• 0

Wat is uiterste datum dat ik BTW kan afdragen na aanmaning?

Beste medelezers,

Door eigen slecht financieel beleid (ik ga geen "het was niet mijn eigen schuld" verhaal ervan maken) ben ik nu op dit moment krap bij kas. Ik heb een deel van de ontvangen omzetbelasting bij verkoop van goederen gebruikt.

Hierdoor heb ik nu voor het betalen van de omzetbelasting van het tweede kwartaal niet genoeg liquide middellen.

Mijn omzetbelasting die ik moet afdragen voor tweede kwartaall gaat om 4000 Euro

Ik kan momenteel 2000 Euro overmaken (Voor 31 juli)

Dat betekent dat ik nog een schuld heb van 2000 Euro.

Nu weet ik dat je 2% met minimum van 50Euro boete moet betalen.

tussen 1-7 Aug is er een coulante periode. Als ik het dan overboek dan krijg ik GEEN boete (vorige betaling was op tijd)

Wanneer krijg ik een aanmaning?

(op 8 aug al?)

en wanneer krjig ik een dwangbevel?

Waarschijnlijk kan ik PAS rond 26 Augustus (dus 26 dagen NADAT ik 4000 moest betalen) in staat zal zijn om de resterende 2000 de betalen.

Mijn vraag is. Wat gaat er gebeuren als ik pas zo laat kan betalen?

Krijg ik alleen die 2% boete (of EURO 50 boete?)

Of na 14 dagen (dus rond 14 aug) heb ik al een dwangbevel die ik binnen twee dagen moet betalen?

Wanneer zal de uiterste datum zijn dat ik kan betalen zonder extreem negatieve (lees incasso of rekening blokkeren etc) te krijgen?

Ik hoor graag van jullie hoe ik het beste dit kan aanpakken.

(Ik heb al begrepen dat je voor omzetbelasting geen uitstel kunt krijgen of betalingsregeling. Ik ben wel wat onnodige inventaris aan het verkopen om wellicht sneller de betaling uit te voeren)

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag

Bij niet betaling wordt zo rond 25 augustus een naheffingsaanslag opgelegd met een betaaltermijn van 2 weken. Daarop kun je een verzoek tot een betalingsregeling sturen naar de belastingdienst. Of uiteraard gewoon betalen als je rond de 26e het geld wel hebt.

Boete bedraagt dan 2% van de naheffing met een minimum van 50 euro.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

bedankt voor de snelle reactie!

Op de site van de belastingdienst lees ik alleen over de 7 dagen "coulance" periode

hier vond ik de andere "termijnen"

link

Als ik een simpeler rekensom doe is het dus

7 dagen coulance + 14 dagen aanmaning + 2 dagen dwangbevel.

Gerekend vanaf 1 augustus is dit dus 23 dagen. (Dan zou mijn uiterste betaling 24ste biji hun binnen moeten zijn).

Of tellen ze alleen werkdagen?

• 0

Je gaat veel te ver met aanmaningen en dwangbevelen. Die komen pas aan de orde als je ook de naheffingsaanslag niet op tijd betaalt.

Die naheffingsaanslag volgt dus eerst en waarschijnlijk rond 25 augustus. Dan heb je twee weken om te betalen.

Doe je dat niet dan volgt pas het traject met aanmaning en dwangbevel.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1

Hallo,

In aanvulling op wat Joost zegt:

Als je een naheffingsaanslag krijgt voor het niet betaalde deel, en dat bedrag op dat moment nog steeds niet kunt betalen, is niet alleen het aanvragen van uitstel van betaling met het formulier mogelijk, maar ook kort telefonisch uitstel.

Als je aan de voorwaarden voldoet krijg je dan 4 maanden extra uitstel voor het betalen van je naheffingsaanslag. Hiervoor neem je contact op met de BelastingTelefoon (0800-0543). Op onze site staat meer uitgelegd over de voorwaarden van kort telefonisch uitstel.

met vriendelijke groet,

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

• 0

Ik meen ooit van een (slechte) accountant gehoord te hebben dat Omzetbelasting ABSOLUUT niet uitgesteld kon worden etc etc.

Hij benadrukte dat de belastingdienst super streng was met Omzetbelasting, dat elke ondernemer moet weten dat het niet zijn geld is, dat je torenhoge boetes zou krijgen etc etc. (Ik weet niet of het bangmakkerij was)

Dus vandaar dat ik er van uitging dat ze zeer streng zouden zijn en echt binnen 14 a 21 dagen al zware maatregelen zou krijgen..

De facturen inclusief winst waarmee ik de resterende bedrag kan betalen stuur ik vandaag nog dus hopelijk met 28 dagen betaaltermijn heb ik het bedrag rond de 26ste.

Creatief zijn met inkopen zou kunnen maar dan kom ik toch niet op het gehele bedrag.

Bedankt voor alle antwoorden.

• 0
Ik meen ooit van een (slechte) accountant gehoord te hebben dat Omzetbelasting ABSOLUUT niet uitgesteld kon worden etc etc.

Hij benadrukte dat de belastingdienst super streng was met Omzetbelasting, dat elke ondernemer moet weten dat het niet zijn geld is, dat je torenhoge boetes zou krijgen etc etc. (Ik weet niet of het bangmakkerij was).

De regeling waar nu naar verwezen wordt bestaat pas vanaf 01-01-2013. Voor die tijd was het allemaal een stuk lastiger om uitstel van betaling te krijgen. Ik denk persoonlijk dat de boodschap die de accountant heeft uitgezonden de juiste is: er moet op tijd betaald worden - dat er een regeling mogelijk is doet aan dat feit helemaal niets af.

Probleem is dat de belastingdienst concurreert met private geldverstrekkers als er uitstel van betaling wordt geleend. Het geld van de belastingdienst heb jij feitelijk gebruikt om je bedrijf te financieren. Dat geld hoef je nu niet op te halen bij bijvoorbeeld een bank en dat is eigenlijk valse concurrentie.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

ook kort telefonisch uitstel.

Kijk, daar verdien je bonuspunten mee ;)

Wat ik wel jammer vind, is dat de belastingdienst het kennelijk niet nodig vindt om daarvoor een formulier ter beschikking te stellen. Het verzoek telefonisch indienen is immers slechts optioneel en heeft niet mijn voorkeur gelet op de bewijsproblemen als het onverhoopt misgaat. Bovendien loopt schriftelijk kort uitstel langer dan telefonisch kort uitstel: bij een schriftelijk verzoek krijg je na afloop een medeling en heb je in beginsel nog 10 dagen voordat überhaupt maatregelen getroffen mogen worden door de ontvanger. Je bouwt dan dus een extra beveiliging in tegen dwangmaatregelen en de daarmee gepaard gaande kosten.

Daarbij adviseer ik altijd in ieder geval na te gaan of regulier uitstel een mogelijkheid is voordat kort uitstel wordt aangevraagd. Met name omdat de Leidraad Invordering de ontvanger verbiedt om regulier uitstel te verlenen als al kort uitstel is verleend. Dat gegeven staat helaas niet duidelijk in de informatie van de Belastingdienst vermeld (het staat er slechts negatief: je krijgt geen uitstel als al ander uitstel is verleend, terwijl in de brochure over regulier uitstel hier niets over is opgenomen). Het blijft dan overigens een individuele afweging, juist gelet op de verschillende consequenties van beide regelingen, die niet op elkaar aansluiten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar