Het verhaal en nu nog de juiste oplossing! Wie kan mij helpen?
Er vind momenteel een ware subsidie kaalslag op cultuur plaats door overheid, provincie en gemeente. Als gevolg hiervan hebben Kunstencentra het momenteel erg moeilijk en er zijn er al failliet gegaan. De overheden willen i.p.v. de subsidieslurpende Kunstencentra graag ondernemerschap zien in het cultuurlandschap. Daar is op zich best wel iets voor te zeggen en dat spreekt mij ook enorm aan als (ex)ondernemer en muzikant.
Samen met een compagnon ben ik gaan zoeken om het gat welk ontstaat met name in het muziekonderwijs, te vullen met vernieuwende ideeen rondom het muziekonderwijs. We zijn momenteel in voorbereiding om een nieuwe muziekschool te starten met een geheel nieuw concept. Dit concept is inmiddels ook gepresenteerd en gedemonstreerd aan onze grootste potentiele afnemers en wethouders in diverse gemeenten. Zij reageerden allen zeer positief en juichten deze vernieuwing zeer toe. Whow, we hebben een case en model ontwikkeld welke aanslaat en perspectief bied.
Nu kunnen we de uitvoering van alle muzieklessen niet zelf. We hebben naar inschatting ongeveer 20 a 25 part-time muziekdocenten nodig welke de muzieklessen midels ons model gestalte gaan geven. Zo hebben wij als nieuwe muziekschool een innoverende methodiek welke de docenten moeten inzetten. Ook hebben we vaststaande lesblokken in MFC's, scholen en buurthuizen, b.v. iedere donderdag tussen 15.00 en 18.00 uur.
We dachten in eerste instantie in in VOF met ZZP docenten te kunnen starten, maar gezien vorenstaande zal de belastinginspecteur hier niet mee instemmen en ons voorzien van een naheffing loonbelastingen omdat hij een werknemersrelatie ziet.
Nu heb ik op zich niets tegen een werkgever/werknemer arbeidrelatie maar om nu als startende ondernemer direct 20 personen (part-time) in dienst te nemen gaat mij ook weer erg ver. En 20 werknemers (met alle financiele risico's) in een VOF is m.i. ook niet wenselijk.
Ik dacht de oplossing te vinden in de docenten via een Payroll-service te werk te stellen. Is wel wat duurder, maar de risico's zijn verlegd naar de payroller. Probleem dat ik hier tegenkom is dat muziekdocenten aan leerlingen onder de 21 jaar BTW vrij kunnen leveren en laat dit de grootste omzetfactor zijn. De Payroller factureerd mij PLUS 21% BTW welke ik dus niet kan verrekenen! Dat is een verschil van 1/4 van mijn omzet en niet te verantwoorden. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.
Ok, dan de BV-Holding constructie. Het risico van dan goed afgeschermd t.o.v. prive. Echter DGA salaris (2x +/- €40.000) is te hoog om te kunnen verantwoorden en zeker in de opstartfase zijn alle fiscale voordelen van de VOF wel erg aantrekkelijk. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.
De Stichtingsvorm dan? Hier liep het dus al op diverse plekken mis. Het (vrijwillige) stichtingsbestuur roept haar directie terug met de volgende woorden: "Waar zijn jullie nu mee bezig? Ondernemen en dus risico lopen doe je maar ergens anders. Wij bestuurders zijn persoonlijk aansprakelijk te stellen als het mis gaat." Einde innoveren en ondernemen. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.
Ah, dan de Cooperatievorm. Hmm, dat is in principe een vereniging met leden (de ZZP docenten) welke door bundeling van krachten meerwaarde proberen te creeeren. Deze vorm heb ik goed onderzocht, maar blijkt in ons concept toch niet werken temeer omdat wij onze visie op het muziekonderwijs flink op de schop hebben genomen en hieraan wel willen vasthouden. In onze visie gebeurt er namelijk meer dan alleen muzieklessen. Daarbij verliezen we onze volle zeggenschap over de muziekschool. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.
RESUME:
De overheid trekt zich terug en verwacht ondernemerschap in de cultuursector. De ondernemer die hier opstaat krijgt zijn bedrijfsplan financieel niet rond doordat de belastingdienst zijn regels nog baseerd op traditionele bedrijvigheid en (nog) niet meedenkt in wat onze overheden promoten.
Zie ik nu iets over het hoofd? Wie heeft nog een idee om toch deze 20+ docenten op een nette wijze te kunnen inzetten waarbij we onze priverisico's op een aanvaardbaar nivo houden?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Janneman100
Janneman100
Het verhaal en nu nog de juiste oplossing! Wie kan mij helpen?
Er vind momenteel een ware subsidie kaalslag op cultuur plaats door overheid, provincie en gemeente. Als gevolg hiervan hebben Kunstencentra het momenteel erg moeilijk en er zijn er al failliet gegaan. De overheden willen i.p.v. de subsidieslurpende Kunstencentra graag ondernemerschap zien in het cultuurlandschap. Daar is op zich best wel iets voor te zeggen en dat spreekt mij ook enorm aan als (ex)ondernemer en muzikant.
Samen met een compagnon ben ik gaan zoeken om het gat welk ontstaat met name in het muziekonderwijs, te vullen met vernieuwende ideeen rondom het muziekonderwijs. We zijn momenteel in voorbereiding om een nieuwe muziekschool te starten met een geheel nieuw concept. Dit concept is inmiddels ook gepresenteerd en gedemonstreerd aan onze grootste potentiele afnemers en wethouders in diverse gemeenten. Zij reageerden allen zeer positief en juichten deze vernieuwing zeer toe. Whow, we hebben een case en model ontwikkeld welke aanslaat en perspectief bied.
Nu kunnen we de uitvoering van alle muzieklessen niet zelf. We hebben naar inschatting ongeveer 20 a 25 part-time muziekdocenten nodig welke de muzieklessen midels ons model gestalte gaan geven. Zo hebben wij als nieuwe muziekschool een innoverende methodiek welke de docenten moeten inzetten. Ook hebben we vaststaande lesblokken in MFC's, scholen en buurthuizen, b.v. iedere donderdag tussen 15.00 en 18.00 uur.
We dachten in eerste instantie in in VOF met ZZP docenten te kunnen starten, maar gezien vorenstaande zal de belastinginspecteur hier niet mee instemmen en ons voorzien van een naheffing loonbelastingen omdat hij een werknemersrelatie ziet.
Nu heb ik op zich niets tegen een werkgever/werknemer arbeidrelatie maar om nu als startende ondernemer direct 20 personen (part-time) in dienst te nemen gaat mij ook weer erg ver. En 20 werknemers (met alle financiele risico's) in een VOF is m.i. ook niet wenselijk.
Ik dacht de oplossing te vinden in de docenten via een Payroll-service te werk te stellen. Is wel wat duurder, maar de risico's zijn verlegd naar de payroller. Probleem dat ik hier tegenkom is dat muziekdocenten aan leerlingen onder de 21 jaar BTW vrij kunnen leveren en laat dit de grootste omzetfactor zijn. De Payroller factureerd mij PLUS 21% BTW welke ik dus niet kan verrekenen! Dat is een verschil van 1/4 van mijn omzet en niet te verantwoorden. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.
Ok, dan de BV-Holding constructie. Het risico van dan goed afgeschermd t.o.v. prive. Echter DGA salaris (2x +/- €40.000) is te hoog om te kunnen verantwoorden en zeker in de opstartfase zijn alle fiscale voordelen van de VOF wel erg aantrekkelijk. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.
De Stichtingsvorm dan? Hier liep het dus al op diverse plekken mis. Het (vrijwillige) stichtingsbestuur roept haar directie terug met de volgende woorden: "Waar zijn jullie nu mee bezig? Ondernemen en dus risico lopen doe je maar ergens anders. Wij bestuurders zijn persoonlijk aansprakelijk te stellen als het mis gaat." Einde innoveren en ondernemen. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.
Ah, dan de Cooperatievorm. Hmm, dat is in principe een vereniging met leden (de ZZP docenten) welke door bundeling van krachten meerwaarde proberen te creeeren. Deze vorm heb ik goed onderzocht, maar blijkt in ons concept toch niet werken temeer omdat wij onze visie op het muziekonderwijs flink op de schop hebben genomen en hieraan wel willen vasthouden. In onze visie gebeurt er namelijk meer dan alleen muzieklessen. Daarbij verliezen we onze volle zeggenschap over de muziekschool. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.
RESUME:
De overheid trekt zich terug en verwacht ondernemerschap in de cultuursector. De ondernemer die hier opstaat krijgt zijn bedrijfsplan financieel niet rond doordat de belastingdienst zijn regels nog baseerd op traditionele bedrijvigheid en (nog) niet meedenkt in wat onze overheden promoten.
Zie ik nu iets over het hoofd? Wie heeft nog een idee om toch deze 20+ docenten op een nette wijze te kunnen inzetten waarbij we onze priverisico's op een aanvaardbaar nivo houden?
Hopende op een lichtje, Jan
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41704-het-juridisch-doolhof-van-muziekschool-en-docenten-in-veranderend-subsidieland/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag