Als beginnend ondernemer loop ik nogal eens tegen problemen aan waar jullie waarschijnlijk al veel meer ervaring in hebben. Momenteel zit ik met het volgende (potentiele) probleem:
Om kosten (en irritatie) te besparen verzenden we onze internationale pakketten niet via Post NL / TNT maar via BPOST.
Wij doen dit middels een transportbedrijf welk de pakketten bij ons en andere bedrijven komt ophalen om ze vervolgens in één keer bij BPOST aanbiedt. Door het grote volume van dit transportbedrijf profiteren wij mee van kortingen bij BPOST.
De eigenaren van het transportbedrijf hebben hiernaast nog een goedlopend bedrijf en hebben het altijd bijzonder druk. Ik heb meermalig (tientallen keren per telefoon, klantenservice en e-mail naar eigenaren) gevraagd om een factuur over de geleverde diensten van februari en maart en zij geven aan dat ze er mee aan de slag gaan. Nu is het echter al mei en heb ik de facturen nog niet ontvangen.
Normaal gesproken halen ze de pakketten op en wachten ze tot ze het geld op hun bankrekening hebben voordat het pakket daadwerkelijk verzonden zal worden. Ze hebben namelijk veel (particuliere) klanten gehad waarbij het pakket op eindbestemming ligt en de klant nog niet betaald had). Wij hebben de afspraak dat we als bedrijf gewoon netjes betalen - mochten we dat niet doen kunnen zij immers een incassobureau inschakelen. Door deze afspraak verzenden zij meteen de pakketten in plaats van te wachten tot de betaling binnen is gekomen (dus snellere levering naar onze klanten).
Het probleem is dus dat als zij geen facturen overhandigen ik geen BTW kan terugvragen. Daarnaast heb ik aan het eind van het jaar en probleem bij mijn IB-aangifte aangezien ik de verzendkosten zonder factuur niet als kosten mag inboeken.
Door de onderling gemaakte afspraak m.b.t. betalen ná verzending heb ik uit voorzorg in april wel pakketten verzonden maar de verzendkosten (nog) niet betaald. Ik hoop mij op deze manier in te kunnen dekken voor het eventueel mislopen van BTW en te hoge IB.
Uiteraard heb ik het bedrijf nagekeken. Zij werken niet zwart en zijn gewoon geregistreerd bij KvK et cetera. Wat kan ik het beste doen? Ik ga ervan uit dat zij niet op de hoogte zijn dat ik de hele maand april nog niet betaald heb. Kan ik dit het beste verzwijgen en stilletjes van transportbedrijf wisselen? Ik heb geen ervaring met deze situatie dus wil graag jullie kijk op mijn situatie hebben.
Mijn doel is uiteraard niet om iemand te misleiden of te benadelen, echter ik wil ook niet de dupe worden van iemand anders zijn/haar laksheid of onwelwillendheid.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
HITC
HITC
Beste forumleden,
Als beginnend ondernemer loop ik nogal eens tegen problemen aan waar jullie waarschijnlijk al veel meer ervaring in hebben. Momenteel zit ik met het volgende (potentiele) probleem:
Om kosten (en irritatie) te besparen verzenden we onze internationale pakketten niet via Post NL / TNT maar via BPOST.
Wij doen dit middels een transportbedrijf welk de pakketten bij ons en andere bedrijven komt ophalen om ze vervolgens in één keer bij BPOST aanbiedt. Door het grote volume van dit transportbedrijf profiteren wij mee van kortingen bij BPOST.
De eigenaren van het transportbedrijf hebben hiernaast nog een goedlopend bedrijf en hebben het altijd bijzonder druk. Ik heb meermalig (tientallen keren per telefoon, klantenservice en e-mail naar eigenaren) gevraagd om een factuur over de geleverde diensten van februari en maart en zij geven aan dat ze er mee aan de slag gaan. Nu is het echter al mei en heb ik de facturen nog niet ontvangen.
Normaal gesproken halen ze de pakketten op en wachten ze tot ze het geld op hun bankrekening hebben voordat het pakket daadwerkelijk verzonden zal worden. Ze hebben namelijk veel (particuliere) klanten gehad waarbij het pakket op eindbestemming ligt en de klant nog niet betaald had). Wij hebben de afspraak dat we als bedrijf gewoon netjes betalen - mochten we dat niet doen kunnen zij immers een incassobureau inschakelen. Door deze afspraak verzenden zij meteen de pakketten in plaats van te wachten tot de betaling binnen is gekomen (dus snellere levering naar onze klanten).
Het probleem is dus dat als zij geen facturen overhandigen ik geen BTW kan terugvragen. Daarnaast heb ik aan het eind van het jaar en probleem bij mijn IB-aangifte aangezien ik de verzendkosten zonder factuur niet als kosten mag inboeken.
Door de onderling gemaakte afspraak m.b.t. betalen ná verzending heb ik uit voorzorg in april wel pakketten verzonden maar de verzendkosten (nog) niet betaald. Ik hoop mij op deze manier in te kunnen dekken voor het eventueel mislopen van BTW en te hoge IB.
Uiteraard heb ik het bedrijf nagekeken. Zij werken niet zwart en zijn gewoon geregistreerd bij KvK et cetera. Wat kan ik het beste doen? Ik ga ervan uit dat zij niet op de hoogte zijn dat ik de hele maand april nog niet betaald heb. Kan ik dit het beste verzwijgen en stilletjes van transportbedrijf wisselen? Ik heb geen ervaring met deze situatie dus wil graag jullie kijk op mijn situatie hebben.
Mijn doel is uiteraard niet om iemand te misleiden of te benadelen, echter ik wil ook niet de dupe worden van iemand anders zijn/haar laksheid of onwelwillendheid.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag