• 0

Verblijfkosten B&B aftrekbaar? (*)

Ik ben zzp-er en trek al een lange tijd mijn verblijfkosten in een B&B af van mijn winst. Nu overweeg ik een vakantiehuisje (prive) te kopen om daar voortaan door de week in te verblijven.

Kan ik dan mijn eenmanszaak een rekening sturen voor de huur van het huisje door de week en hoe beplaa je dan een redelijk tarief ?

 

 

(* kopregel verduidelijkt - twabla)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor wat betreft je eenmanszaak: dat kan niet. Je kunt wel een percentage van gas, water, electra en internet opvoeren als zakelijke kosten voor je IB en BTW-aangiftes. Denk bijvoorbeeld aan 33% als je 8 uur per etmaal werkt in je vakantiehuisje, of aan een lager percentage als je een gedeelte van de werkdag afspraken buiten de deur hebt. Zorg dat je dit met een berekening en bewijzen kunt onderbouwen in geval van controle.

 

En voor wat betreft de stamrecht-BV: wil je die laten huren van jou als privé-persoon? In dat geval moet je je ook goed afvragen hoeveel gebruik zakelijk is en hoeveel privé, en dit verrekenen in de huursom. Die huursom moet natuurlijk marktconform zijn.

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft je eenmanszaak: dat kan niet. Je kunt wel een percentage van gas, water, electra en internet opvoeren als zakelijke kosten voor je IB en BTW-aangiftes. Denk bijvoorbeeld aan 33% als je 8 uur per etmaal werkt in je vakantiehuisje, of aan een lager percentage als je een gedeelte van de werkdag afspraken buiten de deur hebt. Zorg dat je dit met een berekening en bewijzen kunt onderbouwen in geval van controle.

 

En voor wat betreft de stamrecht-BV: wil je die laten huren van jou als privé-persoon? In dat geval moet je je ook goed afvragen hoeveel gebruik zakelijk is en hoeveel privé, en dit verrekenen in de huursom. Die huursom moet natuurlijk marktconform zijn.

 

Eerste optie zou inderdaad het makkelijkst zijn. Bij de tweede optie zou je onder naam van je BV moeten gaan werken, maar volgens mij komt er dan wel het een en ander bij kijken. Ook belasting-technisch.

 

Derde optie zou zijn je BV een pand laten kopen/huren en er stiekem gaan wonen, dan heb je 100% aftrek :).

Link naar reactie
  • 0

Derde optie zou zijn je BV een pand laten kopen/huren en er stiekem gaan wonen, dan heb je 100% aftrek :).

 

Dat is geen optie want gewoon verkapt loon. En de fiscus zou toch wel willen weten waarom een BV een pand koopt en daar vervolgens geen huur voor beurt ::)

 

Hoezo verkapt loon? Als hij onder zijn BV handelt dan kan het toch als bedrijfsruimte dienen? Als hij die dan via de BV koopt en er stiekem woont is er toch niks aan de hand?

 

Het was geen serieus voorstel trouwens :P, kan een hoop problemen opleveren

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat de discussie "uit de hand loopt".

 

Het enige wat ik zoek is een constructie om ipv het betalen van hotelkosten/B& B kosten welke ik nu reeds steeds als bedrijfskosten aftrek(verblijfkosten) mbv van de facturen van het hotel/B&B dit te doen via een verblijf wat ik zelf aanschaf.

 

Dus geen gebruik als bedrijfsruimte.

 

Ik mag mijn eenmans zaak wel km vergoeding in rekening brengen 19 cent - dus als simplist denk ik dan dat ik ook het gebruik van een woning in rekening kan brengen tegen een marktconform tarief. Ik ben niet op zoek naar de hoofdprijs maar gewoon een redelijke constructie. Ik ben nu ca. 500 euro per maand kwijt aan verblijfskosten en besteed dat liever aan een woning waar ik ook op andere manieren gebruik kan van maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat de discussie "uit de hand loopt".

 

Het enige wat ik zoek is een constructie om ipv het betalen van hotelkosten/B& B kosten welke ik nu reeds steeds als bedrijfskosten aftrek(verblijfkosten) mbv van de facturen van het hotel/B&B dit te doen via een verblijf wat ik zelf aanschaf.

 

Dus geen gebruik als bedrijfsruimte.

 

Ik mag mijn eenmans zaak wel km vergoeding in rekening brengen 19 cent - dus als simplist denk ik dan dat ik ook het gebruik van een woning in rekening kan brengen tegen een marktconform tarief. Ik ben niet op zoek naar de hoofdprijs maar gewoon een redelijke constructie. Ik ben nu ca. 500 euro per maand kwijt aan verblijfskosten en besteed dat liever aan een woning waar ik ook op andere manieren gebruik kan van maken.

 

 

Je mag 19 per zakelijke kilometer aftrekken van je winst, niet in rekening brengen. Ik hoop dat je hetzelfde bedoeld :P.

 

Volgens mij is het trouwens zo dat je alleen kosten mag aftrekken als het zakelijke deel van de woning een eigen ingang en voorzieningen heeft, dus indien je dit niet hebt wordt het een lastig verhaal.

 

zie:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Link naar reactie
  • 0

Laten we het bij de vraag houden James. Het gaat hier niet om werkruimte in een woning die het hoofdverblijf is van Jeroen.

 

Kosten van huisvesting buiten de eigen woonplaats zijn voor de duur van twee jaar aftrekbaar als ondernemingskosten. Daarna is het verhuizen of aanvaarden dat je geen aftrekbare kosten meer hebt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Laten we het bij de vraag houden James. Het gaat hier niet om werkruimte in een woning die het hoofdverblijf is van Jeroen.

 

Kosten van huisvesting buiten de eigen woonplaats zijn voor de duur van twee jaar aftrekbaar als ondernemingskosten. Daarna is het verhuizen of aanvaarden dat je geen aftrekbare kosten meer hebt.

 

Groet

Joost

 

Ah, dan begreep ik het verkeerd excuses.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht even 'maar hij zou die vakantiewoning toch zakelijk kunnen etiketteren...' maar toen ik even verder dacht, dacht ik toch dat dat niet zou helpen. Ook dan is de periode waarin de kosten aftrekbaar zijn beperkt tot twee jaar. In een recente zaak bij Rechtbank Breda ging het om een caravan, dat is m.i. erg vergelijkbaar met een vakantiewoning.

 

Ik vraag me wel af of de eventueel aangekochte vakantiewoning na die twee jaar nog wel op de ondernemingbalans blijft staan, omdat het daarmee een interessante manier is om je box 3-vermogen wat te drukken, maar dat natuurlijk geheel terzijde.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.