• 0

Waardebepaling goedlopende webwinkel

Webwinkel die sinds begin 2009 draait en jaar na jaar serieuze omzet heeft gegenereerd en nog steeds genereert.

Orders worden via een methode vergelijkbaar met dropshipping verwerkt echter kan de webwinkel nog veel, veel beter tot zijn recht komen als hij eigendom zou zijn van een in de branche opererend bedrijf.

 

Is er een ruwe schatting te maken wat zo'n webwinkel waard is aan de hand van de volgende gegevens?

 

[*]Geen voorraad ter overname.

[*]Geen personeel ter overname.

[*]Webwinkel is gebouwd op basis van een professioneel ecommerce CMS wat op diverse punten is uitgebreid.

[*]Webwinkel wordt met -vele- duizenden zoekwoorden erg goed organisch gevonden.

[*]Webwinkel heeft prominente online positie en goede bekendheid in de branche waarin ze opereert.

[*]Organisch aantal unieke bezoekers per maand: 22.000 - 40.000.

[*]Organische omzet per maand: 20.000 - 45.000 euro.

[*]Organisch aantal bestellingen per maand: 400 - 600.

[*]Organisch geschatte omzet dit jaar: 200.000 - 300.000 euro.

[*]Organische omzetten voorgaande jaren: 100.000 - 200.000 euro.

[*]Organische getallen stijgen dus nog steeds gestaag, jaar na jaar.

[*]Bovenstaande dus organisch en zonder Adwords inzet! Bij gebruik van goede Adwords campagne(s) en respectievelijk Adwordsbudget: alle organische gegevens plusminus + 25 - 35%.

[*]Verschillende affiliatesites die naar hoofdsite verwijzen.

[*]Verchillende informatieve sites die naar hoofdsite verwijzen.

[*]Vanaf begin continue professionele, gedegen, SEO werkzaamheden verricht, optimalisatie, linkbuilding etc etc etc - zoals geen enkele concurrent in de branche. Daardoor hoge domein- en pagina-autoriteit, veel goede backlinks en verwijzende rootdomeinen. Wordt uitstekend geïndexeerd en gewaardeerd door Google.

 

Online en offline zijn er ongelofelijk veel berekeningsmethoden te vinden en ik ben erg benieuwd wat vandaag de dag -met de huidige economische situatie/nieuwe werkelijkheid- een aannemelijke zou zijn.

 

Ik ben me er ook van bewust dat de uiteindelijke waarde is bepaald door wat ervoor betaald werd en dat elk geval weer anders is maar dan is het toch aardig een globale richtlijn te hebben om mee van start te gaan.

 

1, 2, 3 keer jaaromzet, 1, 2, 3, 4 keer netto winst, een krat bier en veel knakworst, of wellicht iets geheel anders ..? :)

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je de reacties in dit topic al gezien? Daar wordt je vraag (deels) beantwoord.

Heb je naar aanleiding daarvan nog specifieke vragen met betrekking tot jouw situatie?

 

Verder:

- Waarom geef je wel info over de opbrengsten, maar niet over de kosten in geld/tijd? Niet relevant?

- Waarom zou je zo'n goedlopende zaak willen verkopen? (afgezien van het "beter tot z'n recht komen")

Link naar reactie
  • 0

Heb je de reacties in dit topic al gezien? Daar wordt je vraag (deels) beantwoord.

Heb je naar aanleiding daarvan nog specifieke vragen met betrekking tot jouw situatie?

Heb ik gezien, maar dat is toch een andere situatie, de webwinkel waar ik het over heb is toch van een geheel ander kaliber denk ik. De webwinkel waar ik over spreek is niet opgezet om als affiliate wat te verkopen, dit is het echte werk (een echte webwinkel) en in basis geen affiliate site.

 

- Waarom geef je wel info over de opbrengsten, maar niet over de kosten in geld/tijd? Niet relevant?

Die zijn vergelijkbaar met elke ander bedrijf die een webwinkel heeft wat draaiende gehouden wordt, dus assoriment actueel houden, prijswijzigingen doorvoeren, bestellingen verwerken, contact met klanten, etc etc etc - Ons bedrijf zit ook niet aan de uitvoerende kant van deze operationele zaken welke betrekking hebben tot de bestellingen en klanten.

Het is dus een volledig draaiende webwinkel en niet een doorgeefluik van bestellingen, misschien verklaart dat meer.

 

- Waarom zou je zo'n goedlopende zaak willen verkopen? (afgezien van het "beter tot z'n recht komen")

Ik had verkopen nog niet genoemd dacht ik maar echt omdat het beter tot zijn recht komt in eigendom van iemand uit de branche, anders is het gewoon niet. Ons bedrijf heeft dit niet als hoofdactiviteit geambieerd, gehad of gewild, je bent en blijft afhankelijk van de acties van derden en we willen verder gaan met andere zaken, is gewoon beter zo, vandaar.
Link naar reactie
  • 0
Die zijn vergelijkbaar met elke ander bedrijf...

Oh, dan is de waarde dat vast ook....

Als ik een webwinkel zou willen overnemen, dan wil ik niet alleen weten hoeveel omzet ie draait, maar vooral ook wat die omzet exact heeft gekost. Dus alle kosten en alle tijd. Uiteraard volledig gekwantificeerd en uitgewerkt naar kostenpost.

 

Omdat het beter tot zijn recht komt in eigendom van iemand uit de branche, anders is het gewoon niet. Ons bedrijf heeft dit niet als hoofdactiviteit geambieerd, gehad of gewild, je bent en blijft afhankelijk van de acties van derden en we willen verder gaan met andere zaken, is gewoon beter zo, vandaar.

Een potentiële koper zou op basis van deze verklaring wellicht denken "oh, het kost hem teveel tijd en levert onvoldoende op". Je zult met wat beters moeten komen. Waarom zou de shop het bij een branche-kenner beter doen? Hoeveel beter zou dat dan zijn?

 

Met de informatie die je nu geeft kom ik niet verder dan "wat de gek ervoor geeft". In jouw geval zal je denk ik op zoek moeten gaan naar geschikte overnamekandidaten en dan zien uit te vogelen wat deze er voor willen geven. Een branchekenner kan er misschien meer van maken, maar ik zou nooit een bedrag extra neerleggen vanwege de potentiële extra inkomsten.

 

Bij een recente verkoop van een website heb ik gekeken wat ik er voor zou willen hebben op basis van de inkomsten in samenhang met de daarbij relevante kosten/inspanning. Alle daarvoor door mij gebruikte statistieken heb ik ook met de koper gedeeld. Vervolgens ging ik met dat bedrag in m'n achterhoofd onderhandelen, waarbij ik vooral vanuit het perspectief van de koper de redelijkheid probeerde te benadrukken aangezien zowel koper als verkoper (ook een jaar na dato nog) tevreden moeten zijn met de uitkomst.

Link naar reactie
  • 0

1 keer jaaromzet, 2-4 keer netto winst, een krat bier en veel knakworst, iets anders ..? :)

 

De vraag stellen is hem beantwoorden.

 

En omzetgegevens zeggen absoluut NIETS over de mogelijke waarde. Dat geeft hooguit een indicatie of er aan het klantenbestand nog goodwill gekoppeld kan worden en dan nog weet je niet hoeveel.

 

Richtlijn? Kijk eens naar wat een bank bereid is te financieren bij een overname. Uiterst kort door de bocht is het bedrijf het dubbele waard van wat de bank wil financieren. Die bereidheid van een bank kun je bijv. benaderen door te kijken welke zaken je bedrijf als onderpand kan geven (bijv. materiële vaste activa + debiteurenstand) en dan vermenigvuldigen met 50 a 60%.

 

succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat je wiskundig kunt berekenen wat de verkoopwaarde is.

 

"3,12 x 1,6 brutowinst", zo gaat dat helaas niet. Omzet zegt ook niets, je zal met de winst moeten werken. Kun je er van leven? Hoeveel uur werk kost het?

 

Om te beginnen zal je eerst gegadigden moeten vinden die überhaupt interesse hebben! Vervolgens meerdere gesprekken voeren over de prijs. Je zal inzicht moeten geven in de echte maandelijkse kosten, investeringen, etc.

 

Je zult de nieuwe eigenaar bovendien moeten "opleiden" om het systeem te leren gebruiken. Als de site namelijk na de verkoop gelijk instort, krijg je vast een proces aan je broek. Je kijkt dus tegen een overdracht-traject van enkele maanden aan. De koper moet dus gemotiveerd zijn! Is hij dat niet, dan kun je niet verkopen.

 

Ik heb ooit een webwinkel verkocht die zeer slecht draaide. Ik heb gewoon de software verkocht tegen de prijs die het een ontwikkelaar zou kosten om het opnieuw te maken. Maar mijn shop had helemaal geen inkomsten, dus vandaar keken we enkel naar de techniek.

Link naar reactie
  • 0

@ mmint:

 

Dank voor al je feedback mmint, maar dit lijkt meer in een discussie uit temonden waarin we moet verantwoorden waarom we een of ander doen en dat lijkt me toch niet je bedoeling?!

 

Het is helemaal geen geval dat het te weinig oplevert, het tegendeel zelfs, nogmaals: het is onze hoofdactiviteit niet, wij hebben een zeer goed lopende webwinkel in bezit en verhuren die aan een partij die alle operationele activiteiten verricht (die werkzaamheden zijn niet anders als bij een andere vergelijkbare shop en hangen ook spcifiek af van welk bedrijf het doet) en we zijn op zoek naar een globale waardebepaling of berekeningsmethode, enigszins gebaseerd op de gegevens die we hebben gemeld. Beide partijen zijn daar mee geholpen. De webwinkel vertegenwoordigt een gevestigde naam in een bepaalde branche en dat is allemaal met uitgebreide statistieken en talrijke gegevens te staven, overleggen en te bewijzen.

 

Niet meer en niet minder. :)

 

De uiteindelijke waarde is bepaald door wat ervoor betaald werd ...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat je wiskundig kunt berekenen wat de verkoopwaarde is.

 

"3,12 x 1,6 brutowinst", zo gaat dat helaas niet. Omzet zegt ook niets, je zal met de winst moeten werken. Kun je er van leven? Hoeveel uur werk kost het?

 

Om te beginnen zal je eerst gegadigden moeten vinden die überhaupt interesse hebben! Vervolgens meerdere gesprekken voeren over de prijs. Je zal inzicht moeten geven in de echte maandelijkse kosten, investeringen, etc.

 

Je zult de nieuwe eigenaar bovendien moeten "opleiden" om het systeem te leren gebruiken. Als de site namelijk na de verkoop gelijk instort, krijg je vast een proces aan je broek. Je kijkt dus tegen een overdracht-traject van enkele maanden aan. De koper moet dus gemotiveerd zijn! Is hij dat niet, dan kun je niet verkopen.

 

Ik heb ooit een webwinkel verkocht die zeer slecht draaide. Ik heb gewoon de software verkocht tegen de prijs die het een ontwikkelaar zou kosten om het opnieuw te maken. Maar mijn shop had helemaal geen inkomsten, dus vandaar keken we enkel naar de techniek.

 

Dat snap ik zeker, maar je moet ergens beginnen nietwaar?

Lijkt me toch niet handig te gaan zoeken naar gegadigden en dat je dan geen onderbouwd antwoord hebt op de vraag wat ervoor gevraagd wordt of aan welke overnamesom er gedacht moet worden. Enige richtprijs is toch wel handig nietwaar?

Link naar reactie
  • 0

 

De vraag stellen is hem beantwoorden.

 

En omzetgegevens zeggen absoluut NIETS over de mogelijke waarde. Dat geeft hooguit een indicatie of er aan het klantenbestand nog goodwill gekoppeld kan worden en dan nog weet je niet hoeveel.

 

Richtlijn? Kijk eens naar wat een bank bereid is te financieren bij een overname. Uiterst kort door de bocht is het bedrijf het dubbele waard van wat de bank wil financieren. Die bereidheid van een bank kun je bijv. benaderen door te kijken welke zaken je bedrijf als onderpand kan geven (bijv. materiële vaste activa + debiteurenstand) en dan vermenigvuldigen met 50 a 60%.

 

succes

 

Idd zeggen omzetgegevens zeker niet alles maar het geeft wel een indruk over dingen.

Bankfinanciering is wat lastig te peilen met virtuele zaken zoals een webwinkel, maar de benadering is niet gek. Misschien moet je het dan als een echte winkel beschouwen.

Link naar reactie
  • 0

In al je reacties ga je niet in op de kosten en benodigde tijd, terwijl dat juist essentieel is.

Een discussie is wel degelijk de bedoeling. Op dit forum proberen we je te helpen door, naast het geven van informatie en eigen ervaringen, jou zelf over zaken te laten nadenken.

 

Uiteraard moet je goed weten waar je het over hebt voordat je met gegadigden gaat spreken. Het gemaakte punt is dat de te realiseren waarde afhangt van de kandidaten die je weet te vinden. Verder krijg ik op basis van je antwoorden de indruk dat je nog niet goed hebt nagedacht over de kostenkant. Een eventuele koper heeft zoals gezegd NIETS aan de omzetgegevens zonder de bijbehorende kosten/inspanning te weten.

 

Je zegt in je reactie dat je de webwinkel momenteel verhuurt. Is die partij dan wel een branche-kenner? Heb je al bedacht wat deze partij ervoor zou willen betalen? Als dat verhuren je verder geen/nauwelijks inspanning/geld kost, waarom zou je dan willen verkopen?

Link naar reactie
  • 0

In al je reacties ga je niet in op de kosten en benodigde tijd, terwijl dat juist essentieel is.

Er valt ook niet op in te gaan omdat we dat niet tot op de laatste cent kunnen inschatten omdat dat traject buiten ons omgaat en grotendeels ook afhangt van verschillende en individuele factoren, in ieder geval levert het nu voldoende op, dat weten we 200% zeker en dat zeggen alle getallen ook. Dus iets om in dit stadium als gegeven aan te nemen.

Het is geen affiliate webwinkel of site zoals in de gebruikelijke zin.

 

En niet elke geïnteresseerde partij heeft dezelfde (on)mogelijkheden dus zegt een kosteninschatting net als de omzetgegevens ook niet alles.

De praktijk leert dat een echte (niet affiliate) online winkel net zoveel tijd en moeite kost als een echte winkel, iedere retail-ondernemer weet dat ook wel. Dan is het grotendeels een kwestie van een vergelijking te maken met een echte winkel.

 

Een discussie is juist wel de bedoeling. Op dit forum proberen we je te helpen door, naast het geven van informatie en eigen ervaringen, jezelf over zaken te laten nadenken.

Dat begrijp ik ook wel maar sommige dingen zijn niet echt relevant wat betreft de vorming van een richtprijs, als dat al gaat, want er wordt eigenlijk door de meesten al aangegeven dat er geen richtprijs te geven is ... waarom dan op alle factoren die er mogelijkerwijs van toepassing kunnen zijn, ingaan?

 

Uiteraard moet je goed weten waar je het over hebt voordat je met gegadigden gaat spreken. Het gemaakte punt is dat de te realiseren waarde afhangt van de kandidaten die je weet te vinden. Verder krijg ik op basis van je antwoorden de indruk dat je nog niet goed hebt nagedacht over de kostenkant. Een eventuele koper heeft zoals gezegd NIETS aan de omzetgegevens zonder de bijbehorende kosten/inspanning te weten.

Als je in de branche zit dan weet je precies, zo niet globaal, wat die kosten/inspanningen zijn; het is online handel en echt geen hogere wiskunde. :)

 

Je zegt in je reactie dat je de webwinkel momenteel verhuurt. Heb je al bedacht wat deze partij ervoor zou willen betalen?

Die hebben niet voldoende middelen helaas.
Link naar reactie
  • 0

Lang verhaal kort: ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat een waardebepaling (in ons geval) een combinatie is van wat er, marktconform voor een onderneming met zo'n omzet en wat in die branche gebruikelijk is, aan waarde wordt gegeven plus/min bepaalde kosten van de omzet en goodwill.

 

Dat is een kwestie van openbare branche gegevens raadplegen en dan ruwweg doorrekenen met geschatte kosten van de omzet, huidig marktaandeel (goodwill) plus toekomtsverwachtingen qua groei en wat onderbuikgevoel. Dan kom je op een bepaald bedrag uit waarbij je wel of niet een goed gevoel bij hebt en daarmee ga je aan het werk bij prospects.

Dat is iets wat je vooraf moet bedenken en als startpunt neemt. Wordt het uiteindelijk toch onderhandelen want ook dan is de ene prospect de andere niet en kunnen omzetgegevens en kosten van de omzet ook weer per individueel geval van invloed zijn. Gaandeweg kan je dan ook nog ontdekken dat de prijsstelling niet klopt, blijft tot op bepaalde hoogte een ingecalculeerde gok.

 

Volgens mij is er weinig anders mogelijk. :)

Link naar reactie
  • 0

Webwinkelier, helpt het misschien als je eens op Flippa kijkt waarvoor dropshipping sites met jullie revenue / profit / traffic doorgaans onder de hamer gaan? Dat helpt misschien bij het vaststellen van een reële marktwaarde.

 

Online winkels worden niet helemaal exact zo gevalueerd als brick & mortar. Ik denk o.a omdat de organische traffic die jullie hebben (en die zeker waardevol is) niet zo betrouwbaar is als mainstreet traffic.

 

Ik heb nog nooit een Panda in de Kalverstraat gezien :)

 

En nog wat andere factoren waardoor ik sterk het idee heb (en ook zo denk als ik zelf naar sites kijk op flippa) dat valuaties wel iets lager zijn dan in b&m.

 

De meest interessante factor is puur de winst / jaar en dan moet je even al je onkosten meerekenen (dus ook evt de weinige uren die wel nodig zijn om de store te runnen)

 

Je moet natuurlijk zeker proberen om groei % en winst in de toekomst te verkopen maar hou daarbij in je achterhoofd dat winst in de toekomst minder waardevol is dan cash nu. Zodat je geen onrealistisch beeld ontwikkeld.

 

Veel succes en ik hoop dat je een topprijs weet te krijgen.

 

Wellicht een idee om te proberen te verkopen aan winkeliers in de branche? Die geen goede webshop hebben? Dan hoeven ze niet van scratch te beginnen met alle risico's van dien en vanwege de integratievoordelen kunnen die soms een betere prijs veroorloven.

Op Vroommmm vandaag: 20 Things I've Learned as an Entrepreneur, Gratis downloadbaar ebook

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.