• 0

Marktonderzoek voor beginnende webshop met lokaal verzorgingsgebied

Beste forumleden,

 

ik wil de haalbaarheid van mijn idee onderzoeken. Helaas heb ik nog geen ervaring met marktonderzoek. Hoe ik dit nu moet aanpakken is dan ook voor mij de grote vraag. Uiteraard heb ik me er wel in verdiept en er veel over gelezen, echter zijn de methodes waarover ik lees erg verschillend en niet precies toepasbaar op het concept dat ik voor ogen heb.

 

Wat ik van plan ben is om vanuit een webwinkel een zeker product te verkopen die men normaal in de winkel kan kopen maar nogal zwaar is. Nu wil ik dit product zelf, gratis gaan bezorgen. Ik heb statistieken vanuit verschillende onderzoeken dat er een grote vraag is naar dit product en denk dat het voor veel mensen van toegevoegde waarde is wanneer dit voor de zelfde prijs als in de winkel of eventueel voor minder, gratis wordt thuisbezorgd. Ca. 33% van de huishoudens gebruikt het heel het jaar door. Maar wat ik denk biedt uiteraard niet genoeg zekerheid dus moet er wel een representatief onderzoek gedaan worden.

 

Omdat ik het zelf ga bezorgen ben ik (vooral in het begin) gebonden aan een lokaal gebied. Ik dacht aan een straal van ca. 25 km rondom mijn opslaglocatie om de pakketdichtheid zo groot mogelijk te houden ivm brandstofkosten. Dit gebied kan wanneer het succesvol zou zijn steeds worden uitgebreid.

 

De enige manier van marktonderzoek die ik hiervoor kan bedenken is door bij bijvoorbeeld 1500 of meer huishoudens een flyer in de brievenbus te gooien met daarop: "Binnenkort ook bij u ...(product)...gratis thuisbezorgd! Ga naar www.(...).nl en maak kan s op dit --> prijzenpakket. (prijzen staan in relatie tot te verkopen product).

 

Wanneer men nu op de site komt moeten ze om kans te maken op die beloning, 3 vragen beantwoorden. Een korte poll. Of ze er positief tegenaan kijken of niet en of ze er wel of geen gebruik van denken te gaan maken.

 

1500 huishoudens waarvan ca. 33% het product gebruikt = 500 gerichte flyers. Hoeveel mensen hierop actie ondernemen en naar de site komen is moeilijk in te schatten. Ik denk eerlijk gezegd niet heel erg veel. Of de kosten/inspanning op zullen wegen tegen het resultaat is de vraag. Maar dit is dan ook de enige manier van onderzoek die ik zo kan verzinnen.

 

Dus hebben jullie goede suggesties? Ik hoor het graag! Bedankt

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste GoPro, ten eerste Welkom op HL!

 

Wat let je om in elke straat binnen jouw 25 km straal persoonlijk een representatieve steekproef te houden? Je schijnt een goed beeld te hebben van de - problemen van de - doelgroep en welke oplossing jij daarvoor biedt. Stel een goede, maar beknopte vragenlijst op en ga daarmee een paar dagen deuren langs verspreid over het gebied dat jij gekozen hebt. Als je een stuk of 75 (= 5%) beantwoorde vragenlijstjes hebt, kun je vast al een aardig profiel opstellen van de potentiele afnemers. Met die informatie kun je gerichter actie nemen om voor jouw propositie meer bekendheid te genereren.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Beste Hans,

 

bedankt voor de snelle reactie.

 

Dat kan ik zeker gaan doen. Wat is je mening over mijn plan van aanpak wbt de flyers die moeten leiden naar de site? bedoel je dat je het ook zou doen dmv flyers of door aan te bellen?

 

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een soortgelijke manier van aanpak?

 

 

 

 

  • 0

Hoe moeilijk is het om gewoon op kleine schaal te beginnen en dan uit te breiden op basis van de ervaring die je opdoet? Een representatieve steekproef is wellicht statistisch verantwoord, maar de handicap van vragenlijsten is dat mensen niet doen wat ze zeggen en niet zeggen wat ze doen. Dan weet je dus nog niks.

 

Doe gewoon een aanbieding aan 1000 huishoudens en kijk naar de respons voordat je opschaalt. Ik snap wel dat het voor je inkoop en logistiek lastig is om in stapjes te werken, maar op een gegeven moment moet je toch gedrag gaan onderzoeken. Test door te doen! Dat geldt voor alle aspecten - lekker ingewikkeld. Van je folder via je website tot de levertijden en verpakking. Maak het je klanten zo makkelijk mogelijk.

 

Trouwens: als mensen het product het hele jaar door gebruiken, dan heeft elke gewonnen klant een leuke lifetime value.

 

Kijk voor inspiratie naar de online verkoop van strooizout....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

De vraag die je stelt, kan op verschillende manieren beantwoord worden en eigenlijk stel je er twee door elkaar, dat zie je aan de antwoorden van TwaBla en mij. Wil je de haalbaarheid onderzoeken waarbij het risico bestaat dat mensen anders handelen dan ze zeggen of wil je een actie uitvoeren die mensen naar je website lokt en ze tot aankoop verleidt. Je kunt inderdaad ook deur aan deur of bij een winkelcentrum of ander druk verkeerspunt gaan canvassen met je flyers, dan doe je beide, je attendeert de mensen op jouw propositie, kunt leren van de reacties en je hebt kans dat je direct wat verkoopt.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

 

Die actie zou erop gericht zijn dat mensen de vragen beantwoorden, niet om de verkoop te bevorderen. Zo lees ik de vraag althans. Dat betekent dat topicstarter eerst zijn enquete gaat verkopen voordat hij zijn product gaat verkopen. Dat vergt inspanning en kost geld. Dan maar meteen in het diepe gesprongen, zou ik zeggen. Liever al die denkkracht gebruiken om kleinschalig te starten dan onderzoek doen met ongewisse uitkomst. Marktonderzoek in de vorm van vragen kan best nuttige informatie opleveren (onder de juiste omstandigheden) maar de beste data zijn gedragsdata.

 

In de lean startup methode zou je gewoon de totale bestelprocedure opzetten en door middel van marketing onder de aandacht brengen, zonder levering. Als je nou in staat bent een klein bestand zelfs te leveren, heb je the best of both worlds.

 

Je kan je site en marketingplan hier voorleggen voor 2nd opinions.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Welkom! TwaBla en Hans geven goede suggesties, het is alleen aan jou om te kijken wat het beste bij jou in je straatje past en bij het product. Daarbij denk ik, zonder een idee van het product te hebben, dat het eerst handig is om face-to-face een aantal reacties te krijgen. Je bent er immers van overtuigd dat 33% het product gebruikt (waar komt dit getal vandaan?), het lijkt me dus niet moeilijk om dus een aantal mensen hierover te spreken.

 

Maar wellicht heb je dit al gedaan? Zo ja, wat is daar uitgekomen?

 

De opzet van de flyer komt nu op mij meer over als een marketingactie in plaats van een onderzoek. Heb je het product al in handen, is het direct te bestellen, of is het alleen nog maar een idee?

 

Je kan je site en marketingplan hier voorleggen voor 2nd opinions.

We denken graag mee!

Marketing & Communicatie

  • 0

Beste Hans,Twabla en Linda

 

ten eerste super dat jullie de tijd nemen om mee te denken! Jullie antwoorden hebben overeenkomsten en lopen eveneens uiteen, wat denk ik juist positief is om het vanuit meerdere hoeken te bekijken.

 

Wbt de stap nemen om gewoon te beginnen en dan kijken wat de respons/ het gedrag is, die manier heeft eigelijk wel mijn voorkeur. Echter moet ik dan wel de webwinkel bouwen, dan wel laten ontwikkelen. Mijn keuze in webwinkelsoftware gaat uit naar Magento. Maar het kan misschien ook in het begin minder arbeidsintensief pakket.

 

Ook een voorraad zal dan moeten worden aangelegd wat een redelijk grote investering is. Opslag zal gehuurd moeten worden. Kosten waarvan onzeker is of ze zich wel terugbetalen. Maar misschien moet ik die stap wel wagen en dan de eerste keer maar wat kleiner inkopen zodat de marge een stuk lager komt te liggen. Enigzins provecorisch te werk gaan maar wel met een duidelijker resultaat dan via een vragenlijst waarover Twabla terecht zegt dat dat vaak niet representatieve informatie is.

 

@Linda Maas

Die 33% die komt uit landelijk onderzoek waarin ook de de hoogte van gebruik vermeld staat per deel van Nederland.

 

Ik heb overigens nog geen mensen doelgericht aangesproken om de behoefte daadwerkelijk te peilen.

 

Maar het is nog allemaal gedachtegoed en ik ben zelfs nog niet insgeschreven bij de KvK. Wel heb ik contact gehad met twee groothandels waarvan ik de inkoopprijzen heb ontvangen. Dit is natturlijk ook één van de factoren die bepaalt of het überhaupt haalbaar is. Daar ben ik nu mee bezig.

 

Tips zijn welkom! Bedankt

 

 

 

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.