• 0

Investeringasaftrek commanditaire vennoot

Goedemorgen,

 

Tijdens het doen van de IB belastingaangifte 2012 voor mijn vader, die stille vennoot is in een c.v. stuit ik op het volgende:

 

De c.v. heeft in 2012 investeringen gedaan van € 69.726. De enige beherende vennoot (aldus het fiscale rapport dat door een ander is opgemaakt) mag over deze investering 28% van 50% van het totaalbedrag aftrekken, zijnde € 9.762.

 

Mijn vraag is wie recht heeft op de andere helft van de investeringsaftrek? Is dat de stille vennoot of behoort de volledige 100% aftrek toe aan de beherende vennoot? De investeringen zijn gedaan vanuit het bedrijfskapitaal.

 

Bij voorbaat dank voor de verheldering!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank Joost voor de snelle reactie. Zijn hier geen specifieke voorwaarden verbonden voor een stille vennoot?

Misschien is het nog van belang om te weten dat mijn vader volgens het c.v. contract geen aanspraak kan maken op winstuitkering, alleen een (goede) rentevergoeding krijgt over zijn kapitaalsinbreng..

Link naar reactie
  • 0

Zijn hier geen specifieke voorwaarden verbonden voor een stille vennoot?

Misschien is het nog van belang om te weten dat mijn vader volgens het c.v. contract geen aanspraak kan maken op winstuitkering, alleen een (goede) rentevergoeding krijgt over zijn kapitaalsinbreng..

 

Dat kan inderdaad uitmaken, maar dan hangt het van de feiten af.

 

Iemand is deelgerechtigd als:

1. hij medegerechtigd is als ondernemer tot het vermogen van een onderneming; OF

2. hij voordelen geniet uit een verstrekte lening aan een onderneming waarbij die lening functioneert als ondernemingsvermogen of waarbij de vergoeding over die lening winstafhankelijk is.

 

Wordt niet voldaan aan 1 of 2 dan is er geen sprake van deelgerechtigdheid en dus ook geen winst uit onderneming. De geldlening valt dan in box 3.

 

Zonder de feiten te kennen, vermoed ik dat je vader onder 1 hiervoor wel kwalificeert als ondernemer.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.