• 0

Bedrijf beginnen op 1 december ipv 1 januari ?

Hallo beste mensen,

 

Ik wil snel van start mijn een bedrijfsidee en het liefst per 1 december . ;D

De reden om nu al van start te willen ipv per 1 januari, wat logischer zou zijn, is omdat ik dan nog net een klein beginnetje kan maken in een periode dat mijn doelgroep actief is.

Ik probeer de belastingdienst steeds te bellen met deze vraag maar die zijn onbereikbaar.

benieuwd of iemand dit sneller kan beantwoorden dan de vrienden van de blauwe enveloppen ! :)

 

Wat zijn eventuele voor - of nadelen, of consequenties om zo in de laatste maand van het jaar te beginnen?

Het wordt een eenmansbedrijf en ik hoef geen grote investeringen te doen. (kan van belang zijn...)

Hoe zit het met startersaftrek, urencriterium?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Willem,

 

Achterin het jaar starten betekent dat je de vereiste 1.225 uren voor de zelfstandigen en startersaftrek niet haalt. Mits je gezien wordt als ondernemer, heb je wel recht op de 14% MKB winstvrijstelling.

 

Tweede nadeel is dat je over een korte periode wel belastingaangifte als ondernemer moet doen.

Maar als je winst kunt maken nu, dan zou ik zeker starten.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

kijk, dat is sneller dan een belletje naar de belastingdienst! heel erg bedankt alvast!

Oke, het zal geen enorme omzet of winst zijn al en dan zijn dus die aftrekmogelijkheden ook niet heel erg interessant.

Maar ik neem aan dat dit dan niet al telt als een heel jaar startersaftrek bijvoorbeeld, dat ik mijzelf daar achteraf mee in de vingers snijdt ?

 

Vriendelijke groet,

 

Willem

Link naar reactie
  • 0

Hoi WillemW,

 

Je hebt het begrepen; ik zou inderdaad startersaftrek niet gebruiken in zo'n dergelijk jaar. Overigens is het toepassen van startersaftrek alleen mogelijk als je recht hebt op zelfstandigenaftrek dat jaar.

 

Wat mogelijk interessant is: de Kleine Ondernemers Regeling.

 

Komt er eigenlijk op neer dat als je weinig omzet maakt je de BTW die je factureert niet hoeft af te dragen in kwartaal 4 2013. Lees even de onderstaande link helemaal door.

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/

 

Link naar reactie
  • 0

Maar ik neem aan dat dit dan niet al telt als een heel jaar startersaftrek bijvoorbeeld, dat ik mijzelf daar achteraf mee in de vingers snijdt ?

 

Nee daarmee snijdt je jezelf niet in de vingers. De startersaftrek kan je alleen claimen als je ook recht hebt op zelfstandigenaftrek (zoals Radeoxx ook aangeeft). Dus daar heb je helaas geen recht op in 2013. Dit wil echter niet zeggen dat je nu een jaar startersaftrek "weggooit". Als we er vanuit gaan dat je de komende jaren wel aan de voorwaarden voldoet van de zelfstandigenaftrek dan kan je nog steeds 3 maal gebruik maken van de startersaftrek. Ook als je in 2013 begint.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.