• 0

Administratieve vragen van starter in de bouw

Hallo,

 

Ik zou graag wat meer informatie willen hebben als startende ondernemer.

Mijn werkzaamheden liggen in de bouw. Vaak wordt ik ingehuurd door grotere bedrijven. Het kan ook wel voorkomen dat ik zelf grotere klussen krijg.

Ik heb me al erg verdiept in de regels voor het factureren. Ik weet dat ik bijvoorbeeld verplicht ben om te factureren met btw verlegd als ik wordt ingehuurd.

 

Een aantal dingen zijn me nog onduidelijk.

Ik heb erg veel gereedschap thuis liggen welke ik zakelijk ga gebruiken. Alleen heb ik geen bonnen meer.

De waarde is ongeveer 2500 euro. Hoe verwerk ik dit in mijn administratie. Omdat er geen bonnen van zijn kan ik geen btw terugvragen. Wel wil ik graag kosten kunnen aftrekken met deze spullen.

 

Hoe gaat het wanneer ik deze spullen ook wel eens prive gebruik. Wordt hier streng naar gekeken.

Stel ik koop een boor van 150 euro. De btw vraag ik terug, uiteraard gebruik ik het ook wel eens prive. Moet dit verplicht aangegeven worden? Veel collega's van mij doen dit namelijk niet. Vandaar mijn vraag.

Hetzelfde geldt voor een computer. Deze gebruik ik ook wel eens prive.

 

Bedankt.

 

Groetjes Theo

 

 

 

[titel verduideijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo (en welkom) Theo.

 

Je kunt de (2500) bedrijfsmiddelen, als dat de redelijke vervangings-of marktwaarde is, als privé inbrengen. Gereedschappen met waarden boven 450 gaan op de balans en geeft alleen fiscaal voordeel bij afschrijving (20%) per jaar. Kleine gereedschappen gaan direct op kosten.

 

Voor privé gebruik nieuw aan te schaffen gereedschap met BTW. Zie dit , en dit

 

Link naar reactie
  • 0

hallo theo,

 

Brood heeft de belangrijkste links al gegeven om even naar privegebruik te kijken. ik zal het ook nog wat in eigen woorden toelichten.

 

je kijkt altijd naar de feitelijke verhouding in het privegebruik en je mag daar zelf een redelijke schatting voor maken, je hoeft geen lijsten bij te houden ofzo. Bij gereedschap kan ik me niet voorstellen dat de belastingdienst moeilijk doet over privegebruik, ik bedoel hoeveel schroeven moet je prive in de muur draaien om te spreken van enig substantieel privegebruik.

 

Privegebruik computer ligt iets lastiger te zeggen. Als jij elke avond je zakelijke computer zit te gamen omdat je vrouw steeds op de prive computer zit te chatten.. dan kun je inderdaad een deel van de kosten en btw niet aftrekken. als je prive geen aparte computer (meer) zou hebben dan word dat prive aandeel logischerwijs groter en moet je dat ook aanpassen.

Aan de andere kant als je huis als het ware vol ligt met smartphones, tablets en laptops maar je na het verwerken van de administratie ook nog even een half uurtje prive websites zit te bezoeken omdat ie toch al aanstaat en de rest van de week gebruik je de zakelijke computer eigenlijk nooit thuis dan hoef je geen rekening te houden met privegebruik.

Link naar reactie
  • 0

Ja, je moet wel elk stuk gereedschap op de balans zetten, maar alleen de gereedschappen die nieuw 450 euro of meer hebben gekost. JE zult bij een controle moeten kunnen aantonen waar die 2500 euro uit bestaat. om de dagwaarde te bepalen per stuk gereedschap, kun je ofwel uitgaan van 20% afschrijving per jaar dus een stuk gereedschap van 3 jaar oud is dan nog maar 40% van de aanschafwaarde waard. Je mag ook op een andere manier de waarde schatten, bijv als er veel 2e hands gereedschap word verkocht op marktplaats kun je de prijzen van vergelijkbare artikelen (kwa leeftijd en kwaliteit) om de waarde te bepalen

 

Investeringaftrek voor ingebrachte gebruikte goederen kun je nietalsnog claimen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moet ik elk stuk gereedschap apart opvoeren? Mag ik niet ineens die 2500 op de balans zetten er daarop afschrijven.

 

Elk stuk apart op de balans of op kosten. Zie dit

Kom ik dan ook in aanmerking voor de kleine investerings aftrek?]

 

Nee, je kunt geen KIA benutten. Dit is alleen wanneer je investeert, dus wanneer je zakelijke geldmiddelen hebt aangewend om gereedschap/PC aan te schaffen in 2013. Het totaal per jaar moet ook eens meer zijn dan 2300.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de moeite weer!

 

Nu loop ik hier tegenaan;

 

Ditmaal over de facturering.

Ik las op deze link wat de factuureisen zijn;

 

 

Ik zie dat de link over de btw gaat. Zijn er voor de aftrekposten/ inkomstenbelasting andere regels?

Omdat ik met btw verlegd werk neem ik aan dat de eisen hetzelfde zijn als er met btw gefactureerd wordt?

 

Gaat dit om verstuurde facturen en binnengekomen facturen?

 

Het is lastig voor mij om op elke factuur te vermelden wat ik gebruikt hebt.

De ene keer gaat het alleen om uren. Dat is vrij simpel. De andere keer gebruik ik ook producten die ik vervolgens nodig heb voor mijn klus. Hoe vermeld ik dit op de factuur?

 

Nu kreeg ik een factuur van iemand die ik had ingehuurd. Deze factuur was met btw verlegd.

Alleen stond er niet op wanneer hij de diensten heeft uitgevoerd en wat hij precies heeft gedaan.

Wat moet ik nu met deze factuur doen?

 

Groeten Theo.

 

[Mod edit: lange link ingekort ivm forum layout]

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de moeite weer!

 

Nu loop ik hier tegenaan;

 

Het is lastig voor mij om op elke factuur te vermelden wat ik gebruikt hebt.

De ene keer gaat het alleen om uren. Dat is vrij simpel. De andere keer gebruik ik ook producten die ik vervolgens nodig heb voor mijn klus. Hoe vermeld ik dit op de factuur?

 

Ligt eraan of je een offerte hebt uitgebracht, je kan in een factuur ook verwijzen naar materialen en diensten genoemd in de offerte.

En heb je geen offerte uitgebracht dan vermeld je wat je gebruikt hebt, in het kader van de eenvoud mag je best een term "klein materiaal" gebruiken, i.p.v. 6 schroefjes, twee beugeltjes, 2 spijkers een druppel houtlijm en drie plugjes. Ik noem maar een gek voorbeeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.