Allereerst wil ik zeggen dat ik dit forum heb gevonden via de zoekmachine.
Als startende ondernemer 01-10-2013 doe ik zelf mijn boekhouding.
Door veel te lezen en informatie in te winnen heb ik vragen over de BTW.
Op dit moment werk ik voor een aannemer en particulieren.
De aannemer geeft aan dat ik op mijn facturen mag kiezen tussen btw verlegd en het btw percentage.
Eerst dacht ik dat de btw verlegd regeling voor mij het aantrekkelijkste is omdat ik dan geen btw hoef af te dragen.
Nu las ik dat wanneer je beneden het bedrag van 1345 zit aan af te dragen btw op jaarbasis je geen btw hoeft af te dragen.
Stel ik factureer van 01-10-2013 t/m 31-12-2013 voor 1000 euro excl. btw aan mijn aannemer. Dan moet ik als btw bedrag 210 euro ontvangen. Maar omdat het onder de 1345 zit hoef ik dit niet te betalen maar mag ik het houden.
Wanneer ik met btw verlegd factureer krijg ik maar 1000 euro gestort.
Is het nu voor mij niet veel interessanter om met btw te factureren, dit levert me 210 euro op.
Klopt dit of reken ik me raak met niks?
Nu is ook nog de vraag met welk btw percentage ik mijn aannemer moet facturen. Is dat met 6% of 21%. Tot nu toe heb ik alleen gewerkt in huizen ouder dan 2 jaar en factureer ik hem mijn uren en geen materiaal. Maar omdat het een bedrijf is denk ik dat ik met 21% moet factureren.
Is dat goed? Zo nee dan verdien ik dus geen 210 euro aan btw maar 60 wanneer ik de btw mag houden.
Voor particulieren factureer ik wel met 6%. De materialen die ik gebruik zijn gips en verf. Moet ik dit apart op de factuur vermelden of valt dit in het 6% tarief. De factuur die ik krijg bij de inkoop staat namelijk wel 21% op.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
stukkie
stukkie
Goedemorgen,
Allereerst wil ik zeggen dat ik dit forum heb gevonden via de zoekmachine.
Als startende ondernemer 01-10-2013 doe ik zelf mijn boekhouding.
Door veel te lezen en informatie in te winnen heb ik vragen over de BTW.
Op dit moment werk ik voor een aannemer en particulieren.
De aannemer geeft aan dat ik op mijn facturen mag kiezen tussen btw verlegd en het btw percentage.
Eerst dacht ik dat de btw verlegd regeling voor mij het aantrekkelijkste is omdat ik dan geen btw hoef af te dragen.
Nu las ik dat wanneer je beneden het bedrag van 1345 zit aan af te dragen btw op jaarbasis je geen btw hoeft af te dragen.
Stel ik factureer van 01-10-2013 t/m 31-12-2013 voor 1000 euro excl. btw aan mijn aannemer. Dan moet ik als btw bedrag 210 euro ontvangen. Maar omdat het onder de 1345 zit hoef ik dit niet te betalen maar mag ik het houden.
Wanneer ik met btw verlegd factureer krijg ik maar 1000 euro gestort.
Is het nu voor mij niet veel interessanter om met btw te factureren, dit levert me 210 euro op.
Klopt dit of reken ik me raak met niks?
Nu is ook nog de vraag met welk btw percentage ik mijn aannemer moet facturen. Is dat met 6% of 21%. Tot nu toe heb ik alleen gewerkt in huizen ouder dan 2 jaar en factureer ik hem mijn uren en geen materiaal. Maar omdat het een bedrijf is denk ik dat ik met 21% moet factureren.
Is dat goed? Zo nee dan verdien ik dus geen 210 euro aan btw maar 60 wanneer ik de btw mag houden.
Voor particulieren factureer ik wel met 6%. De materialen die ik gebruik zijn gips en verf. Moet ik dit apart op de factuur vermelden of valt dit in het 6% tarief. De factuur die ik krijg bij de inkoop staat namelijk wel 21% op.
Groeten Ron
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43107-btw-vragen-startende-ondernemer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
34 antwoorden op deze vraag