• 0

relevantie en presentatie van AV-product op basis van fotografie

Omschrijving van je concept:

Beste lezers,

in dit korte forumbericht wil ik u graag mijn casus voorleggen.

Sinds een jaar ben ik terug in Nederland en wil hier een bedrijf in audio-visuele producties opzetten met een product waarover ik de nodige (technische en inhoudelijke) kennis heb, nl video's op basis van fotografie. Zie de site: www.movimag.com (wachtwoord video's: move)

Voor mijn vertrek naar het buitenland heb ik hoofdzakelijk reguliere video's gemaakt (scenario's) voor de culturele sector maar nu wil ik met dit 'nieuwe' product, met een in mijn ogen 'unique selling point', ook de commerciële markt aanspreken.

USP: Het 'omzetten' van bestaande (historisch, authentiek, uniek) 'statische' fotografie naar video met voice-over, effectgeluiden en muziek. Denk ook aan het (her)gebruik van (bestaande) fotografie die al eerder is ingezet.

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik heb onderzoek naar die markt gedaan (ondanks de crisis zit visuele communicatie in de lift) en gezocht naar contacten die me meer inzicht konden geven in dat segment van de markt waarin mijn product (video op basis van fotografie) een toegevoegde waarde kan hebben. Dat gaat me niet gemakkelijk af.

Daarnaast heb ik een lijst gemaakt van sterke en zwakke punten: Commercieel denken is niet mijn sterkste punt. Omdat mijn netwerk (nog) klein is kan ik moeilijk goede feedback vinden. Mijn sterke punten zijn (m.i.) dat ik cultureel tamelijk breed georienteerd ben, overzicht heb en conceptueel originele invalshoeken kan ontwikkelen (origineel hoeft niet per se goed te zijn).

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Op basis van mijn opvattingen heb ik inmiddels een proefwebsite gemaakt (nog niet officieel), waar ik mijn bedrijf en mijn product presenteer* (wachtwoord video's: move). Vanwege de m.i. relatieve onbekendheid met het product en dus de visuele mogelijkheden heb ik een ruim aantal voorbeelden geplaatst.

In de opzet heb ik getracht dicht bij mezelf te blijven en geen voorkeur te geven aan een snelle en (te) gelikte website-presentatie. Ik heb niet het idee dat dit bij mij past.

Nu ben ik in de fase om de acqusitie concreet te maken. Een voor de hand liggende optie is e-mail. Ik heb inmiddels een basisontwerp gemaakt (evt. toe te snijden op een specifiek marktsegment).

Daarin geef ik te kennen dat ik besta en wat mijn product voor de potentiele klant kan betekenen. Het doel van de e-mail is dat de potentiële klant een kijkje neemt op de website en met de daar getoonde voorbeelden een idee krijgt van de mogelijkheden (de optimalisering) voor zijn visuele communicatie en bij interesse contact opneemt.

* vanwege het 'nieuwe' van het product -het onderscheid met reguliere video- heb ik gemeend onder het menukopje 'moving images' uitgebreide informatie over het product te moeten zetten. Onder het menukopje 'movimag' staat informatie over 'Movimag' (ontstaan, visie). Het vermelden van de prijzen van de arrangementen lijken me wel zinvol maar over die van de 'open opdracht' ben ik nog onzeker.

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

In het verlengde van mijn kwaliteiten en ervaring heb ik mijn bedrijf wel een identiteit gegeven: nl. dat ik uitga van een kunstzinnige benadering. Slogan: "Art creates inspiration creates the world". En toegepast op een specifieke doelgroep geloof ik daar ook in.

Vervolgens heb ik in het kader van de 'public relations' (maar ook omdat mijn interesse daar ligt) een 'Photo Gallery' toegevoegd met het thema "Europe, a unity in differences" (ook te zien op de site). Foto's zijn tenslotte de basis van mijn product.

Een van de bijkomende voordelen m.i. is dat het een (maandelijkse?) nieuwsbrief legitimeert en dat de commerciële producties mee kunnen liften met de "kunstzinnige" identiteit (uitstraling) van Movimag. Hoewel dat laatste misschien nog niet helemaal goed uit de verf komt.

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

En nu begin ik toch te twijfelen. Na enige afstand te hebben genomen merk in de presentatie van mijn website een ambiguiteit. Enerzijds de combinatie cultureel (C&A compositions) en commercieel (FS productions), anderzijds algemene- en exclusieve producties. Qua prijsstelling is er geen verschil tussen C&A en FS, werk is werk, het gaat meer om de benadering.

Mijn product kan grofweg twee kanten op: snel, eenvoudig & goedkoop en/of exclusief, dwz identiteits (status) verhogend, met hoge kwaliteit. Ik heb het gevoel dat deze twee benaderingen het vertrouwen in mijn product kunnen tegenwerken. Dat zou ik natuurlijk kunnen uitproberen maar dan is het onheil al geschied. Een frisse blik van buitenstaanders kan dat voorkomen.

Concreet:

1) De vraag is of ik voor een van de twee moet kiezen (bijten ze elkaar?) of dat ze wel samen kunnen gaan. Of dat ik het wellicht anders moet presenteren.

2) Is er een markt voor dit product (wat is uw inschatting) en hoe zet ik het op de markt?

(Hoe benader en motiveer ik mijn potentiële klanten? Is e-mail een goede optie? Wat zouden andere mogelijkheden kunnen zijn?)

Zijn er mensen die met mij mee willen denken?

Ik realiseer me dat bovenstaande informatie nog summier is, als er vragen zijn dan beantwoord ik die graag.

Bij voorbaat mijn vriendelijke dank,

Harm Koppers.

PS: ivm de onderverdeling van de velden heb ik mijn bericht niet helemaal conform mijn opzet kunnen plaatsen.

Art creates inspiration creates the world

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik zie dat mijn post inmiddels zo'n 100 keer met meer of mindere aandacht is bekeken. Helaas nog geen reactie.

Dat kan liggen aan het gegeven dat er nog niemand voorbij is gekomen die hier iets zinnigs over kan zeggen (geduld is een schone zaak); dat niemand er raad mee weet en/of de vraagstelling te complex is.

Of misschien wel dat de eventuele reactie te negatief zou moeten zijn. Bvb de vorm (techniek) en presentatie op de website of de content zelf. Bij het lezen van enkele inzendingen van anderen kwam ik dit wel eens tegen.

Of zit ik in het verkeerde forum...?

Als iemand een idee heeft om mijn vraag duidelijker te presenteren ...

De website is altijd te veranderen, geen probleem. Alhoewel ik niet in de financiële positie ben dit geheel uit te besteden wat wel beter zou zijn, het is mijn vak niet. Maar waar een wil is, is een weg.

Misschien dat er iets gezegd kan worden over de haalbaarheid van het basisidee: video op basis van fotografie zoals in de voorbeelden (de content) getoond wordt.

Het zou zo kunnen zijn dat deze voorbeelden niet echt aanspreken, dat er een hogere kwalteit (prijs gerelateerd) of een ander soort content wordt verwacht. Een hogere 'artistieke' waarde bvb. Daar zou ik mee aan de slag kunnen. Het kerstreces is daarvoor prima geschikt. Maar daarvoor zou ik moeten weten wat de bevindingen nu zijn.

Het is mij duidelijk dat deze video-vorm beperkt inzetbaar is. Maar voor sommige doelgroepen kan het toch interessant zijn. Vooral voor onherhaalbare momenten (historische foto's) en voor al bestaande fotografie die daardoor een meerwaarde kan krijgen. En wellicht zijn er nog doelgroepen of inzetbaarheid mogelijk waar ik zo 1, 2, 3 niet aan gedacht heb. Of misschien dat ik me te breed presenteer (dat gevoel heb ik namelijk zelf).

Dus zijn ook reacties welkom van diegenen die een video in gedachte hadden maar bij mij niet vinden wat hen aanspreekt.

Graag had ik uw mening hierover, u zou me helpen weer een stapje verder te komen.

• 0

Geen opmerking over het concept, maar wel een over je website.

In Firefox werkt je video niet in één keer. Als ik het wachtwoord intik, krijg ik een stilstaand plaatje. Pas als ik het scherm refresh krijg ik de bedieningsfuncties te zien waarmee ik het filmpje kan starten. In Internet Explorer werkt het wel meteen.

• 0

Bedankt voor je reactie.

Ik had het euvel al opgemerkt en kon het zelf zo snel niet oplossen. Aangezien er nog een aantal dingen zijn die niet goed werken of die ik wil veranderen (ook afhankelijk van de reacties die ik krijg) wacht ik hier even mee totdat ik een aantal problemen (met een derde) tegelijkertijd kan oplossen.

• 0

m.b.t. je vraag "Is er een markt voor dit product (wat is uw inschatting) en hoe zet ik het op de markt?"...

naar mijn bescheiden mening, en ik ken de videomarkt heel goed, is er voor dit product geen grote markt.

je zult heus wel eens een klant vinden, maar om hier nou je brood mee te verdienen, ik betwijfel het. sorry.

waarom de click op je homepage?

waarom een wachtwoord op de video?

jou homepage zou een wervende foto-video moeten zijn, zonder drempels.

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

• 0

Bedankt voor je reactie, Edo.

Na weken heftige twijfels te hebben gehad ben ik blij iemand te treffen die op de hoogte is van de videomarkt.

Eerst zal ik je vragen beantwoorden:

- click: bij een try-out bleek dat veel mensen de clicks niet konden vinden en dat irritant vonden. Dat was vooral op de 2e pagina naar de C&A en FS sites. Op het laatst heb ik er zelfs tegen mijn gevoel in maar "video voorbeelden" boven gezet. Dat kan er natuurlijk ook weer uit als blijkt dat het helemaal geen probleem is.

- Het ww is omdat de site nog niet officieel in de lucht is. Dat gaat er later uiteraard van af.

- Met homepage bedoel je de index waar de bezoeker als eerste op terecht komt? Een korte 'moving image' intro als trigger en daarna de mogelijkheid voor de geinteresseerde om verder te gaan voor info en andere voorbeelden te bekijken? Ja, dat heb ik overwogen en dat kan nog natuurlijk nog steeds.

Op een of andere manier heb ik het idee dat deze videovorm toch interessant kan zijn voor korte commerciele clips of presentatie op een website. Zeker voor het werken met archief- of bestaande foto's. De prijs/kwaliteit verhouding kan aantrekkelijk zijn.

Ik heb toch wel enig onderzoek gedaan maar ik kreeg de indruk dat het een nogal gesloten wereld is. De contacten waren meestal tamelijk vluchtig en de informatie die ik kreeg nogal vaag. Over prijzen bvb. werd al helemaal niet gesproken. Ik ken de videomarkt niet goed, weet ook niet waar de vraag precies ligt en op welke markt ik me dus (in eerste instantie) het beste kan richten. Misschien dat je een tipje van de sluier kunt oplichten?

• 0

de wereld is niet zo gesloten hoor....

flickr, youtube, alles ligt open op straat.

anyway, sinds een aantal jaren zijn zowel hardware (dslr, videocamera's) als software (denk aan Adobe Creative Cloud a €50/maand) zo goedkoop geworden, dat jan en alleman zonder dure professionele spullen behoorlijke foto's en video's kan maken.

Hierdoor is een hele beroepsgroep, zowel fotografen als videomakers, genoodzaakt zichzelf opnieuw uit te vinden om een goede boterham te verdienen. Wat ik nu heel veel om me heen zie, is dat het hele middensegment brodelooos is geworden. Aan de onderkant van de markt de jongeren en starters die amper verdienen, zich voor €200 per dag inclusief apparatuur aanbieden,en die het hoofd niet of amper boven water weten te houden.

Aan de bovenkant van de markt is het nog steeds mogelijk goed te verdienen. Dit lukt je alleen al je echt bijzondere dingen maakt of échte toegevoegde waarde biedt. Dat marktsegment weet nog steeds te groeien, ondanks dat de markt moeilijk is.

Als ik naar jouw propositie kijk, met alle respect, zit je hiermee niet aan de bovenkant. Hierdoor kom je terecht in een vechtmarkt met veel aanbieders en potentiële klanten die daar amper voor willen betalen. Dat maakt het lastig.

Ik raad je aan, dus goed te bekijken welke échte toegevoegde waarde je aan welk marktsegment biedt en of die markt daar ook echt voor wil betalen. Ik denk dat het lastig is. Maar volg je hart, zoek je niche en laat zien dat ik ongelijk heb. Dat is ondernemen.

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

• 0

Wat je omschrijft als 'nieuw' is in feite het Ken Burns Effect. Een techniek die al meer dan 50 jaar wordt toegepast in oa documentaires.

en.wikipedia.org/wiki/Ken_Burns_effect‎

Met historische beeldmateriaal (foto's en schilderijen) is dit een manier om toch wat dynamiek in het beeld te brengen.

Vaak hebben dergelijke 'bewegende diashows' niet de impact van echt bewegend beeld.

Ik gebruik deze techniek soms ook: meestal is dat omdat er geen ander beeldmateriaal is (of omdat er geen budget is om te filmen en er wel foto's zijn), niet omdat het een bewuste eerste creatieve keuze is.

Het komt meestal eigenlijk het beste tot zijn recht in combinatie met bewegend beeld, die voor context zorgt.

Ik sluit me aan bij wat Edo zegt: we leven in het 'post-hardware'-tijdperk. De tools zijn voor iedereen toegankelijk, dus het hebben van apparatuur en software is geen meerwaarde meer. (Maar dat is een beetje off-topic.)

20 jaar geleden was je de man als je een goede camera had, zelfs als je geen talent had...

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

• 0

Zojuist even het filmpje bekeken.

@Walter: het is meer dan een pure Ken Burns, want naast zoom en pan wordt door het losknippen van afbeeldingselementen een 3D effect gemaakt. Hierdoor is de video nog iets dynamischer.

@Herman:

1) Goedkoop en snel of kwaliteit maar duur? Lijkt mij dat dat geen vooraf bepaalde keuze is. Maak mooie voorbeelden en kijk wat de specifieke klant wil.

2) Is er een markt? Daarvoor moet jij marktonderzoek doen. De vraag op HL stellen is geen marktonderzoek. Zelf zou ik niet direct zo'n filmpje laten maken. De enige toepassing waar ik nog iets zinvols bij kan voorstellen is als alternatief voor de slider die je soms op websites ziet. Bij funda gebruiken ze de klasiseke Ken Burns als presentatie middel, maar als gebruiker voel ik me daarbij een beetje bedonderd en kijk ik liever naar een echt filmpje, een 360-graden panorama of naar de platte foto's.

Dan tenslotte over je website: eens met eerdere posters. Ook bij mij in IE startte het filmpje niet. Die "click" slaat nergens op en nodigt nauwelijks uit. Doe dan maar een simpele link getiteld "voorbeeld", maar beter nog is misschien een header die al meteen draait. Waarom eerst een "click" met instructie "see the site"? Lijkt mij dat bezoekers direct al de site willen zien, dwz. zonder extra wegklikpagina ervoor...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar