• 0

verdeling bouwgrond woon-werk

Geachte experts,

 

Een vraag waar ik mee zit en waar ik niet uit kom: ???

 

Ik zal medio februari een bouwkavel kopen met de bestemming, 'woon-werk'.

Hierop wordt gerealiseerd een huis en loods.

 

Wie bepaald de verdeling van de vierkante meters grond, enerzijds van de bedrijfshal, anderzijds van het woongedeelte.

Mag ik dat zelf bepalen, of zijn hier standaard regels voor.

 

Kan het volgende voorbeeld:

 

Grond = 2000 vr.m, loods = 400 vr. m. huis = 90 vr. m

 

Ik maak de volgende verdeling voor de begroting:

 

Bedrijfs hypotheeksom is incl.: 500 vr. m grond met daarop de loods van 400 vr.m.

Privé hypotheeksom is incl.: 1500 vr.m grond met hierop het huis van 90 vr.m.

 

 

Dit zou ik graag willen weten i.v.m. de hypotheek verstrekking (namelijk alleen op het privé gedeelte recht op hypotheekrente aftrek),

tevens voor de hoogte van de bedrijfshypotheek is dit van belang in mijn begrotingen (ondernemersplan).

 

Ik zou U ontzettend dankbaar zijn als U helderheid voor mij zou kunnen verschaffen. :D

 

M.vr.gr.

 

Klaas

 

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Klaas

 

Loop even langs bij de gemeente om na te vragen of die vastgelegd hebben hoeveel ruimte er moet zijn voor wonen en hoeveel voor werken.

En laat het bestemmingsplan jouw toekomstige bedrijfsactiviteit toe?

 

Denk er ook aan dat het prettig is als prive en zakelijk verkeer op het terrein enigzins gescheiden zijn, vooral als je veel zakelijke bezoekers krijgt kan dit soms prive tot irritatie leiden.

 

Verder weet ik niet of je alles prive kunt financieren, dan kun je namelijk je prive de boel aan je bedrijf verhuren (soms is dit financieel aantrekkelijk).

Een eventuele winst bij verkoop van het bedrijfspand wordt dan niet zakelijk belast.

 

Ook bij een eventueel faillisement krijg je dan ook geen vervelende zaken, dat het bedrijfspand onder het faillisement valt bijvoorbeeld.

 

Ik weet niet of het op jou van toepassing is, maar mijn vrouw en ik zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd.

Alles staat op naam vrouw, het bedrijf (eenmanszaak) staat op mijn naam

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0

Beste Klaas,

 

Merkava verwijst al terecht naar het bestemmingsplan. Een bestemmingsplan bestaat feitelijk altijd uit drie delen: Een beschrijving op hoofdlijnen, de voorschriften en plankaarten.. Het antwoord op jouw vraag kun je vinden in de voorschriften van het bestemmingsplan en de plankaart van de bouwlocatie.

 

Bestemmingsplannen zijn gratis bij de gemeente in te zien. Meestal zijn de ambtenaren voorlichting of RO graag bereid om met je mee te kijken en je ter plekke van advies te voorzien als je iets niet begrijpt. Desgewenst kan je een exemplaar bij de gemeente bestellen. De kosten hiervan bedragen doorgaans tussen de € 20,- tot € 50,-. Die investering is het waard. Bij sommige gemeenten krijg je nog gratis een kopie van het hele pakket.

 

Voor particulieren is het al raadzaam om zich in het bestemmingsplan te verdiepen alvorens zij overgaan tot de aankoop van onroerende zaken, maar dit geldt helemaal voor ondernemers. Niet in de laatste plaats omdat locaties bedrijfseconomisch van groot belang zijn. Als ondernemer dien je er heel goed bewust van te zijn wat jij op jouw voorgenomen bedrijfslocatie kunt en mag verwachten, maar ook in de omgeving daarvan.

 

Indien jij door een toekomstige wijziging van het bestemmingsplan – of een vrijstelling daarvan – ineens in een nadeligere situatie komt te verkeren dan heb je in beginsel de mogelijkheid om een beroep te doen op artikel 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening (het zgn. planschade artikel) of kun je eventueel op een nadeelcompensatieregeling beroepen, maar ieder beroep op compensatie of planschade is gedoemd te mislukken indien je nu reeds uit het bestemmingsplan kunt afleiden dat de door jou gekozen bestemming op gespannen voet staat met de ruimte die het bestemmingsplan laat aan andere belanghebbenden.

 

Even een extreem voorbeeld om dit te verduidelijken. Stel je begint een kuuroord op de door jou gekozen bestemming. Indien het bestemmingsplan de ruimte laat om naast jouw perceel petrochemische industrie te beginnen dan heb je een probleem als je daartegen in een later stadium wilt ageren. Nu is dit voorbeeld extreem en zal dit in praktijk niet snel voorkomen, maar juist de nuances maken het lastig en is het voor een leek moeilijk om te doorgronden of de voorgenomen locatie wel een verstandige bestemming is.

 

Ik geef je in overweging om je plannen goed met de gemeente door te nemen. Voor de goede orde, aan mondelinge toezeggingen van ambtenaren kun je geen rechten ontlenen. Ga daarom niet te lichtvaardig om met mededelingen van een willekeurige ambtenaar. Om op safe te spelen kun je overwegen om een lokale makelaar een onderzoek te laten verrichten in hoeverre jouw plannen zich verdragen met het bestemmingsplan. Je kan hervoor uiteraard ook een ter zake deskundige jurist benaderen.

 

Om op jouw vraag terug te komen. Het bestemmingsplan geeft dus uitkomst hoeveel van het areaal bebouwd mag worden. Daarin staat tevens aangegeven hoeveel m3 de bedrijfswoning mag zijn en welke voorwaarden daaraan worden gesteld. Kijk echter niet alleen wat op jouw perceel is toegestaan, maar ook of de overige bestemmingen zich allemaal goed verdragen met de door jou te kiezen bestemming. Voor de (toekomstige) waarde van de onroerende zaken is dit essentieel. Succes!

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

HL collega's,

 

Ten eerste bedankt voor jullie input. Uiteraard ben ik op de hoogte van de bestemmingsplannen, met de daarin vermelde restricties. Ik heb helaas te veel van die onbegrijpelijke juridische stukken op gevraagd.

Het gaat mij specifiek over de verdeling van het grondoppervlak.

Niet om de hoeveelheid vierkante meters of inhoud aan opstallen.

 

Rede; als ik buiten de onderneming om een hypotheek afsluit, kan ik gebruik maken van hypotheekrente aftrek, en inderdaad eventueel de boel aan de onderneming verhuren.

 

Ik zal mijn vraag derhalve anders formuleren; 'wie en hoe wordt bepaald hoe de verdeling is, op een kavel bouwgrond met de bestemming woon-werk?' ???

 

Ik wens jullie allen een fijn weekend! :D

 

Klaas

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie
  • 0
Ik zal mijn vraag derhalve anders formuleren; 'wie en hoe wordt bepaald hoe de verdeling is, op een kavel bouwgrond met de bestemming woon-werk?' ???

 

Ik wens jullie allen een fijn weekend! :D

 

Klaas

In principe bepaal jijzelf de verdeling.

Het hangt van bouw en woningtoezicht af of zij dit goed vinden (bebouwdoppervlak).Tenzij deze afdeling een verdeelsleutel heeft m.b.t. de bebouwing, je mag een perceel b.v. nooit 100% bebouwen.

Daarna komt eventueel de belastingdienst met een taxateur op de proppen (als het gerealiseert is) om te kijken wat de waarde is van het bedrijfsonroerend goed en van het woon o g

Link naar reactie
  • 0

Ik zal mijn vraag derhalve anders formuleren; 'wie en hoe wordt bepaald hoe de verdeling is, op een kavel bouwgrond met de bestemming woon-werk?' ???

Beste Klaas,

 

Het antwoord blijft hetzelfde. Wat jij maximaal aan oppervlakte mag bebouwen staat beschreven in het bestemmingsplan. Meestal is dit expliciet bepaald in de vorm van een percentage van het totaaloppervlakte van het perceel. Daarbij wordt voor wat bedrijfswoningen nauwkeurig bepaald hoe groot deze mag zijn. Wil je groter bouwen dan moet je daarvoor een vrijstelling aanvragen.

 

Zolang jij binnen de grenzen van het bestemmingsplan blijft heeft Bouw en woningtoezicht niets te zeggen. Kleiner bouwen mag altijd.

 

Voor wat betreft de financiering geldt dat je hetgeen aan bedrijfsoppervlak hebt bestemd moeilijk onder de financiering van het woonhuis kunt brengen. Als jij echter een minimale loods bouwt en de rest van jouw perceel als siertuin inricht dan kan dat gewoon onder de financiering van het woonhuis worden gebracht.

 

Één kanttelening, parkeren op eigen terrein. Dit is met name van belang voor bedrijven met een wagenpark. Voor zover jij op je wagenpark op je eigen terrein moet parkeren zul je voor de bedrijfswagens ruimte moeten reserveren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.