• 0

Waarom willen we niets meer maken?

De maakindustrie in Nederland sterft een langzame dood. Dat komt waarschijnlijk doordat lonen in andere landen lager liggen.

Toch zou geavanceerde producten in NL produceren "booming business" kunnen zijn ware het niet dat:

 

http://sargasso.nl/waar-blijven-de-makers/#respond

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet wat mensen produceren die ik in dienst heb. Die zijn hier duurder dan elders, per geproduceerde regel code.

 

Dat is code inkopen. Dat kun je hier doen of elders. Daar werd naar gevraagd. Niet naar wat je jezelf betaalt als je je code zelf schrijft.

 

Dan is het dus logisch dat iemand naar je motieven vraag om toch in Nederland in te kopen.

 

Of doelde je op een hypothetische situatie: als ik code zou inkopen zou ik dat elders doen, omdat ik weet hoe duur het hier is?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet wat mensen produceren die ik in dienst heb. Die zijn hier duurder dan elders, per geproduceerde regel code.

 

Dat is code inkopen. Dat kun je hier doen of elders. Daar werd naar gevraagd. Niet naar wat je jezelf betaalt als je je code zelf schrijft.

 

Dan is het dus logisch dat iemand naar je motieven vraag om toch in Nederland in te kopen.

 

Of doelde je op een hypothetische situatie: als ik code zou inkopen zou ik dat elders doen, omdat ik weet hoe duur het hier is?

 

Je kunt het willen begrijpen of niet. Je maakt software als een team, als je zoals ik een nieuw software product maakt. In dat team produceert een aantal mensen code, maar dat is niet uit te besteden want je hebt de permantente intensieve interactie nodig, anders werkt het niet.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het willen begrijpen of niet. Je maakt software als een team, als je zoals ik een nieuw software product maakt. In dat team produceert een aantal mensen code, maar dat is niet uit te besteden want je hebt de permantente intensieve interactie nodig, anders werkt het niet.

 

Maar dan moet je het ook niet sec stellen dat een regel code uit het buitenland goedkoper is dan eentje uit nederland.

 

De meerwaarde zit hem dan in communicatie, wellicht ook in kwaliteit, snelheid van levering en dergelijke. Dat is iets fundamenteel anders dan een tupperwarebakje dat identiek van de band rolt, ongeacht of die band nou in nederland of china staat.

 

Overigens kan afstand best de doorslaggevende factor zijn. Zo ken ik iemand op bali die uitstekende sateh maakt voor minder dan de prijs van een bakje uit de diepvries van de aldi hier. Probleem is alleen dat het na een week in vliegtuigen, postzakken en rolco's niet meer zo best smaakt, en dat wat wel net zo goed smaakt in nederland opeens heel duur is.

 

Ook in de maak-industrie speelt afstand/levertijd wel degelijk een rol. In fashion zie je bijvoorbeeld dat bedrijven het liever uitbesteden aan het oostblok dan aan china, bagladesh of cambodia. De producten uit het verre oosten zijn goedkoper en van gelijke kwaliteit, maar voor modetrends is het blijkbaar aantrekkelijk als je iets in 3 dagen per vrachtwagen kunt ophalen in plaats van in 4 weken per boot.

Link naar reactie
  • 0

In fashion zie je bijvoorbeeld dat bedrijven het liever uitbesteden aan het oostblok dan aan china, bagladesh of cambodia.

 

Turkije, Egypte, Tunesië: zit vol naai-ateliers. Kun je als retailer sneller op de vraag reageren. Het merendeel van onze tv's wordt in Turkije in mekaar geschroefd (met technologie uit het verre oosten). Om dan hier als Telefunken of zoiets verkocht te worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dat is iets fundamenteel anders dan een tupperwarebakje dat identiek van de band rolt, ongeacht of die band nou in nederland of china staat.

 

 

Jij denkt dat iemand een geheel nieuw tupperware bakje kan ontwerpen en dan de proefmodellen, prototypes, het testen, al die dingen, kan uitbesteden aan een goedkoop ver land? Nee, alleen de productie zelf, het persen of gieten van een reeds goed getest bakje wordt uitbesteed.

In een software bedrijf betekent dat dat alleen het downloaden van de software wordt uitbesteed. En dat lijkt me niet de moeite.

 

Voor de goede orde, ik heb het niet over maatwerk software, ik heb het over een software product dat in een aantal jaren wordt ontwikkeld, en dan in de markt wordt gezet.

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

 

Waar zou je een softwaremaakbedrijf dan wel beginnen?

 

 

Middenin Silicon Valley. Daar is arbeid goedkoper dan hier, en wat ik belangrijk vind, een stuk meer flexibel, daar is financiering beschikbaar, en daar heb ik net als hier een netwerk. Als het me alleen om de kosten van de arbeid ging dan ging ik ergens naar het oostblok, na eerst de locale taal geleerd te hebben.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.