• 0

Starten van een av-facilitair dienstverlener

Hoi,

Ik zit met een idee om webinars te verzorgen bij een aantal middelgrote en grote onderwijsinstellingen waar ik mensen in mijn netwerk heb zitten.

Het idee is dat naast webinars ook videoproducties en mediaproductie tot het aanbod hoort. Het meeste kan ik zelf, en voor de grote taken heb ik voldoende mensen in mijn netwerk zitten die als ZZP-er bij kunnen springen indien nodig.

Is zoiets met een paar grote opdrachtgevers en een zwerm aan kleintjes voldoende om mee rond te komen?

En hoe bepaal ik mijn richtprijs? en wat is een gezonde onderhandelingsruimte?

Ook zal ik als de zaken gaan lopen flink moeten investeren in (extra apparatuur) waar zou ik die ruimte vandaan kunnen halen?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Is zoiets met een paar grote opdrachtgevers en een zwerm aan kleintjes voldoende om mee rond te komen?

Met een stuk of 3 grote opdrachtgevers van ieder 100 à 150k en 50 kleintjes van 4k per jaar zou dat mijns inziens geen probleem moeten zijn.

Dus ... wat noem jij "grote opdrachtgevers", hoeveel is een "zwerm" en hoe groot zijn de "kleintjes"?

Ook zal ik als de zaken gaan lopen flink moeten investeren ...

En wat is "flink"?

• 0

Je kunt de apparatuur (hard- en software en serverruimte) ook leasen/huren. Wat dat betreft kan ik je aanraden eens te gaan praten met Learning Valley uit Ede. Zij doen wat jij wilt doen, onder meer voor ROC's, HBO-instellingen en Universiteiten en voor het bedrijfsleven.

• 0

Ik denk dat ze me wel van wat info kunnen voorzien. Ik ga me in het begin grotendeels op dezelfde markt richten, echter ga ik ook actief contact zoeken met de farmaceuten en met congrescentra hier in de buurt.

De investering zou bestaan uit een voertuig wat als regie-wagen zou kunnen dienen, een 3tal HD camera's met shading, videomixer en een geluidsmixer. Dit zou in het begin ook vanuit verhuur gebruikt kunnen worden, maar uit eindelijk vooral met veel grote congressen en bijeenkomsten lijkt het me aantrekkelijker de apparatuur in eigen beheer te hebben. Dan zit je met tenminste 50.000,- euro aan investering. Indien er dan lichtapparatuur bij ingehuurd wordt is het mogelijk om op uitzendkwaliteit in HD te kunnen werken en over bijvoorbeeld glasvezel tegen een fractie van de kosten van een zogenaamde SNG (schotelwagen) te kunnen leveren aan omroepen. Dit zou met name bij sportevenementen, grote productshows, webinars van bijvoorbeeld Stork, Damen Shipyards etc ook interessant kunnen zijn.

Echter wil ik ook MKB bedrijven de mogelijkheid geven om product shows te maken en omdat kostenplaatje intressant te maken is eigen apparatuur een must.

Ik verwacht via mijn netwerk een paar redelijk grote klanten te kunnen winnen, maar de omzet en marge berekenen is lastig. Omdat je de verhuurprijs van andere leveranciers mee moet tellen met je eigen arbeidsloon en dan concurrerend moet kunnen werken.

Ik denk dat ik bij Learning Valley eens op de koffie ga.

• 0

Naar mijn bescheiden mening is dit in 2013 geen haalbaar idee. De evenementenbranche ligt op zijn gat, en de evenementen die wel doorgang vinden worden in het algemeen met zo min mogelijk kosten uitgevoerd. Juist op AV wordt snel bezuinigd. Ik zou hier dus nu NIET in investeren. Er zijn een aantal grote partijen, zoals ACS en Bazelmans, die dit meenemen in hun (audio/licht) aanbod en de markt beheersen. Kleine partijen moeten het met de kruimels doen (ter info, in 2011 deed ik 10-15 evenementen, in 2013 slechts 2). Veel collegaproducenten eten droog brood (gelukkig loopt mijn trainingswerk als een zonnetje).

Apparatuur kan je inderdaad huren, elk evenement heeft weer zijn eigen insteek en dus apparatuur nodig. Mocht je willen kopen, maak maar eens een optelsom van de kosten, zie bijvoorbeeld www.cameratools.nl.

Een methoede om de markt wel te veroveren is gewoon klein beginnen en per evenement je apparatuur opbouwen. na een aantal jaar heb je een mooie set staan.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

• 0

Sorry hier ben ik het absoluut niet mee eens. Onze branche heeft nooit echt last gehad van de crisis. Hooguit van duur doorbetaalde managers die klussen binnen zouden moeten halen.

Het probleem voor een hoop bedrijven in de branche is dat ze met oogkleppen oplopen en bang zijn om af te wijken van het originele bedrijfsplan.

Ook op het gebied van video is er nog genoeg te doen en schreeuwen organisatoren om goede av partijen die willen werken tegen normale tarieven. Het live-streamen van evenementen, feesten en bijeenkomsten wordt steeds normaler.

Ook voor het archief en voor het later op de website plaatsen van beeld materiaal.

Ondanks dat ik totaal geen verstand van video en opnames heb, hebben wij ook een aantal dome camera's en een video rack incl mixer gekocht. Gewoon om de simpele reden dat het nu relatief goedkoop is en onze klanten er vaak om vragen. En technici zijn niet heel moeilijk te vinden.

Juist nu investeren is heel goed, heel wat grote jongens gaan falliet, dus de apparatuur ligt voor het oprapen.

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar de reden dat de grote jongens falliet gaan is omdat ze zich alleen maar richten op grote dure evenementen, dit is immers makkelijk geld verdienen. Maar de trend van dit moment is juist om kleinere en intiemere evenementen te houden, zodat er meer feeling met de bezoeker is.

Alleen moet je harder werken om deze opdrachten binnen te krijgen.

Kon je vroeger weg komen met een de juiste man op de juiste plek aan te spreken, zal je nu actief je bedrijf moeten promoten.

Natuurlijk is huren een hele goede optie, want deze tak is wel aan het vechten om te overleven. En dat doen ze door de prijzen steeds verder te verlagen. Erg komisch om te zien welke prijzen er nu gehanteerd worden, sommige partijen komen zelfs overal uit het land om dingen gratis te bezorgen.

Ik denk wel dat je goed moet nadenken wat je wilt kopen. Met komst van 4G en het aanwezig zijn van snelle internetverbindingen. Is het streamen prima te doen. Bewerken kun je verder op de zaak doen.

Ik ben het er wel mee eens dat je goed moet kijken of je je spullen binnen 2 a 3 jaar kunt terug verdienen. De markt staat niet stil en voor je het weet zijn je spullen verouderd.

Zo is HD nu nog de standaard, maar zal verdwijnen als de eisen groter worden en waar je een paar jaar geleden nog wegkwam met 3 vaste en 1 losse camera's op een congres prima weg kwam, verwacht met nu dome camera's, camera's met groothoeklenzen en camera's met telelenzen.

Kortom weer een te lang bericht met verschillende punten:

- De markt veranderd, maar er is genoeg werk.

- Veel concurrentie, maar de meeste steken hun kop in het zand, aantal concurrenten neemt hard af.

- Spullen zijn relatief goedkoop vanwege het grote aanbod

- Huren is nooit eerder zo goedkoop geweest (net als technici trouwens)

- Technologie gaat hard, dus houd rekening met een korte afschrijvingsperiode.

• 0

Het idee is inderdaad om klein te beginnen, met name vanuit het MKB en diverse bedrijven die onder andere aan autodealers en technische groothandels leveren is er belangstelling voor kleinschalige webcasts en productpresentaties het liefst via een live stream met feedback mogelijkheden. Alleen is het de vraag - wat mag het kosten. Men vraagt zich ook af is onze marge het drievoud van de investering in de webcast(s)/het webinar hoger dan zonder.

• 0

Ja met "Men" bedoel ik de klant, webinars en webcasts zijn leuk maar het moet wel wat opleveren. Uiteindelijk, in de behoefte, concurreer je met relatief goedkope midellen zoals mailings, showrooms en conventionelere reclame-uitingingen. Dat zeggende is er volgens mij altijd wel ergens een niche te vinden waarop het idee goed aansluit. Het MKB is niet zo heel erg welvarend op het moment dus het product zal betaalbaar moeten zijn maar ook tastbaar bij moeten dragen aan de missie/doelstelling van de klant.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar