• 0

Boekenonderzoek, hoe fout corrigeren urencriterium nog niet vastgestelde aangift

Dag allemaal,

 

Ik lees al een paar jaar vele berichten hier en nu mijn eerste bericht. Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

 

Sinds 2009 ben ik ondernemer in een dienstverlenende sector en sinds 2010 werk ik daar part-time bij (24 uur).

Nu heb ik een brief gehad van de belastingdienst dat ze een boekenonderzoek willen doen voor het beoordelen van de aanvaardbaarheid van de aangiften ib over de afgelopen 4 jaar. Het betreft een deelonderzoek en beperkt zich tot het beoordelen van de geclaimde ondernemersaftrekken.

 

Ik heb altijd een online agenda en uren bijgehouden, 90% van mail verkeer, treinkaartjes e.d. Zelfs een twitteruitdraai met 4000 tweets die prima als mini dagboek kunnen dienen. De eerste 3 jaar heb ik ontzettend hard gewerkt (meer dan 1224) maar door veranderingen in de branche en opstarten van niet meer dan 10.000 omzet gedraaid. Vandaar het onderzoek gok ik.

Nu deed de brief me nadenken, omdat ik ervan overtuigd was voor 2012 geen aanspraak gedaan te hebben op, omdat ik mijn uren daar niet in haalde. Na 3 jaar hard werken, geen vakanties en minder vraag naar, was het gewoon niet mijn jaar. Nu heb ik teruggekeken naar mijn aangifte (normaal doe ik dat nog even als ik bericht krijg van) en heb ik het inderdaad stom aangevinkt. Ik liep "er mee te spelen" om te kijken wat het verschil zou zijn (doet vast iedereen) en blijkbaar niet meer goed opgelet. Ik voel me zo stom. Ik heb verder nog een bericht gehad over mijn aangifte van 2012 en de inspecteur komt over een maand. Wat kan ik nu het beste doen?

 

Heb ik overigens goed begrepen dat de inspecteur dan zich beperkt tot het bekijken van mijn urenadministratie? Of kan ik ook nog andere dingen verwachten? Natuurlijk zorg ik dat alles klaar ligt, maar wil me graag goed voorbereiden.

 

Hoop dat jullie me kunnen helpen. Dank voor het lezen alvast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu er al een boekenonderzoek is aangekondigd waarbij vooral gekeken zal worden naar de aanvaardbaarheid van de geclaimde zelfstandigenaftrek is het weinig zinvol je aangifte over 2012 nog te corrigeren. Bij controle van het urencriterium zal men in ieder geval voor 2012 een correctie toepassen en de zelfstandigenaftrek weigeren. Uiteraard kun je tijdens het bezoek wel aangeven dat je abusievelijk de aftrek over 2012 hebt geclaimd.

 

Ik neem aan dat ze niet alleen naar het urencriterium kijken (dan zou een uitdraai/specificatie van je uren opsturen voldoende zijn) maar ook zullen kijken in hoeverre je als ondernemer aangemerkt kunt worden gezien de beperkte omzet/winst en het feit dat je daarnaast ook in loondienst werkt.

 

Het is dus goed dat je alles overzichtelijk klaar legt zodat de controle zo min mogelijk van je tijd kost.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Marjan. Hoe zwaar weegt het criterium van omzet en mijn partime baan? Ik presenteer mijzelf namelijk wel als ondernemer (website, visitekaarten en overig pr materiaal), heb meer dan 10 opdrachtgevers etc. Ik moest er wel bij gaan werken om te kunnen investeren en rekeningen te kunnen betalen.

Link naar reactie
  • 0

Dat is afhankelijk van de inspecteur die je treft (dooddoener, sorry). Aangezien het boekenonderzoek nu al is aangekondigd, kun je niet meer spreken van een vrijwillige verbetering (, dus je komt hoe dan ook in aanmerking voor een boete. Als je mazzel hebt, tref je een inspecteur die begrip heeft voor je situatie en alleen maar de te weinig betaalde belasting naheft en geen boete oplegt. Dat zal dan deels afhankelijk zijn van hoe het gesprek verloopt. Je kunt je voorstellen dat het dan nogal wat uitmaakt of jij bij het eerste kopje koffie je fout al opbiecht, of dat hij er pas achter komt als hij op kantoor de stukken nog eens doorkijkt.

 

De onvermijdelijke vervolgvraag is natuurlijk "boete? Hoeveel?"

Dat is afhankelijk van de vraag of er opzet in het spel is. Jij zal bij hoog en bij laag volhouden dat je niet opzettelijk een onjuiste aangifte hebt ingediend (en mijn vertrouwen heb je, maar je ziet vast in dat je verhaal niet heel sterk is)

 

In dit geval kan een inspecteur er voor kiezen om met de naheffingsaanslag een boete op te leggen die gelijk is aan het bedrag dat je te weinig belasting hebt betaald, MAAR in het Besluit Bestuurlijke Boetes Belastingdienst (par. 25) worden die bedragen weer naar beneden bjigesteld: 50% in geval van opzet (willens en wetens de boel flessen), 25% in het geval van grove schuld (aan opzet grenzende mate van verwijtbaarheid).

Je ziet, heel strak afgebakend is het niet, boetes opleggen is een vak en dus mensenwerk. Succes!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Boete bij een primitieve aanslag (2012 is immers nog niet vastgesteld) komt niet zo snel voor. Als je zeker weet dat je in 2012 de uren niet haalt, kun je alvast een gecorrigeerde aangifte insturen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

hmm. Nog geen reactie van Joost de expert bij uitstek in dit soort kwesties. :)

 

Maar in mijn simpele redenering lijkt het mij inderdaad geen probleem om hem opnieuw in te sturen, tenslotte is er nog niets opgelegd. En dat is al door meer mensen geopperd. ;)

 

edit: ook hier lees ik dat dit wel mogelijk is. :)

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Henk! Ik wist dat het inderdaad kon, maar twijfelde dus vanwege het onderzoek volgende maand. Ik baal er ontzettend van, geeft natuurlijk reden tot wantrouwen wat betreft de andere 3 jaar. Maar aan de andere kant is daarom het onderzoek. Ik ga het morgen gewoon opnieuw insturen.

Link naar reactie
  • 0

geeft natuurlijk reden tot wantrouwen wat betreft de andere 3 jaar.

 

Waarom?

 

Ik heb altijd een online agenda en uren bijgehouden, 90% van mail verkeer, treinkaartjes e.d. Zelfs een twitteruitdraai met 4000 tweets die prima als mini dagboek kunnen dienen.

 

Als ik dit zo lees dan kan je die 1225 uren in die andere jaren toch goed onderbouwen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk Henk! Het is mijn eerste controle, vandaar een beetje zenuwen :).

Meer ook omdat ik erg veel (horror verhalen) online heb gelezen en het dus erg afhankelijk is van wie je treft. Ik ga me gewoom goed voorbereiden :)

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard ben je altijd gespannen en zenuwachtig als de belastinginspecteur langs komt voor boekenonderzoek. Vaak helemaal niet nodig als je je zaakjes op orde hebt, en als ik het zo lees lijkt mij dat wel. ;)

 

In al die jaren heb ik 1x een boekenonderzoek gehad. Op 16 januari 1990 de dag dat de golfoorlog uitbrak. Meer voor de tv gezeten dan in de boeken gekeken ;D

 

Mijn accountant heeft eerst met de inspecteur gesproken, zijn algemene vragen (hoe de boekhouding gevoerd werd) beantwoord en is er daarna van door gegaan. De inspecteur heeft zich 3 dagen door de stapels geworsteld had af en toe vragen aan ons die we goed konden beantwoorden en na een aantal weken kregen we een rapport waarin eigenlijk alleen maar een paar aandachtspunten stonden.

 

Dus die nachten daarvoor wakker liggen waren voor niets geweest. :P

 

Moraal van het verhaal: als je voor je zelf weet dat je alles netjes hebt gedaan dan hoef je er niet van wakker te liggen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Boete bij een primitieve aanslag (2012 is immers nog niet vastgesteld) komt niet zo snel voor. Als je zeker weet dat je in 2012 de uren niet haalt, kun je alvast een gecorrigeerde aangifte insturen.

Sluit me hier helemaal bij aan. Boeterisico acht ik niet echt groot. Als je nog enigzins twijfelt of je de uren wel of niet haalt zou ik zelf niet een gecorrigeerde aangifte insturen. Ben zelf nooit een boete tegengekomen bij het "schrappen" van de zelfstandigenaftrek in nog openstaande jaren naar aanleiding van een boekenonderzoek. Meestal krijg je dan een correctie en een opmerking dat je er wel goed op moet letten als je weer een beroep op de ondernemersaftrekken doet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.