Ik ben van plan op termijn een huis te kopen. Nu heb ik zelf een BV waarvan ik de goodwill een tijdje terug verkocht heb.
Inkomsten van de goodwill lopen voor nog ca. 2jr door, verder heb ik geen activiteiten uit (heb hiernaast een normale baan).
Ik schets even het volgende scenario:
- koopwaarde huis ca. 300k
- gewenste eigen financiering tbv aankoop huis ca. 30% van de koopwaarde, oftwel 100k
Nu kan ik ervoor kiezen om de resterende 200k te lenen, zakelijk of prive. Prive is mijn eigen vermogen echter nihil, dus een lening bij de bank zonder eigen inbreng is onmogelijk. Nu denk ik eraan om via mijn eigen BV 100k te lenen en de resterende 200k via de bank te lenen, de voorwaarden voor het lenen via mijn eigen BV zijn me bekend en dit lijkt mij een aantrekkelijke optie.
1) Ik heb de pluspunten/nadelen voor zover mij bekend even op een rijtje gezet, hebben jullie aanvullende punten/advies?
2) Is het uberhaupt bijv. wel mogelijk om deze constructie op te zetten, immers heb ik nog steeds geen eigen geld wanneer ik via de BV leen?
3) Zijn er bijv. bepaalde eisen aan verbonden wanneer ik een huis zakelijk koop maar het eigenlijk 90% van te tijd gebruik als woonhuis ipv kantoor?
Zakelijke bedrijfshypotheek voor aanschaf bedrijfspand
Pluspunten:
- eventuele huurinkomsten zijn belast;
- kosten aftrekbaar;
- afschrijven WOZ waarde mogelijk;
Minpunten:
- BV heeft geen activiteiten meer, nog geen duidelijke expected cash flow na 02-2015 (bank kan hierom weigeren krediet te verstrekken)
Persoonlijk lening bij de bank
Pluspunten:
- lening aan mij privé via mijn BV(vaststellen zakelijke rente);
- eventuele huurinkomsten onbelast;
- rente aftrekbaar voor de IB
Minpunten:
- geen eigen geld, alleen indien lening van 100k via mijn BV;
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
500o
500o
Beste forumleden,
Ik ben van plan op termijn een huis te kopen. Nu heb ik zelf een BV waarvan ik de goodwill een tijdje terug verkocht heb.
Inkomsten van de goodwill lopen voor nog ca. 2jr door, verder heb ik geen activiteiten uit (heb hiernaast een normale baan).
Ik schets even het volgende scenario:
- koopwaarde huis ca. 300k
- gewenste eigen financiering tbv aankoop huis ca. 30% van de koopwaarde, oftwel 100k
Nu kan ik ervoor kiezen om de resterende 200k te lenen, zakelijk of prive. Prive is mijn eigen vermogen echter nihil, dus een lening bij de bank zonder eigen inbreng is onmogelijk. Nu denk ik eraan om via mijn eigen BV 100k te lenen en de resterende 200k via de bank te lenen, de voorwaarden voor het lenen via mijn eigen BV zijn me bekend en dit lijkt mij een aantrekkelijke optie.
1) Ik heb de pluspunten/nadelen voor zover mij bekend even op een rijtje gezet, hebben jullie aanvullende punten/advies?
2) Is het uberhaupt bijv. wel mogelijk om deze constructie op te zetten, immers heb ik nog steeds geen eigen geld wanneer ik via de BV leen?
3) Zijn er bijv. bepaalde eisen aan verbonden wanneer ik een huis zakelijk koop maar het eigenlijk 90% van te tijd gebruik als woonhuis ipv kantoor?
Zakelijke bedrijfshypotheek voor aanschaf bedrijfspand
Pluspunten:
- eventuele huurinkomsten zijn belast;
- kosten aftrekbaar;
- afschrijven WOZ waarde mogelijk;
Minpunten:
- BV heeft geen activiteiten meer, nog geen duidelijke expected cash flow na 02-2015 (bank kan hierom weigeren krediet te verstrekken)
Persoonlijk lening bij de bank
Pluspunten:
- lening aan mij privé via mijn BV(vaststellen zakelijke rente);
- eventuele huurinkomsten onbelast;
- rente aftrekbaar voor de IB
Minpunten:
- geen eigen geld, alleen indien lening van 100k via mijn BV;
- geen afschrijving op WOZ waarde;
- kosten tbv. onderhoud etc. niet aftrekbaar
Alvast hartelijk dank! :) :)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41979-huis-kopen-op-de-zaak-of-prive/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag