• 0

Mogen klanten van opdrachtgever klant worden van opdrachtnemer ?

Wij hebben een samenwerkingsovereenkomst met een bedrijf, zij zijn opdrachtgever, wij opdrachtnemer. Na wat onenigheid gaat de samenwerking waarschijnlijk ophouden.

 

Nu zitten we met het volgende probleem, de klanten van de opdrachtgever willen met ons zaken blijven doen vanwege onze goeie service, de opdrachtgever verbied ons om contact te hebben met de klanten en als ze ons bellen mogen we niks zeggen en de klanten moeten we doorsturen naar de opdrachtgever.

 

In de samenwerkingsovereenkomst staat alleen maar dat na beëindiging van de samenwerking de opdrachtnemer het klantenbestand van de opdrachtgever niet meer mag gebruiken, gebeurt dit toch dan mag hij juridische stappen ondernemen.

Verder staat er niet wat de gevolgen kunnen zijn enz.

 

In hoeverre moeten we klanten weigeren als ze ons bellen en zeggen, we willen geen zaken meer met hun doen maar met jullie ?

 

Groeten Bob.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de samenwerkingsovereenkomst staat alleen maar dat na beëindiging van de samenwerking de opdrachtnemer het klantenbestand van de opdrachtgever niet meer mag gebruiken, gebeurt dit toch dan mag hij juridische stappen ondernemen.

Verder staat er niet wat de gevolgen kunnen zijn enz.

 

Kun je aangeven wat er exact staat?

 

En:

 

de opdrachtgever verbied ons om contact te hebben met de klanten en als ze ons bellen mogen we niks zeggen

 

Op welke wijze en op welk moment is dit aan jullie meegedeeld, en heb je daarmee in een eerdere fase ingestemd?

Link naar reactie
  • 0

Dat soort bepalingen staat onder de noemer concurrentiebeding/relatiebeding, wat dan weer in het contract moet staan welke jullie met de opdrachtgever hebben. Althans dat is gebruikelijk. Er kan bv instaan dat je 12 maanden na beeindiging werkzaamheden voor de derde partij niet direct of indirect met die partij zaken mag doen. Ik zou me daar maar aan houden, want de opdrachtgever staat daar heel sterk in.

 

Heb je zoiets staan in het contract? Kijk ook eens naar de algemene voorwaarden.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

In het betreffende contract staat:

 

opdrachtnemer verplicht zich na beeindiging van de samenwerking geen klantgegevens van opdrachtgever te gebruiken. Bij het niet nakomen van deze verplichting behoud de opdrachtgever zich het recht voor juridische stappen te ondernemen.

 

Verder geen concurrentiebeding, alleen een geheimhouding van vertrouwelijke gegevens.

 

Tijdens een sms wisseling werd ons verboden contact op te nemen met de klanten en er werd gezegd dat ze altijd al vroegen de klanten direct door te sturen, terwijl in het contract staat dat wij zelfstandig het tijdstip en tijdsduur met de klant naar eigen inzicht vast kunnen stellen, ofwel dan moeten we toch gewoon contact met ze hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben een contract gekregen waar dit in staat en verder helemaal niet verwezen wordt naar algemene voorwaarden of zo. Deze hebben we daar dan ook niet bij gekregen.

In de slotbepalingen staat dat de overeenkomst alle afspraken bevat die tussen de partijen zijn gemaakt over de samenwerking, tenzij expliciet schriftelijk anders is overeengekomen.

Link naar reactie
  • 0

Wat vind je zelf dan?

Vind je dat je de klanten wel kan benaderen, ook heb je een (misschien vage, misschien weer niet) overeenkomst waarin staat dat je dat niet mag getekend in het verleden.

Of vind je dat de situatie zo ligt dat je dat wel mag doen.

 

Want iedereen kan toch “juridische stappen ondernemen”. Dat hoef je volgens mij niet in een contract zetten. Als je vind dat het niet door de beugel kan, en de tegenpartij luistert niet, dan kan je juridische stappen ondernemen. Maar of je gelijk krijgt is natuurlijk afhankelijk van de situatie.

 

Dus: wat vind je van de situatie? Zijn het jouw klanten of maak je misbruik van een situatie waarbij je door derden ingehuurd was om iets bij zijn klanten te doen?

Overigens ben ik geen jurist, maar jouw standpunt lijkt mij nogal cruciaal in deze.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Het gaat er niet om wat wij vinden, maar om wat de opdrachtgever vind.

De klanten zeggen gewoon, door de jaren hebben we een band opgebouwd en jullie kennen onze systemen door en door.

De opdrachtgever hebben we niets mee..... We bleven alleen maar om jullie !

 

Volgens mij kunnen ze niks omdat er inderdaad alleen maar in het contract staat dat we hun klantenbestand niet mogen gebruiken, dus als de klant nieuwe gegevens naar ons stuurt is het ons eigen klantenbestand geworden lijkt me.

 

Verder staat er in het contract nog een opzegtermijn van [vier] maanden (vier tussen haakje begrijp ik niet echt), maar als we het ontbinden lijkt het me niet dat ze ons nog vier maanden klanten door willen sturen !

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.