• 0

Investerings begroting BTW vragen

Geachte HL collega’s

Aankoop bouwgrond, 40 % voor de onderneming de rest is voor de bedrijfswoning.

De grond is bouwrijp en staat inmiddels al 3 jaar te koop.

Ik heb gelezen dat 'bouwrijpe' bouwgrond altijd BTW (19 %) belast is, kan je dit terug vorderen voor het bedrijfsmatig gedeelte?

Wat gebeurt er dan met de overdrachtsbelasting, vervalt deze of moet je deze ook nog betalen? En hoe zit het met het bedrijfwoning gedeelte van de grond?

Als ik een nieuwbouw loods bouw, is deze dan ook BTW belast? Ik neem aan dat deze onder de noemer ‘voorfinanciering BTW’ terug te vorderen is. ???

Vaste activa, hier komt de volgende noemer te staan: ‘Voorfinanciering van vaste activa”.

Maar waar komt de volgende noemer onder: ‘Voorfinanciering aanschaf DPM’s’ ? Waarschijnlijk onder Vlottende activa? ???

Ik heb voor de voorfinanciering even de begroting bijgevoegd, misschien wat makkelijker om te beoordelen.

Bijvoorbaad dank.

Klaas

Investerings_begroting_HL.doc

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/4143-investerings-begroting-btw-vragen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je die grond aankoopt met het bedrijf is de BTW aftrekbaar, maar laat de rekening voor dat gedeelte dan wel op de naam van jouw bedrijf uitmaken...

Overdrachtsbelasting weet ik niet zeker, maar volgens mij krijg je die wel gewoon belast ook.(voor 40%)

De voorfinanciering van de BTW komt onder vlottende activa te staan. De BTW vorder je binnen een jaar weer terug....vandaar....

(dus de voorfinanciering BTW vaste activa maar ook de btw over de Duurzame Productie Middelen) Eigenlijk is DPM een duur woord voor ....VASTE ACTIVA !!?!)

En bedankt...het heeft smakelijk gesmaakt... ;D

Egbert Punter

• 0

Bedankt voor je reactie,

Wat heb je eigenlijk gegeten, toch geen gehakt hé dat is pas voor woensdag ;D

Nog even een 4 tal vraagjes:

- Als ik een nieuwbouwloods bouw, is deze dan ook BTW belast?

Ik neem aan dat deze onder de noemer ‘voorfinanciering BTW’ terug te vorderen is.

- De bedrijfswoning staat dus op 60 % van de grond, ik neem aan dat deze grond ook is belast met de BTW?

Dan ook nog de 6 % overdrachtsbelasting betalen? Hoe zit dit precies?

Of is dit voor de sponsering voor Bea en haar jubileum ;D

Specifiek voor de investeringsbegroting:

- Onder 'Opening- en aanloopkosten' heb ik div. posten waarover ik de BTW zal moeten voorfinancieren,

waar moet ik deze plaatsen, onder een extra post ‘Voorfinanciering div.’ onder 'Opening- en aanloopkosten'? Of gewoon in die voorfinacierings post op de vlottende activa.

- Een geheel andere vraag: Levensonderhoud & eerste maanden & opening. Ik ben in vast dienstverband en

geniet hieruit een vast salaris en ondervindt hier dus geen verandering (voorlopig). Moet ik dan toch een post hiervoor opvoeren?

- Laatste vraag: In de investeringsbegroting, moeten hier ook de kosten worden vermeld die ik wel tijdens opening (of vlak hierna)

maak (gedeeltelijk) maar tijdens het lopende jaar consumeer, zoals: Kantoor, telefoon en portikosten?

Deze kom je toch tegen op de Exploitatiebegroting?

Bijvoorbaad dank.

Klaas

• 0

Bedankt voor je reactie,

Wat heb je eigenlijk gegeten, toch geen gehakt hé dat is pas voor woensdag ;D

<> Kiploempia's

Nog even een 4 tal vraagjes:

Ik hoop dat je je begroting beter berekend want het zijn er 5 ;)

- Als ik een nieuwbouwloods bouw, is deze dan ook BTW belast?

Ik neem aan dat deze onder de noemer ‘voorfinanciering BTW’ terug te vorderen is.

Bijna alle zaken die je in nederland koopt zijn belast (dus ook je loods)

- De bedrijfswoning staat dus op 60 % van de grond, ik neem aan dat deze grond ook is belast met de BTW?

De BTW op de woning kan je als je deze prive koopt niet terugvorderen

De overdrachtsbelasting is om later mijn AOW te kunnen betalen ;D

Specifiek voor de investeringsbegroting:

- Onder 'Opening- en aanloopkosten' heb ik div. posten waarover ik de BTW zal moeten voorfinancieren, waar moet ik deze plaatsen, onder een extra post ‘Voorfinanciering div.’ onder 'Opening- en aanloopkosten'? Of gewoon in die voorfinacierings post op de vlottende activa.

Ik zou de btw uit de vaste activa apart noemen in een post onder de vlottende activa.

De andere zaken zou ik gewoon incl btw opnemen. Net als je dat met de debiteuren doet.

- Een geheel andere vraag: Levensonderhoud & eerste maanden & opening. Ik ben in vast dienstverband en geniet hieruit een vast salaris en ondervindt hier dus geen verandering (voorlopig). Moet ik dan toch een post hiervoor opvoeren?

Niets moet en is een beetje afhankelijk voor wie je deze begroting maakt en over welke termijn. Als je in je eigen levensonderhoud al voorziet is het onzin om deze hier ook nog eens op te nemen.

- Laatste vraag: In de investeringsbegroting, moeten hier ook de kosten worden vermeld die ik wel tijdens opening (of vlak hierna)

maak (gedeeltelijk) maar tijdens het lopende jaar consumeer, zoals: Kantoor, telefoon en portikosten? Deze kom je toch tegen op de Exploitatiebegroting?

Ook hier geldt dat er geen vaste regels zijn. Vor wie maak je deze investeringsbegroting en waarom.Maak je 'm voor de Bank, dan zal deze wel willen weten of je niet in geldnood komt halverwege het jaar als er nog geen/onvoldoende inkomsten binnen komen. Dus belangrijk is welke termijn houdt je aan voor deze begroting.

Ik mis op de begroting nog de (rente/)kosten voor eventuele lening bijvoorbeeld...

Bijvoorbaad dank.

Klaas

Grrag gedaan....

Egbert Punter

• 0

Hier is sprake van een (ongewenste) samenloop tussen de BTW en overdrachtsbelasting. Je kunt bij de fiscus navragen of je in jou situatie gebruik kunt maken van de vrijstelling van de overdrachtsbelasting die je verschuldigd bent over het bedrijfsgedeelte.

www.camelot-legal.nl

• 0

Rentekosten in de investeringsbegroting???

Rentekosten worden toch zichtbaar in de Exploitatiebegroting, deze wordt toch over het gehele jaar verstreken. Of gaat het hierom bijv. de bouwrente?

Klaas

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar