• 0

overnemen bv samen met collega (mbo)

Goedemorgen,

ik heb al veel op deze site gelezen over allerhande zaken waarbij dank voor alle experts, die alle moeite nemen om zo duidelijk mogelijk zaken uit te leggen en toe te lichten voor iemand zoals ik, die wel iets weten, maar juist die extra informative missen.

zo zit ik nu in de volgende situatie en hoop dat jullie mij een antwoord/advise kunnen geven waarmee ik meer beslagen te ijs kom als ik onderhandelingen Inga en externe adviseurs inschakel.

De Case:

Ik werk als sales manager en uiteindelijk ook als bedrijfsleider bij een bedrijf dat goederen ontwikkelt, produceert en verkoopt in internationale markten (80% export)

Een collega van mij is de ontwikkelaar en systeemtechnisch zeer kundig. In het bedrijf staan wij gelijkwaardig en dragen de firma eigenlijk

De eigenaar heeft 100% aandelen via zijn eigen holding.

afgelopen jaren hebben we door crisis wat schulden opgelopen bij leveranciers en bank (is allemaal wel goed en duidelijk afgesproken ivm aflossingen, geen risico op faillisement ed).

in deze periode heeft de eigenaar ingezien dat hij niet degene is die het bedrijf kan managen en wil er op een goede manier vanaf.

we draaien omzet technisch ook dit jaar weer +10%, met daarbij een goede winst.

De eigenaar geeft aan dat hij in 5,8 of 10 jaar,(wat haalbaar is) de zaak naar mijn collega en mij te laten overgaan.

Duidelijk is dat wij twee voor waarde zijn voor de firma, ivm continuiteit en groei. Wij willen allebei en hebben dit ook naar elkaar uitgesproken de komende jaren de schouders eronder zetten.

Hoe kan dit het best ingezet worden zonder daarbij externe financiers bij te halen?

Welke aandelenverhouding zou logisch zijn? 1/3,1/3,1/3, 50/50 of 49/49/2

Er is een pand met een hypotheek in de firma. Is deze te gebruiken in de finaniering van de aandelen? Bijvoorbeeld door deze vrij te krijgen en op naam voor de eigenaar. Er kan dan ook een huur afgesproken worden.