kijkt je met hele ander ogen naar jouw idee dan dat ik doe.

Ben ik helemaal met je eens natuurlijk.

 

2. Nog even over jouw zere plekken.

A. Vastleggen van afspraken en aansprakelijkheid. Je maakt met elkaar een opdrachtovereenkomst waarin je alles vastlegd. Hoeveel uren. Geheimhouding. Gebruik en bescherming van opgeleverde zaken. Aansprakelijkheid. Dat is niets anders dan bij een normale financiele transactie. Alleen in plaats van een geld bedrag spreek je het aantal uren af.

B. Het omzet belasting verhaal. Ik ben geen fiscalist, dat is duidelijk :) In België zien ze het als vrijwilligers werk. In andere landen gebruiken ze een andere muntsoort ervoor.

Er is wat mij betreft nog veel onduidelijkheid betreffende de ruilhandel en BTW.

 

Ik dacht zelf dat als je elkaar een zelfde factuur stuurt dat dit dan ook BTW neutraal is, als je beide BTW plichtig bent. Ik ontvang dan namelijk netzoveel BTW aan de deal dan dat ik betaald heb aan BTW. Dan maakt het voor mijn BTW aangifte uiteindelijk dus niets uit. Dus het is het dan niet zo dat de staat omzetbelasting o.i.d. mis loopt. Maar hier heb je waarschijnlijk een andere mening over Dennis?

 

Als freelancers het heel spannend vinden kunnen ze elkaar natuurlijk facturen sturen maar ik voorspel dat de ruilhandel dan gaat mislopen. Je krijgt namelijk discussie over het vergelijk van je uren prijs. De uren van een freelance ficalist zijn normaal veel duurder dan die van een freelance tuinman. Die komen daar dan niet uit, dit terwijl ze wel dezelfde hoeveelheid uren zouden kunnen uitruilen op basis van gelijkwaardigheid (ongebruikte uren zijn voor iedereen zonde).

 

Groet

Gerard

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als freelancers het heel spannend vinden kunnen ze elkaar natuurlijk facturen sturen maar ik voorspel dat de ruilhandel dan gaat mislopen. Je krijgt namelijk discussie over het vergelijk van je uren prijs. De uren van een freelance ficalist zijn normaal veel duurder dan die van een freelance tuinman.

Je hoeft toch geen uurtarief op je factuur te zetten?

Link naar reactie
  • 0

Misschien geeft deze uitwerking je wat ideeën: time/bank den haag. Daar is gekozen voor het tijd-voor-tijd principe waarbij de tijdbank het tegoed bijhoudt, zodat je niet direct 1-op-1 de diensten hoeft uit te wisselen. Uitgangspunt is daarbij wel dat iedereens tijd evenveel waard is en ik neem aan dat lanterfanten niet gewaardeerd wordt.

 

Ik kan me herinneren dat een tijdje terug een VPRO programma over geld er ook al aandacht aan besteedde.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat als je afspreekt hoeveel uur je uitruilt iedereen het uurtarief kan uitrekenen :)

Ofwel je ruilt op basis van gelijkwaardigheid van ongebruikte uren. Dus bijvoorbeeld 4 uur van jou tegen 4 uur van de tuinman. Op jouw factuur staat dan: Advies 160 euro. En op de factuur van de tuinman: Snoeiwerk 160 euro. Ik kan daar alleen maar uit afleiden dat jouw uurtarief voor "ongebruikte uren" 40 euro is. Net als het tarief van de ongebruikte uren van de tuinman.

 

De andere optie is dat je niet gelijk oversteekt in uren, dan ruil je bijvoorbeeld 1 uur van jou tegen 4 uur van de tuinman. Zelfde factuur, maar bij het afspreken van de deal weet de tuinman al dat jouw uurtarief 4 keer hoger is. Dat is dus voor hem echt geen verrassing meer als de factuur in de bus valt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.