• 0

Kilometervergoeding bij een VOF

Hallo, ik zit even met een vraagje. Ik ben mede eigenaar van een VOF, wij doen alles 50/50 en wij bewaren alle inkomsten uit de VOF tot eind van het jaar en keren de winst uit. Beiden zijn ook parttime in loondienst (voor de vaste lasten). Wij hebben beiden een prive auto, maar slechts 1 van ons maakt zakelijke kilometers, en de ander niet.

 

Nu vroeg ik mij af hoe dat precies zit bij een VOF.

 

Even een klein voorbeeldje om een beeld te schetsen :

 

Stel we hebben op papier op jaarbasis 10.000 winst gemaakt

Ondernemer 1 maakt geen zakelijke kilometers

Ondernemer 2 heeft het gehele jaar maandelijks 100 euro (bedrag is slechts als voorbeeld) opgenomen qua reiskosten vergoeding (In totaal dus 1200,- euro, dit is het aantal zakelijke kilometers x 0,19 cent), dan houden we eind van het jaar dus maar 8800,- over op de rekening. Als we dit 50/50 doen betekend dat ondernemer1 maar 4400 zou krijgen, terwijl deze recht heeft op 5000,- euro.

 

Bovenstaande situatie is nu dus het geval, en volgens mij klopt dat dus niet. Kan iemand dit bevestigen?

Mocht het niet kloppen, hoe is dit dan te doen in een VOF? Elke maand beide ondernemers een voorschot geven van een x bedrag o.i.d. ? En hoe krijgt ondernemer 2 dan zijn reiskosten vergoed? Bij de aangifte invullen dat hij slechts 3800,- euro winst heeft gemaakt in plaats van 5000,- ?

 

Hoor het graag.

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fiscaal gezien mag je 19 cent per zakelijk gereden km (met je privéauto) ten laste van de winst brengen.

 

Hoe dat precies in jullie VOF geregeld is, dat blijkt uit de VOF overeenkomst (die er vaak niet is – dan is er m.a.w. niets geregeld: werk aan de winkel dus).

 

Stel dat er in de overeenkomst geregeld is dat een vennoot 19 cent kan “declareren”, dan kan hij dat dus doen. Rijdt hij/zij 10000 km per jaar voor de VOF, dan kan hij dus 1900,- euro (onbelast) uit de VOF nemen en de VOF brengt dat bedrag ten laste van de winst (de winst die vervolgens – als dat zo in de overeenkomst staat natuurlijk – bijvoorbeeld 50/50 verdeeld wordt, wat vervolgens bij de vennoten belast wordt voor de IB).

 

Zo simpel is het. Als daar niets over afgesproken is, dan is het uiteraard niet zo simpel.

Dan zou ik zeggen: Snel afspraken maken.

 

Overigens is het zo dat wanneer er afgesproken wordt om meer dan 19 cent per km “te vergoeden”, het meerdere niet ten laste van de winst gebracht kan worden door de VOF.

En hoe dat meerdere, het voor de VOF niet aftrekbare gedeelte dus, verder verdeeld moet worden over de vennoten is dan weer afhankelijk van de VOF overeenkomst.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, het is mij nu een stuk duidelijker. Wij hebben wel een venootschap contract, maar daar staat niks in over reiskosten eigenlijk.

 

Maar mochten wij de reiskosten van de VOF willen afboeken (1900 zoals in jouw voorbeeld), hoe boeken we dat dan in de administratie? Gewoon opvoeren als reiskosten? En dan de kilometerregistratie als ondersteuning daarvan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit kun je op 2 manieren doen:

 

Uitbetalen, je maakt de € 1.900 over op de rekening van de vennoot.

Dan boek je de uitbetaling op de kostenrekening kilometervergoeding (of andere vergelijkbare kostenrekening)

 

Memoriaal boeking,

Kilometervergoeding € 1.900,-

Aan Privé storting € 1.900,-

 

In het laatste geval stijgt het vermogen dus van deze vennoot met € 1.900,- (dit heeft hij dan nog tegoed van de v.o.f.)

Link naar reactie
  • 0

En voor de volledigheid: winst is opbrengst minus kosten. Reiskosten zijn ook kosten. Hebben jullie geen kosten uitgesloten, dan lijkt mij dat de zakelijke kosten voor de vof zijn, tenzij jullie anders afspreken.

 

Als we dit 50/50 doen betekendt dat ondernemer1 maar 4400 zou krijgen, terwijl deze recht heeft op 5000,- euro.
In jouw voorbeeld heeft je partner dus niet recht op 5000,- want voordat je de winst verdeelt, moeten eerst de kosten nog worden afgetrokken.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.