• 0

Jaarlijkse kosten heronderhandelen met adm kantoor, hoeveel voor de BV per jaar?

Jaarlijks betaal ik nu een fee van 1150euro voor de financiële zaken rondom mijn BV, de administratie (dwz. boeken van bonnetjes/facturen doe ikzelf).

 

Het administratiekantoor verzorgt de jaarrekening (W&V), BTW aangiftes, loonaagiftes DGA (1werknemer, dat ben ik), berekening afschrijving inventaris en doet de jaarlijkse afsluiting + controle.

Tevens betaal ik nog 45euro per maand voor het boekhoudpakket dat ik gebruik, maar omdat ik zelf nauwelijks van dat pakket gebruik maak vind ik de kosten van mijn BV nogal hoog… Het is in principe een slapende BV, zonder activiteiten. Heb alleen een klein loon welke ik iedere maand uit keer aan mijzelf (winstreserve, uit verkoop goodwill).

 

Wat zou een schappelijke prijs moeten zijn? Ik zag eerder een bedrag van ca. 800euro voorbij komen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt onlangs pas de een vraag gesteld omtrent een online pakket en nu kun je al met deze stelligheid vertellen dat je huidige kantoor aan de dure kant is.

Ten eerste ligt het eraan met welk pakket je werkt en wat je precies verwacht van je kantoor.

 

Er komen (praktisch) altijd partijen die je een betere aanbieding kunnen doen, wellicht ook slechtere. Wil je onderhandelen over de prijs moet je een aantal partijen selecteren en daaraan vragen een offerte te doen.

Online shoppen werkt best lastig als het om ongrijpbare kwaliteit van dienstverlening gaat die je van te voren toch nooit zult zien

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik ga ook geen prijzen noemen, maar feit blijft dat het altijd goedkoper kan. Vraag is wat je ervoor terugkrijgt? Wellicht een goedkoper software abonnement om mee te starten. Ik vermoed exact online en da's prijzig voor een kleine BV.

 

Overigens, als je geen arbeid verricht waarom dan salaris? Dividend zou de correcte beloning zijn,

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft het pakket heb ik voldoende aan een basispakket, dus gewoon facturen inboeken, balans en P&L zijn voldoende.

Indien ik de administratie volledig in eigen hand neem hik ik een beetje tegen de loonaangifte aan, eigenlijk geen trek om mij ieder jaar te verdiepen in de (continu) veranderende regelgeving. Daarnaast grote kans op fouten (en dus boetes) als ik niet gebruik maak van salarissoftware (komt ook niet voor niets).

 

Overigens keer ik loon uit ipv dividend omdat het totaal dusdanig laag is dat loon uitkeren goedkoper is dan dividend.

 

Ik denk zelf dat een bedrag tussen 800-1000euro moet kunnen voor het totaalplaatje?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook alleen de loonadmin uitbesteden. Prima adviseurs voor tussen 10 en 15 euro per maand.

 

T.a.v. loon versus dividend kan de fiscus bij een controle nog wel eens aanmerking maken. De BV kweekt nu een verlies doordat er wel loonkosten zijn maar geen omzet. Het is maar de vraag wat er met dat verlies gebeurt als je in de toekomst mogelijk weer actief wordt in je BV. Ik zou als inspecteur bij een controle stellen dat loon niet aan de orde is hier, maar dividend.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je oplettendheid Joost.

Het is echter zo dat de BV wel maandelijkse inkomsten heeft uit de goodwill die verkocht is. Dit bedrag wordt uitgesmeerd over 36mnd. Alleen omdat de BV dus geen activiteiten meer heeft uitvoert hoef ik op deze manier geen rekening te houden met het gebruikelijk loon van 41k.

 

Snap je wat ik bedoel?

Link naar reactie
  • 0

Snap ik, maar de BV maakt op jaarbasis geen verlies. En de manier waarop ik er dan geld uit onttrek zou niet uit mogen maken? Of moet dat toch echt dividend zijn omdat loon>arbeid is en dividend>winstuitkering?

 

Als je het heel letterlijk neemt heb je inderdaad gelijk. Mijn kantoor zei echter dat als ik het als 'loon' zou laten uitkeren ik dan minder kwijt was...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.