• 0

Verkopen om schuld af te lossen?

Goedemiddag,

 

Ik hoop dat er hier een paar mensen die die mij tips of adviezen kunnen geven. Ik lees al een aantal jaar mee maar heb nu, ivm mijn privacy, even een nieuw account aangemaakt.

 

2,5 jaar geleden heb ik een cafetaria overgenomen. Dit was een nieuwe cafetaria, de vorige eigenaar is heeft de zaak opgezet maar nog geen jaar gedraaid. We wisten dat de eerste tijd bikkelen zou worden maar langzaamaan zien we steeds meer groei. Ondertussen kan ik wel zeggen dat het behoorlijk draait en we nog steeds kunnen groeien in omzet.

Doordat er in het begin weinig tot geen financiele middelen waren en mijn partner zijn zzp-werk steeds meer wegviel hebben we prive een flinke schuld opgebouwd.

 

Het liefste zou ik bij een punt het hele bedrag in een keer willen lenen zodat we op een punt kunnen afbetalen. Helaas is dat niet mogelijk bij de bank omdat we bkr genoteerd staan.

Bbz krijgen we niet omdat we meer dan bijstand verdienen maar de schuldeisers zijn niet meer tevreden met de (al dan niet nagekomen) betaalregelingen.

 

Dus nu zijn we op het punt aangekomen om misschien wel te gaan verkopen, dit zou in een keer alle schuld oplossen maar...dan ben ik mijn zaak kwijt. De zaak waar ik zo graag werk en mijn hart en ziel in heb gestopt de afgelopen jaren om er iets goeds van te maken.

Vannacht heb ik een hele hoop hier zitten lezen en nav daarvan een aanvraag bij Zuidweg en partners ingediend. Ik ga ze zo ook nog even bellen.

 

Ik ben gewoon een beetje op, de vele uren werken maar voornamelijk de stress van de financien beginnen hun tol te eisen.

 

Ik hoop dat iemand gewoon een tipje heeft of wat bemoedigende woorden want op dit moment zie ik het niet meer zitten.....

 

Alvast bedankt voor het lezen!

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom verkoop je de zaak niet aan een bekende met een optie om het terug te kopen?

Hoe lullig dat ook is.... ook lullig is het om met veel stress rond te lopen..... Misschien zelfs wel denken; met de opbouw van de zaak heb ik mijn schulden terug kunnen betalen maar....

 

Ik heb nu rust en zoveel geleerd... als ik de zaak verkoop kan ik als ik uitgerust ben wel opnieuw beginnen, met een rechte rug en veel sympathie !

 

suc6!!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

vervelende situatie!

 

 

Hoe groot is de kans dat de zaak ten onder gaat als je de zaak niet verkoopt? Dan zijn de consequenties uiteraard veel groter. Dan heb je en geen zaak,en een berg schuld.

 

Als BBZ geen optie is(je partner heeft inkomen begrijp ik? ) dan zou een goed opgezette regeling met alle partijen een mogelijkheid zijn. Je zal dan samen met je boekhouder een 3 jaren plan op papier moeten zetten met een realistisch aflossingsplan. Met dit onderbouwde plan kan je dan alle schuldeisers een voorstel doen waar je de onderbouwing als onderliggende stukken gebruikt. Zomaar even een voorstel doen als er meerdere schuldeisers zijn in gedoemd te mislukken.

 

Regelingen over een langere periode is niet makkelijk,veel schuldeisers hebben dat geduld en vertrouwen niet.

 

Succes!

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor de antwoorden! Kijk daar kan ik allebei meteen wat mee!

 

Even ter aanvulling, mijn partner heeft inderdaad weer werk. Zijn bedrijf is gestopt en hij is nu weer aan het werk via het uitzendbureau. We hopen dat hij daar in ieder geval de 26 weken vol kan maken zodat als de winter komt er in ieder geval wat binnenkomt in de vorm van ww (schilder)

 

Heb zojuist de verhuurder van het pand gesproken om alvast een beetje voorbereid te zijn als het toch op verkopen aankomt. Die komt vanmiddag even langs, wie weet heeft hij nog een oplossing...Ik weet dat hij staat te springen als ik verkopen zeg. Hij geeft regelmatig aan dat er meerdere gegadigden zijn al ik zou willen verkopen.

Zuidweg zou zelf terugbellen daar wacht ik nu op.

 

De totale schuld ligt tussen de 15.000 en 20.000, ik vindt het al erg om dat zo op papier neer te zetten....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het liefste zou ik bij een punt het hele bedrag in een keer willen lenen zodat we op een punt kunnen afbetalen. Helaas is dat niet mogelijk bij de bank omdat we bkr genoteerd staan.

Als dit het enige probleem is, dan is het een kwestie van even goed en simpel ordenen want het maakt in principe natuurlijk niet uit of je bij 10 instanties de totale schuld hebt of bij 1. Gaat om het totale bedrag aan maandelijkse aflossing dat je kwijt bent, of je dat nou in 5 betalingen doet naar verschillende partijen of naar eentje. Uit je post komt geen ander daadwerkelijk financieel probleem aangaande de zaak naar boven zo lijkt het.

 

Als er meer speelt, en de schuld of de rente etc. zijn niet op te hoesten vanuit de werkzaamheden, dan is het wel tijd om er eens goed naar te kijken en te bezien of alles levensvatbaar is om zo mee door te gaan. Maar alleen maar verkopen omdat een betaalbare schuld bij meer partijen loopt lijkt mij geen goede reden.

Link naar reactie
  • 0

Zuidweg heeft teruggebeld, gaan nu even contact opnemen met de gemeente en daarna wordt ik teruggebeld voor een een afspraak, dit kon op korte termijn gelukkig!

 

De dringendste zaak is eigenlijk of zij denken dat het haalbaar is om deze schulden af te betalen binnen een akkoord met de schuldeisers. Met andere woorden of het gaat lukken?

 

Gelukkig speelt er verder niks anders alleen maar dat we moe zijn...mijn partner vooral en dan is verkopen de 'makkelijkste' oplossing maar ook wel de weg van de minste weerstand zeg maar en dat is dan weer niet mijn stijl.

 

De hele schuld in een keer aflossen en dan 1 maandelijkse betaling doen zo bij ons een groot stuk rust brengen. Maar dit is iets wat ik moet laten gaan omdat dat niet mogelijk is.

 

Dus ik ga me nu richten op wat er wel kan, eventueel met hulp van Zuidweg of wie dan ook.

Link naar reactie
  • 0

Toch nog even:

 

[*]Je hebt een goed lopende zaak die steeds beter begint te lopen;

[*]De zaak is je lust en je leven;

[*]Je hebt privé (dus niet zakelijk) een schuld die is ontstaan omdat het inkomen van je partner is weggevallen;

[*]Partner heeft inmiddels weer inkomen;

[*]En jij overweegt om nu jouw zaak te verkopen om zo in één keer jouw privé-schulden af te kunnen lossen.

 

Heb ik het zo een beetje op een rijte? Zo ja, zie je dan ook wat ik zie: je gaat de kip met de gouden eieren slachten om een op een andere wijze oplosbaar probleem op te lossen! Dat lijkt mij niet echt slim ::) Bovendien, waar ga je van leven als je de zaak verkocht hebt? Je trekt daar nu inkomen uit dat ook weg gaat vallen. Dit lijkt mij enkel een scenario dat je gaat volgen als er echt geen andere uitweg meer is - ik kan mij niet voorstellen dat die er niet is.

 

Kun je wat meer informatie geven?

 

[*]Waar zit de schuld?

[*]Hoe groot is de schuld?

[*]Is de BKR-notering ook uit deze schuld voortgekomen?

[*]Is de schuld echt niet (voor een deel) zakelijk - bijvoorbeeld in verband met de overname van de zaak?

[*]Kun je nu goed rondkomen van het inkomen dat jij en jouw partner genereren?

 

Ik ben benieuwd.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Dank je wel voor de antwoorden! Kijk daar kan ik allebei meteen wat mee!

 

Even ter aanvulling, mijn partner heeft inderdaad weer werk. Zijn bedrijf is gestopt en hij is nu weer aan het werk via het uitzendbureau. We hopen dat hij daar in ieder geval de 26 weken vol kan maken zodat als de winter komt er in ieder geval wat binnenkomt in de vorm van ww (schilder)

 

Heb zojuist de verhuurder van het pand gesproken om alvast een beetje voorbereid te zijn als het toch op verkopen aankomt. Die komt vanmiddag even langs, wie weet heeft hij nog een oplossing...Ik weet dat hij staat te springen als ik verkopen zeg. Hij geeft regelmatig aan dat er meerdere gegadigden zijn al ik zou willen verkopen.

Zuidweg zou zelf terugbellen daar wacht ik nu op.

 

De totale schuld ligt tussen de 15.000 en 20.000, ik vindt het al erg om dat zo op papier neer te zetten....

 

 

 

Als dat de totale schuld is zou ik zelf niet echt van wakker liggen. Het leven is nooit zwart-wit. doorgaan of verkopen, waarom enkel deze 2 opties?

 

Misschien moet je jezelf wel de vraag stellen; hoeveel heb ik nodig om de druk van de ketel te halen ?

 

Mocht je een auto hebben, verkoop die gewoon. Betaal aan schuldeisers wat je kan en maak op dat punt een geode afspraak waardoor je kan afbetalen zonder dat je de strop om je nek voelt als je opstaat in de ochtend.

 

Lijkt me toch dat als je ergens een 3000-5000 kunt regelen dat je de hele situatie weer naar je hand kunt stellen.

 

Het gaat er dus meer om hoe erg graag je door wilt gaan. Ik geloof in de aanhouder die wint.

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor het inzicht!

Door jullie antwoorden en vragen zie ik het inderdaad niet meer zo zwart-wit.

 

Ik hoop op een goed gesprek bij Zuidweg want het is me wel duidelijk geworden dat ik echt hulp nodig heb om dit op te lossen.

 

En wakker liggen, dat heb ik zeker gedaan, hoewel ik sinds vandaag voor het eerst wat rust ervaar.

Dit zijn voor mij geen bedragen die ik zo maar even uit mijn mouw schud en ik heb er een hekel aan dat ik het niet opgelost krijg.

Maar nog meer heb ik er een hekel aan om een wanbetaler te zijn!

 

Dus nu mijn schouders er weer onder en zorgen dat dit opgelost kan worden!

En wie weet, win ik de staatsloterij wel ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me qua bedrag toch ook oplosbaar mits je wel enig inkomen uit de cafetaria haalt.

 

Met de informatie die hier staat lijkt het echt zonde om te verkopen, je lust en je leven is heel wat waard! maar goed wij weten natuurlijk niet wat voor soort schuldeisers dit zijn en wat ze allemaal nu van jullie eisen. wat is de ondernemingsvorm van de cafetaria?

 

Als ik alle verhalen zo n beetje mag geloven hebben jullie de ergste tijd qua opbouw van de cafetaria nu gehad, ik zit middenin zo n fase en weet hoe moeilijk het soms is, jullie zijn al zo ver.....don't give up! Kijk naar de cijfers, laat je daardoor leiden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.