Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
NandavdE

Investeringasaftrek commanditaire vennoot

Recommended Posts

Goedemorgen,

Tijdens het doen van de IB belastingaangifte 2012 voor mijn vader, die stille vennoot is in een c.v. stuit ik op het volgende:

De c.v. heeft in 2012 investeringen gedaan van € 69.726. De enige beherende vennoot (aldus het fiscale rapport dat door een ander is opgemaakt) mag over deze investering 28% van 50% van het totaalbedrag aftrekken, zijnde € 9.762.

Mijn vraag is wie recht heeft op de andere helft van de investeringsaftrek? Is dat de stille vennoot of behoort de volledige 100% aftrek toe aan de beherende vennoot? De investeringen zijn gedaan vanuit het bedrijfskapitaal.

Bij voorbaat dank voor de verheldering!

Dag Nanda

Ook een zogeheten 'medegerechtigde' kan aanspraak maken op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Die andere 50% komt dus toe aan je vader.

groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Dank Joost voor de snelle reactie. Zijn hier geen specifieke voorwaarden verbonden voor een stille vennoot?

Misschien is het nog van belang om te weten dat mijn vader volgens het c.v. contract geen aanspraak kan maken op winstuitkering, alleen een (goede) rentevergoeding krijgt over zijn kapitaalsinbreng..

Zijn hier geen specifieke voorwaarden verbonden voor een stille vennoot?

Misschien is het nog van belang om te weten dat mijn vader volgens het c.v. contract geen aanspraak kan maken op winstuitkering, alleen een (goede) rentevergoeding krijgt over zijn kapitaalsinbreng..

Dat kan inderdaad uitmaken, maar dan hangt het van de feiten af.

Iemand is deelgerechtigd als:

1. hij medegerechtigd is als ondernemer tot het vermogen van een onderneming; OF

2. hij voordelen geniet uit een verstrekte lening aan een onderneming waarbij die lening functioneert als ondernemingsvermogen of waarbij de vergoeding over die lening winstafhankelijk is.

Wordt niet voldaan aan 1 of 2 dan is er geen sprake van deelgerechtigdheid en dus ook geen winst uit onderneming. De geldlening valt dan in box 3.

Zonder de feiten te kennen, vermoed ik dat je vader onder 1 hiervoor wel kwalificeert als ondernemer.

groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.