• 0

Vermogen veilig stellen en personeel in een aparte BV plaatsen

Hallo allemaal,

 

Ik ben 100% eigenaar van een taxibedrijf. De rechtsvorm van mijn onderneming is een BV. Onze bedrijf staat goed aangeschreven in de regio. In totaal heb ik 20 mensen op de loonlijst staan. Zij hebben allen een MUP contract voor bepaalde tijd.

 

Nu wij toch allemaal worden bang gemaakt over de crisis en dergelijke, kijk ik goed naar mijn bedrijfsvoering en eventuele gevolgen daarvan.

 

Is er een mogelijkheid om mijn vermogen wat ik in de BV heb geïnvesteerd veilig te stellen? De BV kent namelijk totaal geen schulden. Alle voertuigen, inventaris en enz… is allemaal eigendom van de BV.

 

Ons bedrijf valt onder de CAO-taxi. In deze CAO zijn diverse zaken geregeld m.b.t. lonen, pensioenen en andere arbeidsvoorwaarden. Ik zie dit toch als een gevaar in de toekomst. Met name in deze slechte economische tijden. Tot de dag van vandaag maken wij altijd goede omzetten en worden alle kosten gedekt. Maar wat gebeurd er nu als de omzet stagneert??

 

Ik wil nu het personeel in een aparte BV zetten. Of is het beter om alle bezittingen onder te brengen in een Holding? Wat is nu wijsheid?? Hebben jullie ideeen?

 

Hoe staat het dan met mijn DGA positie in meerdere BV`s. Moet ik dan in alle BV`s een DGA salaris hebben? Dit is onlogisch omdat het teveel geld gaat kosten.

 

Help mij even op de goede weg. Wat is nu een slimme constructie? Met het idee om mijn investering veilig te houden en fiscaal de beste oplossing.

 

Mvg Yessine

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is nu wijsheid?? Hebben jullie ideeen?

 

Jazeker. Afspraak maken met een belastingadviseur die zich over jouw zaak buigt.

 

Zo te horen is hier veel geld mee gemoeid (dus waarom je dan naar meningen op een forum vraagt begrijp ik niet echt). Je kan niet zomaar schuiven met personeel (zij zijn toch al ergens in dienst) en je kan ook niet zomaar aandelen overdragen aan een holding (zonder fiscale gevolgen).

Maatwerk dus.

 

Link naar reactie
  • 0

Strikt genomen kan je je vermogen veilig stellen door het kapitaal in een andere BV te plaatsen. (idd, na het zien van een belastingadviseur).

Dit heeft wel negatieve gevolgen voor je personeel en toeleveranciers: de kans is groter dat zij uiteindelijk niet betaald worden, omdat je bestaande BV minder waarde heeft.

 

Als je bang bent voor de toekomst, kan je beter iets aanpassen in de bedrijfsvoering zodat het rendement verbetert.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil nu het personeel in een aparte BV zetten. Of is het beter om alle bezittingen onder te brengen in een Holding? Wat is nu wijsheid?? Hebben jullie ideeen?

 

Hoe staat het dan met mijn DGA positie in meerdere BV`s. Moet ik dan in alle BV`s een DGA salaris hebben? Dit is onlogisch omdat het teveel geld gaat kosten.

 

Dag Yessine

 

Ideeën zat. Of het voor jou goede ideeën zijn is een ander verhaal. Ik begrijp dat je maar 1 BV hebt?

Dan wordt het wel tijd om minstens een holdingstructuur neer te zetten zodat je risico (taxi-onderneming met verplichtingen) kunt scheiden van bezit (Holding BV met daarin de winst uit de taxi-onderneming, auto's, etc.).

 

Aparte personeels-BV is dan weer een stap verder. Het kan maar of het de kosten waard is???

 

Bij meerdere BV's hoef je niet per BV een DGA loon te genieten. De taxi BV betaalt aan de Holding BV een managementfee voor jouw werk. De holding BV betaalt jou salaris.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.