• 0

Bank weigert rekening te openen

Hey allemaal,

 

Na 15 jaar ondernemer te zijn geweest met een eenmanszaak ben ik alles kwijtgeraakt in 2008. Nu heb ik een geweldig idee omgezet naar een ondernemingsplan met financiele onderbouwing.

Vanwege een negatieve BKR notering krijg ik het niet gedaan om een zakelijke rekening te openen. Dus puur het openen van een rekening, ik vraag niet om een krediet. Rabobank, ING en ABN/AMRO geven niet thuis.

 

 

ABN/AMRO adviseerde mij contact op te nemen met Qredits, zo gezegd zo gedaan. Na de beoordeling van mijn BKR gegevens bleek een gesprek met een adviseur mogelijk te zijn. Voordat we uberhaupt aan het bespreken van het plan toekwamen werd mij verteld dat de rentepercentage van 9,75 naar 10,75 ging vanwege extra risico...

Nou goed dat zal wel, toen werd mij gevraagd om mijn partner ook te laten tekenen voor een bedrag van 5000 euro.... Vanwege ons faillissement in 2008 ( Wsnp , schone lei in 2011) wilden we dat beide niet. Dat er voor 4000 euro aan contracten waren, was voor Qredits niet genoeg. We moesten persoonlijk instaan voor die 5k.

 

Aangezien de ABN/AMRO bereid was een zakelijke rekening te openen als Qredits zou financieren was ik gered, dacht ik. Niet dus. Heeft iemand dezelfde ervaringen of weet iemand hoe een zakelijke rekening te openen bij een andere bank? Volgens mij mag een bank helemaal geen BKR check doen voor het openen van een zakelijke rekening, maar dat weet ik niet zeker..

 

Ik overweeg nu om een Holding op te richten met daaronder 2 werkmaatschappijen, maar ik vraag me af of dat zin heeft als ik geen zakelijke rekening kan krijgen.

 

Heeft iemand advies in deze kwestie?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij elke verplichting,oud of nieuw waar voor de bank een risico ligt besloten, waar een privepersoon is betrokken mag en zal een bank gebruik maken van een toetsing bij BKR! Dus ook bij het openen van een bankrekening.

 

Indien die toetsing aangeeft dat de bank een forse veer heeft moeten laten, kan ik me voorstellen dat die bank geen relatie meer wenst aan te gaan.

Een andere bank zou daar overeen kunnen stappen omdat je een schone lei hebt na 3 jaar sabbelen, je hebt in iedergeval aangetoont je uiterste best gedaan te hebben om crediteuren zoveel mogelijk terug te betalen. Dit argument zou ik gebruiken!

 

Mogelijk dat info bij BKR niet actueel is, dus aangeeft dat er nog lopende verplichtingen zijn!

Mijn advies: vraag info op bij BKR en controleer gegevens, indien niet correct, bereffende partij schriftelijk verzoeken eea aan te laten passen bij BKR.

Daarna verzoeken voor het openen van een bankrekening bij een bank die niet betrokken is geweest bij problemen in het verleden, hierbij ook argumenten gebruiken zoals ik eerder aangaf. Als het mogelijk is een partij meenemen, laten bemiddelen doe het vertrouwen van de bank heeft, bv accountant, fiscalist of iemand die de bank goed kent en vertrouwd.

 

Ps het advies van ABNAMR om eerst naar Qredits is gaan en indien zij willen financieren AA ook een rekening zal openen kan ik niet helemaal volgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

hallo topic starter

 

ik heb ook negatieve a2 bkr coderingen gehad in de tijd dat ik een rekening opende bij de ing bank. abn amro wou mij toen niet accepteren

ik heb ze toen trouwens ook niks verteld over eventuele bkr registraties. (dus het kan wel dit was 3 jaar geleden)

 

groet,

Voor alle diamantwerkzaamheden in de bouw

Link naar reactie
  • 0

ABN/AMRO adviseerde mij contact op te nemen met Qredits, zo gezegd zo gedaan. Na de beoordeling van mijn BKR gegevens bleek een gesprek met een adviseur mogelijk te zijn. Voordat we uberhaupt aan het bespreken van het plan toekwamen werd mij verteld dat de rentepercentage van 9,75 naar 10,75 ging vanwege extra risico...

Nou goed dat zal wel, toen werd mij gevraagd om mijn partner ook te laten tekenen voor een bedrag van 5000 euro.... Vanwege ons faillissement in 2008 ( Wsnp , schone lei in 2011) wilden we dat beide niet. Dat er voor 4000 euro aan contracten waren, was voor Qredits niet genoeg. We moesten persoonlijk instaan voor die 5k.

Vervelende situatie. Ik me kan voorstellen dat je niet wil dat je partner moet meetekenen, zeker gezien de voorgeschiedenis. Echter kan ik me ook de positie van de banken en qredits voorstellen.

 

Ik vind het geheel niet vreemd dat persoonlijk moet worden ingestaan voor die 5k. Het feit dat je partner en jij een dergelijke borg niet willen tekenen, straalt naar mijn mening nou niet echt vetrouwen uit.

Link naar reactie
  • 0

Is een zakelijke rekening echt nodig? ???

 

Als je een prive rekening hebt, kun je een 2e prive rekening openen om die als ondernemer met een eenmansbedrijf zeker in het begin wel voor je zaak gebruiken. Je bent dan immers zowel prive als zakelijk altijd zelf aansprakelijk voor je financiëel handelen.

Denk er wel aan, dat je een aparte rekening aanhoudt voor prive en 1 voor zakelijk gebruik.

 

Zodra je bedrijf mega omzetten maakt, stap je over naar een echte zakelijke rekening, die de bank je dan van harte zal geven.

;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.