• 0

Wat is BTW en hoe werkt dat? een toelichting

Naar aanleiding van dit artikel even een korte uitleg wat BTW is, gezien deze vragen dikwijls in topics terugkomen. BTW is een binnenlandse aangelegenheid, die betaalt wordt aan de staat. Je betaald enkel BTW op je omzet, op hetgeen je verkocht hebt. Als je BTW betaald op een aankoopbedrag is dit eigenlijk "een voorafbetaling" van je te voldoene BTW, want BTW betaal je niet op je aankoop In de praktijk betekent dit hetvolgende:

Stel je koopt voor € 1000 excl. BTW goederen aan in het binnenland: dan betaal je aan de leverancier : € 1000 + 21% BTW (€210)= € 1210

Die € 210 die je betaald is eigenlijk een voorafbetaling van je BTW, want je moet enkel BTW betalen op je verkoop.

Stel dat je deze goederen gedeeltelijk verkoopt , dat je bv. voor € 800 euro (excl. TW) inkoop goederen verkoopt (verkoopprijs € 2000 incl. BTW) dan doet zich hetvolgende voor:

je hebt verkocht € 2000 incl BTW= € 1653 + € 347 BTW

 

Nu komt de BTW afrekening: Je moet € 347 doorstorten aan BTW, maar je hebt al € 210 "voorafbetaald", dus moet je nog € 137 betalen.

Er zal nog € 200 euro van je goederen op voorraad blijven.

Je stort enkel de BTW op je verkoop, min de "voorafbetaalde BTW" door aan de staat.

 

Stel dat je overgebleven voorraad (€ 200) nu volgend kwartaal verkoopt aan € 500 dan zal je het volgende kwartaal aan BTW moeten betalen:

je hebt verkocht € 500 incl BTW= € 413 + € 87 BTW

Nu komt de BTW afrekening: Je moet € 87 doorstorten aan BTW, maar vermits je dit kwartaal geen "voorafbetaalde BTW" meer kunt in mindering brengen zal je dus € 87 moeten doorstorten.

 

Koop je nu goederen aan in een ander land binnen de europese unie, dan zal je geen BTW betaald hebben op je aankoopfactuur, dus op het einde van het kwartaal zal je geen "voorafbetaalde BTW" kunnen in mindering brengen van het totaal te betalen BTW bedrag aan de staat.

 

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is voor "BTW-leken", anders hoor ik het wel.

 

Grtz

 

Dirk

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Dirk

 

Dank voor je uiteenzetting. Ik ben het helaas met Edo eens dat het voor een leek niet echt helderder is.

Dat komt met name omdat je termen gebruikt die niet 'BTW-eigen' zijn, maar ook omdat de BTW veel meer omvattend is dan wat je schrijft.

 

Voorts lopen er zeer veel fiscalisten rond op HL waardoor bij mijn weten alle BTW vragen vrijwel altijd correct beantwoord worden. Het topic dat je aanhaalt, laat ook al zien dat het allemaal niet zo simpel werkt als je de grens over gaat.

 

Ik zet dit topic op slot om te voorkomen dat we gaan discussiëren over hoe jij de BTW uitlegt ;)

 

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.