• 0

overnemen bv samen met collega (mbo)

Goedemorgen,

ik heb al veel op deze site gelezen over allerhande zaken waarbij dank voor alle experts, die alle moeite nemen om zo duidelijk mogelijk zaken uit te leggen en toe te lichten voor iemand zoals ik, die wel iets weten, maar juist die extra informative missen.

zo zit ik nu in de volgende situatie en hoop dat jullie mij een antwoord/advise kunnen geven waarmee ik meer beslagen te ijs kom als ik onderhandelingen Inga en externe adviseurs inschakel.

De Case:

Ik werk als sales manager en uiteindelijk ook als bedrijfsleider bij een bedrijf dat goederen ontwikkelt, produceert en verkoopt in internationale markten (80% export)

Een collega van mij is de ontwikkelaar en systeemtechnisch zeer kundig. In het bedrijf staan wij gelijkwaardig en dragen de firma eigenlijk

De eigenaar heeft 100% aandelen via zijn eigen holding.

afgelopen jaren hebben we door crisis wat schulden opgelopen bij leveranciers en bank (is allemaal wel goed en duidelijk afgesproken ivm aflossingen, geen risico op faillisement ed).

in deze periode heeft de eigenaar ingezien dat hij niet degene is die het bedrijf kan managen en wil er op een goede manier vanaf.

we draaien omzet technisch ook dit jaar weer +10%, met daarbij een goede winst.

De eigenaar geeft aan dat hij in 5,8 of 10 jaar,(wat haalbaar is) de zaak naar mijn collega en mij te laten overgaan.

Duidelijk is dat wij twee voor waarde zijn voor de firma, ivm continuiteit en groei. Wij willen allebei en hebben dit ook naar elkaar uitgesproken de komende jaren de schouders eronder zetten.

Hoe kan dit het best ingezet worden zonder daarbij externe financiers bij te halen?

Welke aandelenverhouding zou logisch zijn? 1/3,1/3,1/3, 50/50 of 49/49/2

Er is een pand met een hypotheek in de firma. Is deze te gebruiken in de finaniering van de aandelen? Bijvoorbeeld door deze vrij te krijgen en op naam voor de eigenaar. Er kan dan ook een huur afgesproken worden.

Op dit moment draaien wij de firma, maar wordt dit niet extra beloond. Het zou mooi zijn om onze inspanningen ook ergens terug te zien, met als voorkeur een aandeel in de firma. Of niet?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43937-overnemen-bv-samen-met-collega-mbo/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

De vraag is of het uberhaupt wel handig is om een bestaande BV over te nemen. Je hebt te maken met bestuurdersaansprakelijkheid etc ook over perioden waar je geen bestuurder was.

Zeker nu je aangeeft het zonder externe financiers te willen doen.

Probeer voor te stellen dat de eigenaar van de huidige werk BV mee gaat in de oprichting van een nieuwe werk BV (nagenoeg dezelfde naam of de oude werk BV laten hernoemen).

Daarin worden jullie met 3 partijen evenredig aandeelhouder. De huidige werk BV stuurt een factuur inzake huur, jullie een factuur inzake management vergoeding.

Op een dergelijke manier kun je zonder veel extra kosten eenvoudig inkopen. Er zullen wat berekeningen moeten komen om het voor alle partijen interessant te houden.

Wellicht roept het een en ander vragen op, aangezien ik niet altijd duidelijke volzinnen maak :P, maar mocht je hier verder vragen over hebben geef het maar aan.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Op dit moment draaien wij de firma, maar wordt dit niet extra beloond. Het zou mooi zijn om onze inspanningen ook ergens terug te zien, met als voorkeur een aandeel in de firma. Of niet?

Welkom op het forum.

Je moet een aandeel in de firma niet zomaar zien als een beloning, zeker niet voor een prestatie uit het verleden. Tenzij je dat aandeel gratis kado krijgt. Waarschijnlijk moet je er gewoon voor betalen. Het klinkt als een mooie kans om een bedrijf over te mogen nemen, maar je moet kijken of de prijs die je daarvoor betaalt wel in verhouding is. Anders steek je jezelf mogelijk in de schulden voor een kat in de zak. Je kent het bedrijf zeg je, maar ik zou toch een overnameadviseur eens in de boeken laten kijken van de onderneming. Er zijn meerdere methoden om de waarde te bepalen, dus dat is niet zo een twee drie te doen.

De overnameprijs is mogelijk te drukken omdat jezelf onderdeel van de waarde bent. Je kunt de eigenaar duidelijk maken dat hij het aan jullie kan verkopen, of dat je een andere baan zoekt en dat hij het zonder jullie moet verkopen. Dat geeft je een onderhandelingspositie. Maar voor een appel en een ei zal hij het vast niet laten gaan.

Je kunt de boel beetje bij beetje overnemen, maar zolang de huidige eigenaar een meerderheidsbelang heeft, heb je weinig invloed. De vraag is of je daar gelukkig van wordt. Mogelijk kun je direct een meerderheidsbelang nemen door een lening, bijvoorbeeld van diezelfde eigenaar.

Kortom, het kan een mooie kans zijn, maar blijf zakelijk denken!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Hoe je het het beste juridisch kunt vormgeven, komt vaak nadat je inhoudelijk redelijk op een rij hebt hoe jullie het willen doen.

Hoe verwacht de huidige eigenaar dat jullie gaan betalen voor de aandelen? En hoeveel verwacht hij ongeveer?

Kun je iets meer vertellen hierover dan kan ik wat beter meedenken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar