• 0

Gewoon bestanden delen zoals in 2007

Beste HL-vrienden,

 

Ik schuif het steeds voor me uit om een goede oplossing te vinden voor het delen van bestanden met verschillende mensen. De oplossing die ik zoek is eigenlijk heel eenvoudig en toch kan ik 'm niet vinden. Het werkt ongeveer zo:

 

Als werknemer bij verschillende grote bedrijven hadden we een "G:\ schijf" (of een andere letter). Dat was een plek op het bedrijfsnetwerk waar je vanaf je werkplek bij kon komen. De lucky ones kregen er een sleutelhanger bij zodat je via de Citrix verbinding bij de G-schijf kon. De G-schijf stond gewoon in mijn Windows verkenner, net als mijn lokale C-schijf. Iedereen had zijn eigen "Mijn documenten" op de G-schijf, maar er waren ook mappen op afdelingsniveau, projectniveau. En public mappen waar iedereen bij kon komen. Bovendien kon ik als beheerder van mijn stukje G-schijf anderen rechten geven en ontnemen. Citrix was wel traag, maar Stefan was blij. Dat was in 2007.

 

Inmiddels is er een hoop veranderd. Dropbox, Skydrive, Google drive, .... veel bomen in het bos. Daar zijn genoeg (oude) draadjes over te vinden en iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Het één heeft nog meer opties dan het ander, maar ik wil gewoon terug naar 2007. Althans, in de basis.

 

Ik zoek:

[*]een netwerkschijf zoals de good old G-drive.

[*]Deze wil ik in de cloud draaien, zodat ik niets meer hoef te backuppen, geen beveiligingsgedoe heb, etc. Dus vooral geen eigen server thuis, op kantoor of beide.

[*]Deze G-drive moet bij iedere gebruiker in de Windows verkenner staan (net als de C-drive). Ik heb geen zin om bestanden steeds naar een webapplicatie te moeten slepen (zoals bijv. bij Woozl het geval lijkt te zijn)

[*]Ik moet mensen op map niveau rechten kunnen geven (Strato komt een heel eind, alleen is het onderscheid alleen private of public te maken), want we werken met meerdere bedrijven en die hebben niets met elkaars bestanden van doen

[*]We moeten office en andere applicaties gewoon lokaal op de PC / laptop draaien, de drive dient enkel voor veilige en gedeelde opslag. Vooral geen Google docs e.d., maar gewoon opslaan op G-schijf. In Google docs / Office365 kunnen we bijv. geen video editting software draaien.

 

Dropbox Business 5 users zou een oplossing kunnen zijn, alleen is USD 795,- per jaar wel een hoop geld. Bovendien lijkt er een hoop poespas in te zitten wat ik helemaal niet wil hebben. Wellicht dat het ook met Google Drive of Skydrive kan. Als ik maar niet in Google docs e.d. hoef te werken, want dat wil ik gewoon lokaal blijven doen. Dan maar ouderwets.

 

Hier staat wel een hoop tussen, maar ook weer veel poespas. Any clues?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Thx! WebDav ziet er inderdaad wel veelbelovend uit. Alleen heb ik het idee dat ik dan een server moet regelen, de WebDav tool er op moet installeren en mogelijk nog meer dingen moet doen waar ik geen verstand van heb.

 

Het zou handig zijn wanneer er een betrouwbare aanbieder is die een dergelijk ding al heeft staan en waar ik vlot op kan inprikken. Is dat er ook?

 

Verder zag ik NetDrive als WebDav tool, alleen lijkt die interface heel erg op Strato. En daar kan ik de mappen niet goed beheren.

 

Link naar reactie
  • 0

Toch is een oplossing in eigen beheer echt niet zo ingewikkeld meer.

 

Met een NAS van Synology kan je alles doen wat jij wil. Rechten per map/ gebruiker, bestanden synchroniseren in de cloud, of bijvoorbeeld via webdav.

 

Met synchroniseren heb je net als bij dropbox de data lokaal staan en op de NAS. Wil je dat niet, dan kies je voor de webdav oplossing en werk je dus direct op de NAS. Beide methodes hebben hun voor- en nadelen. Je kan ze ook beide gebruiken. Een goede internetverbinding waar de NAS staat is wel gewenst, zeker met grote bestanden.

 

Als backup kan je een 2e NAS aanschaffen waar je naartoe backupped, of je laat de NAS naar een online backupdienst backuppen.

 

Echt niet ingewikkeld en de Synology producten zijn echt van een goede kwaliteit.

 

Werkt voor Windows en Mac.

 

Een andere mogelijkheid is deze partij: http://www.egnyte.com/ Heb ik ook weleens mee gewerkt.

 

Of als je wat avontuurlijk bent dan neem je ergens een webhosting pakket en installeer je Owncloud: http://owncloud.org/.

 

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Ik zat al eens naar een NAS te kijken. Maar die moet ik backuppen. Dat kan naar een andere NAS op een andere locatie maar ook online. Alleen dacht ik nu: als ik toch mijn backup in de cloud draai, waarom dan gewoon rechtstreeks in de cloud? Scheelt weer NAS gedoe en aanschaf. Een cloud leverancier is vast handiger met een server dan ik met een NAS. Maar waar vind ik een geschikte leverancier? Als die er niet is, dan toch maar een NAS en backup online bij Ziggo (waar ik nu ook zit)?

Link naar reactie
  • 0

Even een update. Ik heb verschillende online oplossingen bekeken, maar word van geen één echt vrolijk.

 

Strato leek heel aardig, alleen kan je daar alleen public en private mappen maken. Voor iedereen of voor alleen dus... en niet voor een paar mensen wel en een paar niet. Daar schieten we dus niets mee op. Gelukkig mag je 30 dagen gratis proberen. Probleem is nu dat ik heb opgezegd, na meerdere verzoeken niets van ze verneem en dus maar gestorneerd heb. Inmiddels verneem ik wel, maar dat is van de incasso afdeling. Pfffff.... ze zoeken het maar lekker uit daar.

 

Omdat het online nog niet echt wil lukken, hebben we een server uit de renderfarm van ons filmproductiebedrijf getrokken. Die server wordt nu onze NAS server op kantoor. Tegelijk gaan we kijken of we 'm kunnen mirror-en met een NAS server die ik thuis neerzet. Gaan we dus toch zelf lopen klooien in het cloud tijdperk. Maar dat is dan wel weer anno 2007 ;D.

Link naar reactie
  • 0

Schaf dan 2x een NAS van Synology aan. Dan hoef je niet te klooien met een server. Alles zit daar echt in wat jij wil en dan heb je gewoon een goede oplossing. Via de webdav functie van een Synology NAS kan je per map aangeven wie daar in mag lezen, of lezen en schrijven. Verder is de synchronisatie naar een andere NAS ook zo geregeld.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is echt een van de beste. De software daarvan wordt actief ontwikkeld, komt standaard met vele features en is ook nog uit te breiden met tientallen andere functies. Daarnaast heb je de beschikking over gratis apps voor op je telefoon of tablet om daarmee je bestanden te kunnen inzien. Krijg je echt geen spijt van.

 

Als je er dan ook eentje thuis hebt staan dan kan je die ook weer voor andere toepassingen gebruiken. Echt leuk spul om mee te werken.

 

Ze zijn er in vele uitvoeringen. Ligt er ook aan met hoeveel medewerkers je bent. In ieder geval zou ik gaan voor 1 met minimaal 2 schijven, dan ben je beschermd als er 1 schijf stuk gaat. De Synology DS213j is een goede. Om hoeveel medewerkers gaat het?

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0
Om hoeveel medewerkers gaat het?

 

Stuk of 7 die allemaal in verschillende bedrijven werken. Ik doe zelf bedrijfsovernames en financieringen (samen met 3 anderen), met weer 2 anderen doen we administraties en nog 2 anderen maken websites en filmproducties. En dat moet allemaal van elkaar gescheiden worden.

Link naar reactie
  • 1

Dat is geen probleem.

 

Je kan ook nog kiezen voor een iets duurdere op kantoor, bijvoorbeeld de Synology DS214+. Gezien het geringe prijsverschil zou ik dan voor die gaan.

 

Alle Synology producten werken onderling met elkaar, dus dan kan je bijvoorbeeld een voordeliger model thuis plaatsen.

 

En hou er rekening mee dat als je er bijvoorbeeld een neemt met 2x3TB schijven, je 3TB overhoudt om mee te werken, dit omdat de schijven gespiegeld zijn.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Synology is top! Na zo'n tien jaar tevreden gebruik van een DS101j vorig jaar overgestapt naar de DS213. Snel en zuinig met uitstekende backup mogelijkheden. Naast twee mirrorred harddisks automatische backups naar USB. Zorgeloos gebruik met regelmatige probleemloze updates waarmee ook oude modellen lang ondersteund worden.

Link naar reactie
  • 0

Toch zou ik nooit een NAS direct zo aan het internet hangen. Je hebt dan immers totaal geen idee wie (de hele dag door, vanuit alle plekken op de wereld) pogingen doet om in te loggen op zo'n ding. Je weet helaas wel wanneer ze daarin succesvol zijn geweest... maar dan is het al te laat.

 

Zeker als je er gevoelige data op gaat zetten (ik hoor je praten over bedrijfsovernames) zou ik er nog een keer over nadenken of dat echt een risico is wat je wilt lopen. Want anders dan de 'lucky ones' in 2007 die een extra veiligheid hadden (de sleutelhanger token), hebben de meeste huis-tuin-en-keuken NAS apparaten dat soort geavanceerde veiligheidsopties niet.

Link naar reactie
  • 0

Veiligheid is ook de belangrijkste reden dat ik dit niet zelf wilde regelen, maar dat ik het bij voorkeur bij een professionele partij onderbreng. Maar die kan ik nog steeds niet vinden. Ik heb de NAS nog niet gekocht omdat ik geen tijd heb gevonden daar in te duiken.

 

Zal nog even verder neuzen. Ben benieuwd hoe de andere HL-ers dit geregeld hebben.

Link naar reactie
  • 0

Veiligheid is ook de belangrijkste reden dat ik dit niet zelf wilde regelen, maar dat ik het bij voorkeur bij een professionele partij onderbreng. Maar die kan ik nog steeds niet vinden. Ik heb de NAS nog niet gekocht omdat ik geen tijd heb gevonden daar in te duiken.

 

Helaas, zoals in zoveel gevallen, is het vaak een afweging tussen een aantal eisen waarbij er maar twee van de drie makkelijk verenigbaar zijn. In dit geval is dat de afweging tussen goedkoop, simpel, en veilig:

 

[*]Goedkoop en simpel is vaak niet veilig (genoeg) (Denk aan de Synology NASjes)

[*]Goedkoop en veilig kan vaak door veel (open-source) tools te combineren. Maar daarvoor moet je zelf wel behoorlijk handig zijn, echt simpel is dat dus niet.

[*]Simpel en veilig associeer ik vaak met kant en klare securityproducten, maar die zijn alles behalve goedkoop. (De RSA tokens van de firma uit 2007)

 

Het is dus de vraag aan jou welke twee van deze drie items je echt het belangrijkste vindt. Pas dan zou ik er iets zinnigs over kunnen zeggen. En natuurlijk of je voorkeur ligt bij een eenmalige aanschaf, of juist zoveel mogelijk flexibel met maandelijkse contracten.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind kwaliteit VEEL belangrijker dan de prijs. Veiligheid stond niet in mijn lijstje met eisen, omdat ik dat heel vanzelfsprekend vind. Net als dat een horloge de juiste tijd aangeeft (en niet 2x per dag).

 

Wellicht ga ik het ook wel splitsen. Voor de videoproducties kunnen we prima met een NAS achtige oplossing uit de voeten. Moet vooral veel opslagruimte zijn. Voor de overnamepraktijk gaat het om veiligheid en hebben we minder opslagcapaciteit nodig. Het hoeft natuurlijk niet allemaal in één oplossing te passen. De business vereisten verschillen immers ook.

Link naar reactie
  • 0

[*]Goedkoop en veilig kan vaak door veel (open-source) tools te combineren. Maar daarvoor moet je zelf wel behoorlijk handig zijn, echt simpel is dat dus niet.

 

Overigens heb ik wel een handigert bij de hand. Onze videoman kan toveren... :)

 

Kom maar op met die oplossing...

Link naar reactie
  • 0

Ik vind kwaliteit VEEL belangrijker dan de prijs. Veiligheid stond niet in mijn lijstje met eisen, omdat ik dat heel vanzelfsprekend vind. Net als dat een horloge de juiste tijd aangeeft (en niet 2x per dag).

 

Wellicht ga ik het ook wel splitsen. Voor de videoproducties kunnen we prima met een NAS achtige oplossing uit de voeten. Moet vooral veel opslagruimte zijn. Voor de overnamepraktijk gaat het om veiligheid en hebben we minder opslagcapaciteit nodig. Het hoeft natuurlijk niet allemaal in één oplossing te passen. De business vereisten verschillen immers ook.

 

Helaas is veiligheid toch iets wat niet hoog op het lijstje staat van de gemiddelde IT dienstverlener. Zeker niet binnen/voor het MKB. Splitsen zou ik het zeker, want ik kan me voorstellen dat je voor filmproductie je niet alleen veel data wilt hebben (in de cloud vaak erg kostbaar), maar ook nog eens snel (en je je dus niet wilt laten beperken door de snelheid van je internetlijntje).

 

Je kunt wel degelijk de 'cloud' in gaan, maar dan niet met een kant en klaar product (zoals een gehoste Webdav omgeving). Een alternatief is een (virtuele) server die je afneemt uit de cloud (oftewel infrastructure as a service). Dat wordt ook wel VPS hosting genoemd. Zoek er maar eens naar, vrijwel elke webhoster biedt dergelijke VPS diensten aan. Je kunt ook 'sexy' gaan en zoiets afnemen bij Amazon. Helemaal hip ;)

 

Daar kun je gewoon elk besturingssysteem opzetten die je wilt (soms zelfs automatisch), en inrichten hoe jij het hebben wilt. Als licentiekosten geen geen issue voor je zijn pak je gewoon Windows, maar jouw handige man kan ongetwijfeld wat geld besparen door er Linux op te zetten, met ondersteuning voor Samba. Samba is zeg maar de Linux cloon voor het bestandsdelingsprotocol binnen Windows. Het is iets beperkter in functionaliteit, maar voor kleinere organisaties zonder een Windows domein is het prima. Inclusief gebruikersbeheer, rechten op mappen instellen, etc.

 

Daarmee kun je dus makkelijk een netwerkschijf koppelen binnen Windows, zoals de G-schijf die je vroeger had. Door middel van OpenVPN maak je een veilige VPN tunnel tussen je PC en die gehoste virtuele server. Dan lijkt het verder alsof alles lokaal staat, het gaat hooguit ietsje langzamer vanwege de limitering van je internetverbinding, maar nog altijd veel sneller dan oplossingen als Dropbox. Als je router het ondersteunt kun je zelfs automatisch verbinding maken tussen je hele bedrijfsnetwerk en die server, zodat je er niks voor hoeft te doen (als je op kantoor bent tenminste). Voor je mobiele devices, tablets, en telefoon kun je ook gewoon een OpenVPN client krijgen zodat je er ook met die apparaten ten alle tijden bij kunt komen.

 

Tot slot moet je die VPS (en nog belangrijker: de data) natuurlijk wel back-uppen naar een offsite locatie. In dit geval is dat off-site vanuit de hostingpartij gezien. Dus terug naar je kantoor via diezelfde VPN tunnel (op een NAS), of naar Amazon S3, of naar een andere VPS. Dat laatste kan handig zijn als de eerste hostingpartij een storing heeft of failliet gaat. Dan kun je vrij snel overschakelen naar die alternatieve VPS, zonder dat er veel tijd verloren gaat. Daarmee creëer je dus relatief goedkoop een fail-over systeem.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je kunt wel degelijk de 'cloud' in gaan, maar dan niet met een kant en klaar product (zoals een gehoste Webdav omgeving). Een alternatief is een (virtuele) server die je afneemt uit de cloud (oftewel infrastructure as a service). Dat wordt ook wel VPS hosting genoemd. Zoek er maar eens naar, vrijwel elke webhoster biedt dergelijke VPS diensten aan. Je kunt ook 'sexy' gaan en zoiets afnemen bij Amazon. Helemaal hip ;)

 

 

Een Synology NAS kan je als extra beveiliging ook prima over VPN laten lopen, geen probleem. Jij hebt het nu over een complete server die ook de nodige onderhoud nodig zal hebben en waar bepaalde kennis voor is vereist. Aardig overkill voor wat hier nu eigenlijk gevraagd wordt. Of je moet een managed VPS afnemen, maar dan heb je het over hele andere bedragen.

Ik zou hier een NAS inzetten, voldoet uitstekend en heel veilig.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.