• 0

opnieuw starten na faillissement

2 weken geleden heb ik het faillissement aangevraagd van mijn installatiebedrijf.

Redenen hiertoe waren: 1) het faillissement van een debiteur (een groot bedrag wordt dus niet meer betaald), 2) te weinig opdrachten momenteel en 3) de bankrekening stond rood, de bank zegde per direct de credietfaciliteit op en wilde dat ik privé borg ging staan voor dit bedrag.

Voor die laatste reden adviseerde mijn accountant mij met klem dit niet te doen, aangezien de bank zodra ik prive borg zou tekenen die borg op zou eisen en alsnog de credietfaciliteit per direct zou opzeggen. Banken kunnen en mogen dit doen en dit gebeurt ook steeds meer. Ik zou dan dus nog geen credietfaciliteit hebben en was dan prive ook nog een grote som geld kwijt.

 

Daarom heb ik besloten zelf het faillissement van mijn bv aan te vragen, deze is toegekend.

 

Graag wil ik wel weer een nieuw bedrijf in dezelfde branche beginnen ( het is nu eenmaal de wereld waarin ik al 25 jaar werkzaam ben), maar dan niet meer als uitvoerend installatiebedrijf, maar als adviesbedrijf op het gebied van installatiewerk.

Ik wil adviezen op maat gaan geven, mezelf op uurloonbasis of projectbasis verhuren als adviseur of projectleider.

De naam van mijn oude bedrijf was " installatiebedrijf x(achternaam)", de nieuwe naam wordt " installatietechnische adviesburo X(achternaam).

 

Van mijn curator heb ik te horen gekregen dat indien de werkzaamheden van mijn nieuwe bedrijf te veel lijken op die van mijn oude bedrijf, ik ondanks het feit dat ik een BV had en niet hoofdelijk aansprakelijk ben, toch door oude schuldeisers (vooral de bank dus) kan worden achtervolgd en is het mogelijk dat zij hun niet ontvangen gelden kunnen terugeisen uit de winst van mijn nieuwe bedrijf.

 

Ik ben van mening dat mijn nieuwe bedrijf dan welliswaar in dezelfde sector bezig is, maar op een heel andere manier.

Ik was een uitvoerend bedrijf dat totaalklussen aannam van opdrachtgevers, had mijn eigen uitvoerend personeel (loodgieters ed) en wordt nu een bedrijf dat advieswerk doet, projecten coördineert en begeleidt tegen een uurtarief.

 

Loop ik inderdaad de kans dat ik in mijn nieuwe bedrijf kan worden geconfronteerd met oude schuldeisers?

IS de nieuwe bedrijfsvorm dusdanig anders dat ik daar geen problemen mee ga krijgen?

en zo niet, wat moet ik doen om dit te voorkomen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je de curator gevraagd waarop hij dat basseerd dat oude schuldeisers bij een nieuw bedrijf kunnen aankloppen voor de oude schulden?

Vind dat nogal vreemd verhaal en niet waarschijnlijk aangezien je vorige bedrijf een BV was.

 

Gebeurd dagelijks dat een BV falliet gaat en soms nog dezelfde dag een doorstart maakt met exact dezelfde werkzaamheden zonder dat oude schuldeisers nog wat kunnen verhalen op de nieuwe BV of eigenaren daarvan.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je de curator gevraagd waarop hij dat basseerd dat oude schuldeisers bij een nieuw bedrijf kunnen aankloppen voor de oude schulden?

Vind dat nogal vreemd verhaal en niet waarschijnlijk aangezien je vorige bedrijf een BV was.

 

Gebeurd dagelijks dat een BV falliet gaat en soms nog dezelfde dag een doorstart maakt met exact dezelfde werkzaamheden zonder dat oude schuldeisers nog wat kunnen verhalen op de nieuwe BV of eigenaren daarvan.

 

 

daar zit hem nu juist de crux, ik maak geen doorstart, waarbij je alle verplichtingen vanuit je oude bv overneem, maar begin een nieuw bedrijf met een nieuwe naam en andere werkzaamheden (wel in dezelfde branche).

Maar toch zegt de curator dat ik moet uitkijken met het soort werkzaamheden die in het nieuwe bedrijf ga verrichten, omdat als ze teveel op mijn oude werkzaamheden lijken, ik toch nog last kan krijgen met de oude schuldeisers.

Link naar reactie
  • 0

Heb je de curator gevraagd waarop hij dat basseerd dat oude schuldeisers bij een nieuw bedrijf kunnen aankloppen voor de oude schulden?

Vind dat nogal vreemd verhaal en niet waarschijnlijk aangezien je vorige bedrijf een BV was.

 

Gebeurd dagelijks dat een BV falliet gaat en soms nog dezelfde dag een doorstart maakt met exact dezelfde werkzaamheden zonder dat oude schuldeisers nog wat kunnen verhalen op de nieuwe BV of eigenaren daarvan.

 

 

daar zit hem nu juist de crux, ik maak geen doorstart, waarbij je alle verplichtingen vanuit je oude bv overneem, maar begin een nieuw bedrijf met een nieuwe naam en andere werkzaamheden (wel in dezelfde branche).

Maar toch zegt de curator dat ik moet uitkijken met het soort werkzaamheden die in het nieuwe bedrijf ga verrichten, omdat als ze teveel op mijn oude werkzaamheden lijken, ik toch nog last kan krijgen met de oude schuldeisers.

 

zal straks vast wel iemand komen die hier echt wat over kan zeggen maar vind heel vreemd verhaal van die curator.

Link naar reactie
  • 0

Wat wel zou kunnen gebeuren is dat de curator, indien je activiteiten in dezelfde branche zit, en of

heel veel lijken op de werkzaamheden van de failliete B.V. , good-will gaat eisen, c.q. het salaris

van de curator, vooral als er niks meer "te halen" valt.

Link naar reactie
  • 0

Ik verbaas mij er altijd over hoe makkelijk het is om een BV failliet te laten gaan en een week later opnieuw te beginnen.

 

Het lijkt wel de gewoonste zaak van de wereld geworden te zijn. Zo slepen we elkaar allemaal mee, want ook in dit geval zijn er gedupeerden die niets krijgen. Ik vraag mij af omdat je in dezelfde branche blijft, hoe dat dan gaat met huidige schuldeisers. Die zullen toch geen zaken meer met je nieuwe bedrijf doen?

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik verbaas mij er altijd over hoe makkelijk het is om een BV failliet te laten gaan en een week later opnieuw te beginnen.

 

Het lijkt wel de gewoonste zaak van de wereld geworden te zijn. Zo slepen we elkaar allemaal mee, want ook in dit geval zijn er gedupeerden die niets krijgen. Ik vraag mij af omdat je in dezelfde branche blijft, hoe dat dan gaat met huidige schuldeisers. Die zullen toch geen zaken meer met je nieuwe bedrijf doen?

 

Als je wel 's een faillissement hebt meegemaakt weet je hoe ingrijpend dat is. Daar ga je als persoon kapot aan. En jij vindt dan dat zo iemand geen tweede kans moet krijgen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mirrenhuis,

 

In theorie kunnen er 2 zaken spelen:

 

1. Activa waar niet voor is betaald.

 

2. Bestuurdersaansprakelijkheid.

 

Bij 1 moet je inderdaad denken aan een vorm van goodwill. Dat kan spelen als jij klanten benadert uit het oude bedrijf of contracten voortzet van het oude bedrijf. Dat speelt niet als deze klanten jou benaderen en een nieuw contract aangaan. In de praktijk is dit lastig te bewijzen, maar pas wel op welke afspraken je maakt.

 

Punt 2 kan voorkomen als (door de nieuwe BV-activiteiten) zichtbaar wordt dat je zaken nagelaten hebt en juist wel gedaan hebt waardoor er een opzet geweest is de oude BV failliet te laten gaan. Ook hier ligt de bewijslast moeilijk.

 

Bij een doorstart speelt dit (bijna) niet. Er is dan namelijk een deal geweest met de curator waarin deze zaken zijn meegenomen. De vergoeding die je dan betaald is dan eventueel inclusief goodwill en vrijwaring(en).

 

Succes met je onderneming,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Beste Mirrenhuis,

 

In theorie kunnen er 2 zaken spelen:

 

1. Activa waar niet voor is betaald.

 

2. Bestuurdersaansprakelijkheid.

 

Bij 1 moet je inderdaad denken aan een vorm van goodwill. Dat kan spelen als jij klanten benadert uit het oude bedrijf of contracten voortzet van het oude bedrijf. Dat speelt niet als deze klanten jou benaderen en een nieuw contract aangaan. In de praktijk is dit lastig te bewijzen, maar pas wel op welke afspraken je maakt.

 

Punt 2 kan voorkomen als (door de nieuwe BV-activiteiten) zichtbaar wordt dat je zaken nagelaten hebt en juist wel gedaan hebt waardoor er een opzet geweest is de oude BV failliet te laten gaan. Ook hier ligt de bewijslast moeilijk.

 

Bij een doorstart speelt dit (bijna) niet. Er is dan namelijk een deal geweest met de curator waarin deze zaken zijn meegenomen. De vergoeding die je dan betaald is dan eventueel inclusief goodwill en vrijwaring(en).

 

Succes met je onderneming,

 

Ido van der Gragt

 

Ido, ik had de indruk dat dit geen doorstart was.

 

Persoonlijk heb ik het meegemaakt dat bij de enige keer dat een bedrijf van mij failliet ging, toch ondanks

dat ik geen contracten overnam noch met bestaande klanten verder ging, de rechter commissaris

15% van de schuld eiste als good-will.

Ik stond ook verbaasd want bij good-will denk je aan een restaurant of café en niet een

bedrijf dat iedere maand nieuwe klanten heeft. Uiteindelijk na maanden overleggen is het

afgerond op 7,5%, te betalen in drie maanden.

Link naar reactie
  • 0

Ik verbaas mij er altijd over hoe makkelijk het is om een BV failliet te laten gaan en een week later opnieuw te beginnen.

 

 

 

Het zijn er maar weinig die dat met opzet doen denk ik. Meestal overkomt het een ondernemer.

Wat moet zo iemand dan doen? Naar de sociale dienst? Is dat beter?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 37 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.