Beste lezer,

Per September ben ik een v.o.f. begonnen met een partner. In de 4 maanden voorbereiding deed hij vrij weinig door zn baan, maar accepteerde ik het omdat ik vertrouwen in hem had. Heel naïef achteraf...

Wij doen zakelijke dienstverlening. Een bedrijf huurt ons in en wij verkopen een dienst namen hun. Geen whitelabel of reseller o.i.d. maar puur per order betaald krijgen. De relatie met onze opdrachtgever is grotendeels door mij tot stand gekomen. Hij is slechts 2x meegeweest naar een afspraak.

Wij hadden een duidelijke afspraak in werkverdeling. We zijn van 10.30 tot 12:15 ondernemer en regelen al onze bedrijfs zaken en van 12:30 tot 13:15 bereiden wij ons voor op het verkopen en alle zaken daar omheen. Van 13:15 tot 19:00 zijn we bezig met het schrijven van orders. Dit doen wij overigens met 2 zzp, ers die het product ook verkopen. Wij verdienden hier 40% marge op. Uitgaande van 2 orders per dag, zouden we onze kosten, pand, auto, benzine, boekhouder etc. kunnen betalen en zelf zouden we, mits dezelfde 2 orders per dag, zowel een aardig salaris (voorschot winst) als wat reserves kunnen opbouwen.

Vanaf dag 1 is me erg tegengevallen dat mijn collega en ik niet dezelfde mentaliteit hadden. Waar ik zelfs meer dan de 2 orders per dag binnen bracht, bracht collega er gemiddeld nog geen 4 per week binnen. Opzich nog niet eens een probleem, maar wel dat hij tijdens het werk meer bezig is met chatten op zn iphone en duidelijk minder arbeid verricht hierin.

Het grootste punt vind ik nog dat hij het stukje ondernemerschap, wat we van 10.30 tot 12.15 zouden zijn, is werkelijk nooit waargemaakt. Waar ik bezig was met werving en selectie en de data entry van de orders, deed hij niet veel. Sterker nog, langzamerhand werd 10.30 verschoven naar11.30 o dat het invoeren ook wel in een halfuur zou kunnen. We hebbem dus gedaan wat we moesten doen, maar alles waarmee we onze zaak konden laten groeien werd niet meergedaan.

In Oktober is collega zelfs 4x niet op komen dagen omdat hij was gaan stappen. Hij heeft een paar weken terug veel geld opgenomen van onze rekening en dat gaf voor mij de doorslag in wat ik vond, ik was namelijk niet baas in eigen huis. We hebben 1lease wagen waar hij in rijd en die noodzakelijk is voor onze bedrijfsvoering. Deze is dus ook al 4x er niet geweest en kon er niet gewerkt worden. Zelfs op een dag dat ik 2 sollicitanten had die een dag mee gingen als inwerkdag heb ik met dit probleem gezeten. Steeds beloofde hij beterschap maar hij blijft het doen.

3 weken geleden was het voor mij klaar. Ik vertelde hem verder te willen gaan zonder hem. Hij wil doorgaan met de zaak. Bij oprichting hebben we een vof akte getekend wat redelijk in het nadeel is van de partij die wil stoppen. Er is geen mogelijkheid om hem eruit te zetten en ik krijg pas over6 maanden eventueel mijn deel van het geld. Dat geld is cruciaal voor mijn doorstart.

Ik ben van mening dat mijn compagnon niet rijp genoeg is voor ondernemerschap, wil te graag nog een studentenleven leiden en ik heb me vergist in zijn kennis en inzet. We gaan nooit onze vooraf gestelde doelen behalen op deze manier.

Wat kan ik doen? Hij mag van mij doorgaan met de naam, ik wil het 3 maanden durende huurcontract netjes betalen, dan mag hij doorgaan en ga ik zelf verder met een nieuwe naam. De relatie met de opdrachtgever nemen we allebei mee dat zal geen probleem zijn.

Ik wil gewoon mijn geld a 3000 wat ik nodig heb. Hij wil niet meer betalen totdat de accountant alles heeft verdeeld. Contractueel mag hij over 6 maanden dit betalen. Ook mag ik niet binnen 15km doorgaan. Het contract is echter nergens officieel geregistreerd.

Wie o wie kan mij duidelijkheid geven wat ik kan doen??

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Beste, je hebt exact hetzelfde verhaal in een ander topic staan. Daar heb je ook al reacties op gehad. Laten we het bij één topic houden en verder gaan in je eerste.

Deze gaat op slot.

Groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar