"Ondernemer Robert Gaal: ‘Nederlandse starters beter helpen’"

Aanbevolen berichten

http://www.emerce.nl/nieuws/meer-succesvolle-ondernemers-moeten-starters-helpen?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=meer-succesvolle-ondernemers-moeten-starters-helpen&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

 

Volgens Gaal worden startups in Nederland onvoldoende geholpen. Hij gelooft niet in instituten die ondernemers opleiden maar wel in gelegenheden waar gevestigde ondernemers de startups helpen, zoals Rockstart.

 

Trouwens, ik zit als coach bij Rockstart Answers Rotterdam en Den Haag, misschien ook iets voor sommigen van jullie? :-)

http://rockstart.com/earlydays/rockstart-answers-rotterdam/

Ze houden die sessies door het hele land.

Maar dat terzijde ;)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik geloof dus wel in het delen van kennis en ervaringsverhalen. HL.nl is daar een heel mooi voorbeeld van.

 

Als Gaal daarnaast meent ondernemers ook financieel onvoldoende geholpen worden. Dat is al jaren een feit. Alhoewel een ondernemer ook niet altijd zelf de juiste weg weet te vinden in zijn traject naar financiering, danwel zijn businessplan goed op orde heeft om financiers te overtuigen.

 

@Annedien: wat zijn jouw ervaringen met Rockstart? Welk soort ondernemers kom je daar tegen? En welke ondernemersissues kaarten ze bij de coaches aan?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Ik heb hier zelf mijn vraagtekens bij de doelgroep van dit soort ondersteuningsacties. HL is een duidelijk medium waar misschien door lezers nog veel meer tips worden opgesnoven dan door de geregistreerden. Iemand die geen ondernemer is, kun je ook geen ondernemer "maken". En ik heb de indruk dat de belangen van deze adviseurs, zodanig zijn ingebakken, dat voor hen elke nieuwe "ondernemer" telt. Laten we het er maar op houden dat het ook een "markt" is.

Link naar reactie

Ik geloof dus wel in het delen van kennis en ervaringsverhalen. HL.nl is daar een heel mooi voorbeeld van.

 

Ook ik ben het hier mee eens. Kennis en ervaring delen is wel degelijk van belang. Al is het maar het idee dat als ik morgen een probleem heb, ik hier terecht kan. Een heel breed netwerk heb ik niet (en heb ik ook niet nodig voor mijn onderneming) en dus is HL.nl ideaal voor mij mocht ik ergens niet uitkomen.

 

Als Gaal daarnaast meent ondernemers ook financieel onvoldoende geholpen worden. Dat is al jaren een feit. Alhoewel een ondernemer ook niet altijd zelf de juiste weg weet te vinden in zijn traject naar financiering, danwel zijn businessplan goed op orde heeft om financiers te overtuigen.

 

Ik denk dat daar het probleem zit; veel ondernemingen/ondernemers/ideeën zijn niet investeerbaar of het investeren niet waard.

 

 

Off-topic (over HL netwerkbijeenkomsten):

 

Hoe anderen hierover denken weet ik niet, maar persoonlijk denk ik er als volgt over:

Het lijkt mij enorm leuk en leerzaam om bij een HL-netwerkbijeenkomst aanwezig te zijn, echter helaas weet ik zeker dat 95% van de mensen op HL (laat staan onder de aanwezigen op een bijeenkomst) helemaal geen feeling hebben met de branches waarin ik actief ben of wil zijn. Dat maakt uiteraard niet uit echter ben ik daardoor beperkt bereid om mijn portemonnaie te trekken. Een borrel prima, geen probleem maar ik las laatst een bedrag rond de 65 euro - was dit de kookworkshop misschien? - en ergens diep in het land waardoor de totale kosten voor deelname rond de 100 euro komen te liggen. Het zal best heel gezellig zijn maar voor 100 euro kan ik ook gezellig met mijn vrouw uit eten bij wijze van spreken.

 

Een laagdrempelige bijeenkomst, daar heb ik best zin in! ;)

 

 

Link naar reactie

En HL is het laagdrempeligste en meest gastvrije informatie-medium dat je maar zou kunnen vinden. Helemaal gratis wordt ervaring en kennis gedeeld en hulp geboden. Dan zijn een paar (aftrekbare) netwerk-euro's die er zo eenmaal per jaar worden uitgegeven maar peanuts. Bovendien weet ik wel voor bijna 100% zeker dat je niet bij je vrouw hoeft aan te komen met je zakelijke vragen en problemen, als je met haar een avondje uitgaat!

Link naar reactie

En HL is het laagdrempeligste en meest gastvrije informatie-medium dat je maar zou kunnen vinden. Helemaal gratis wordt ervaring en kennis gedeeld en hulp geboden.

 

Dan zijn een paar (aftrekbare) netwerk-euro's die er zo eenmaal per jaar worden uitgegeven maar peanuts. Bovendien weet ik wel voor bijna 100% zeker dat je niet bij je vrouw hoeft aan te komen met je zakelijke vragen en problemen, als je met haar een avondje uitgaat!

 

Dat zijn twee punten. Met het eerste punt ben ik het eens. Het tweede punt ben ik het niet helemaal mee eens. Voor zakelijke vragen en/of problemen voldoet het online HL-platform al prima. Een fysieke kennismaking en netwerkbijeenkomst lijkt me enorm gezellig maar ik vind 100 euro (aftrekbaar of niet) nogsteeds een aardig bedrag. Aangezien iedere Euro maar één keer uitgegeven kan worden geef ik dan de voorkeur aan een etentje met mijn vrouw. Dat is tenzij... ik op een dergelijke bijenkomst in contact kan komen met mensen uit de branches waar ik actief in ben of zakelijke interesse in heb. In mijn geval is dat met 99,9% zekerheid niet het geval, vandaar.

 

Met mijn 25 jaar heb ik een eigen woning, heb ik deze week een nieuwe auto gekocht en is er een baby op komst hierdoor heb ik voorlopig wat minder bestedingsruimte voor gezelligheid. Ik kan me voorstellen dat bij sommige ondernemers de zaken er minder goed voor staan dan in mijn branch en daardoor ook minder te besteden hebben. Voor hen zou een simpele borrel misschien ook interessant zijn.

 

Voor de gezelligheid zou ik alsnog graag nader kennis willen maken maar dan met een laagdrempelige, goedkopere en vooral simpele borrelbijeenkomst (zonder proeverijen of etentjes).

Link naar reactie

En HL is het laagdrempeligste en meest gastvrije informatie-medium dat je maar zou kunnen vinden. Helemaal gratis wordt ervaring en kennis gedeeld en hulp geboden.

 

Dan zijn een paar (aftrekbare) netwerk-euro's die er zo eenmaal per jaar worden uitgegeven maar peanuts. Bovendien weet ik wel voor bijna 100% zeker dat je niet bij je vrouw hoeft aan te komen met je zakelijke vragen en problemen, als je met haar een avondje uitgaat!

 

Dat zijn twee punten. Met het eerste punt ben ik het eens. Het tweede punt ben ik het niet helemaal mee eens. Voor zakelijke vragen en/of problemen voldoet het online HL-platform al prima. Een fysieke kennismaking en netwerkbijeenkomst lijkt me enorm gezellig maar ik vind 100 euro (aftrekbaar of niet) nogsteeds een aardig bedrag. Aangezien iedere Euro maar één keer uitgegeven kan worden geef ik dan de voorkeur aan een etentje met mijn vrouw. Dat is tenzij... ik op een dergelijke bijenkomst in contact kan komen met mensen uit de branches waar ik actief in ben of zakelijke interesse in heb. In mijn geval is dat met 99,9% zekerheid niet het geval, vandaar.

 

Met mijn 25 jaar heb ik een eigen woning, heb ik deze week een nieuwe auto gekocht en is er een baby op komst hierdoor heb ik voorlopig wat minder bestedingsruimte voor gezelligheid. Ik kan me voorstellen dat bij sommige ondernemers de zaken er minder goed voor staan dan in mijn branch en daardoor ook minder te besteden hebben. Voor hen zou een simpele borrel misschien ook interessant zijn.

 

Voor de gezelligheid zou ik alsnog graag nader kennis willen maken maar dan met een laagdrempelige, goedkopere en vooral simpele borrelbijeenkomst (zonder proeverijen of etentjes).

 

Gefeliciteerd met je a.s. vaderschap!

 

Maar nog even over je zakelijke situatie in reflectie tot de mijne. Ik ben een "maak"-ondernemer en op HL is geen een ondernemer te vinden die ook mijn producten maakt. En dan heb ik het niet alleen over de ophangsystemen, maar ook over nieuwere producten, die ik hopelijk op de september-bijeenkomst, aan de HLers kan tonen. Om te sparren over matrijzen, dieptrekken, snijden, leppen en andere technische zaken, heb ik HL echt niet nodig. Ik heb genoeg technische referenties en leveranciers, om over bepaalde technische behoeften te kunnen sparren en informeren. Het uitvinden vind ik dan wel een beetje van HL afdrijven, maar als ondernemer weet je dat er naast de technische, zoveel andere zaken zijn die noodzakelijk zijn om je ondernemen succesvol en sterker te maken. En daar is HL een uitermate geschikt medium voor. Er zijn legio vragen die raakvlakken hebben met mijn eigen situatie en daar steek dan weer dingen van op, die mijn eigen ondernemen ten goede komen. Aan de andere kant vind ik het wel leuk om de mensen hier te zien ontwikkelen. Ook een beginnende web-ondernemer, komt in zijn ondernemers-ontwikkeling voor bepaalde vraagstukken te staan. Hij bouwt enorm veel kennis en ervaring op en omdat hij hier zaken heeft opgepikt, is hij/zij ook gemakkelijk bereid om andere starters te helpen met hun vraagstukken. Dat is een zinvolle wisselwerking. Met name iemand als Wouter Hol is daar een prachtig voorbeeld van.

 

Ik trek me dus niet terug van HL omdat er niemand zit die in mijn branche opereert, maar ik probeer juist (voor mij onbekende) zaken op te pikken, die anderen in hun ervaring en kennis, met ons willen delen. En ik geef (op mijn korte kritische manier) ook een beetje terug, zo goed en zo kwaad als dat gaat. Mijn ervaring met de fysieke samenkomsten, in welk teken het ook stond, is dat je altijd van anderen opsteekt.

Link naar reactie

Gefeliciteerd met je a.s. vaderschap!

 

Bedankt voor de felicitaties (ook die van Annedien).

 

Het uitvinden vind ik dan wel een beetje van HL afdrijven, maar als ondernemer weet je dat er naast de technische, zoveel andere zaken zijn die noodzakelijk zijn om je ondernemen succesvol en sterker te maken. En daar is HL een uitermate geschikt medium voor. Er zijn legio vragen die raakvlakken hebben met mijn eigen situatie en daar steek dan weer dingen van op, die mijn eigen ondernemen ten goede komen.

 

Aan de andere kant vind ik het wel leuk om de mensen hier te zien ontwikkelen. Ook een beginnende web-ondernemer, komt in zijn ondernemers-ontwikkeling voor bepaalde vraagstukken te staan. Hij bouwt enorm veel kennis en ervaring op en omdat hij hier zaken heeft opgepikt, is hij/zij ook gemakkelijk bereid om andere starters te helpen met hun vraagstukken. Dat is een zinvolle wisselwerking. Met name iemand als Wouter Hol is daar een prachtig voorbeeld van.

 

Ik trek me dus niet terug van HL omdat er niemand zit die in mijn branche opereert, maar ik probeer juist (voor mij onbekende) zaken op te pikken, die anderen in hun ervaring en kennis, met ons willen delen. En ik geef (op mijn korte kritische manier) ook een beetje terug, zo goed en zo kwaad als dat gaat. Mijn ervaring met de fysieke samenkomsten, in welk teken het ook stond, is dat je altijd van anderen opsteekt.

 

Dit is inderdaad waarom HL (het online platform) een geweldig initiatief is. Dit omschrijft dan ook prima de meerwaarde en de aantrekkingskracht tot het online platform.

 

Ik vraag me alleen af of mensen die het zakelijk moeilijk hebben en misschien juist advies en een goed gesprek het meest nodig hebben wel 100 euro willen en kunnen missen :)

 

Voor mij is een fysieke bijeenkomst vooral gezelligheid en misschien iets opsteken over ondernemen maar niet direct interessant om direct iets mee te kunnen (tenzij Paul Stuyver in Nederland is want dan kom ik wel meteen :P). Uiteraard moedig ik fysieke ontmoetingen dan ook enorm aan, echter denk ik dat laagdrempeligheid meer mensen aanspreekt. Vandaar mijn betoog.

 

 

 

 

Link naar reactie

Dat financieringsspook duikt wel vaker op, het is een soort don quichotte vraagstuk waarbij de windmolens de fondsen zijn.

 

Veel ondernemers die denken geld nodig te hebben omdat ze anders niet verder kunnen blijken bij wat navraag wel degelijk verder te kunnen zonder dat ze direct geld nodig hebben.

Dat veel plannen niet deugen, tja, zolang onder andere banken het beeld in stand houden dat je een ondernemingsplan schrijft om geld binnen te halen blijven de plannen beneden peil.

 

Gelukkig zijn er ook startende ondernemers die wel goede plannen schrijven. Die weten over het algemeen hun weg wel te vinden heb ik het idee.

Link naar reactie

 

Ennnn ... weer on topic? ;D

 

@Christine

Waarom zou het aan dat lef ontbreken?

 

Daar kan ik een heel erg lang betoog over houden. Ik zal dat niet doen.

 

Het Calvinisme waar onze cultuur - de Nederlandse cultuur - van is doordrenkt leert ons dat je van een dubbeltje nooit een kwartje wordt, je hoofd niet boven het maaiveld moet uitsteken, je als hoge boom veel wind vangt, en meer van dat soort nonsens. Leert ons dat we deemoedig moeten zijn, en dus niet moeten willen excelleren, en al helemaal niet moeten nastreven veel geld te verdienen.

 

Een andere oorzaak is de grote mate van veiligheid en zekerheid die onze maatschappij de burgers biedt. Je kunt niet ontslagen worden, als je geen werk hebt krijg je een riante uitkering, als je werkt en ziek wordt krijg je gewoon doorbetaald, en meer van dat soort onzin. Ons wordt met de paplepel ingegoten dat risico nemen fout is, en dat onzekerheid fout is, en dat eigen initiatief fout is.

 

Wat we mensen - ondernemers en angel investors en andere mensen - dus moeten leren is dat excelleren goed is, dat jezelf goed vinden goed is, dat risico nemen heel goed is, en dat geld maar geld is dat je na je dood niet meer nodig hebt, dus waarom zou je er niet lekker mee spelen?

 

 

Link naar reactie

 

 

Veel ondernemers die denken geld nodig te hebben omdat ze anders niet verder kunnen blijken bij wat navraag wel degelijk verder te kunnen zonder dat ze direct geld nodig hebben.

 

Dat hangt natuurlijk wel af van wat voor bedrijf je hebt. Als je een fabriek van elektrische auto's begint met een prachtige vinding die jouw auto's tien keer beter maakt dan alle andere, dan heb je denk ik wel wat centjes nodig om het ding in detail te ontwerpen, en om de machines te kopen, om het prototype te maken, om tien prototypes te bouwen voor botsproeven, en nog zo wat. Ben je wel 20 miljoen verder, en dan begin je pas te verkopen.

 

Ook als je bescheidener begint, en je ontwikkelt een apparaat waarvoor je twee jaar lang met z'n vijven software ontwikkelt voordat je kunt beginnen met marketing en verkoop, dat redt je niet van je spaargeld. Laat staan als je eerste klanten vragen "welke garantie kun je geven als ik een apparaat van je koop dat je dan over drie jaar nog bestaat voor support", dan wil je kunnen zeggen dat je genoeg geld op de bank hebt om support te kunnen garanderen.

 

Ieder maakbedrijf heeft een bepaalde tijd nodig om te maken voordat de verkoop kan starten. En dat kost meestal veel geld.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.