• 0

Zakelijk gebruik huurwoning administreren

Beste Allemaal,

 

Per januari 2013 ben ik een ruimte in mijn huurwoning gaan gebruiken voor mijn bedrijf. De oppervlakte van de ruimte is 20% van de totale oppervlakte van de woning. Ik huur geen andere zakelijke ruimte. Volgens de rekenhulp op de site van de belastingdienst mag ik een evenredig deel van de huur aftrekken als zakelijke kosten. De huur is 1100,00 euro. Ik zou dus 220,00 euro per maand mogen aftrekken.

 

Mijn vraag is nu hoe ik dit moet administreren? Kan ik het totale evenredige deel zakelijke huurkosten over 2013 apart bij de IB aangifte opvoeren? Of moet ik per maand 220,00 euro in mijn administratie boeken als huurkosten? Ik betaal de huur overigens gewoon van mijn privé rekening.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik was geloof ik niet helemaal duidelijk in mijn vraagstelling…

 

Ik wil de huurkosten dus splitsen in een privé en zakelijk deel voor de administratie. De huur is al privé betaald.

 

Hoe boek ik nu die zakelijke huurkosten die ik dus al privé heb betaald?

 

Ik neem aan dat de zakelijke huurkosten gewoon op de W&V erbij kunnen? Moeten ze dan ook nog op de balans erbij?

Link naar reactie
  • 0

Nee, zo simpel is het niet. Lees dit.

 

Dit komt eruit als ik de rekenhulp gebruik:

 

"U hebt recht op kostenaftrek

 

U gebruikt de werkruimte in uw woning uitsluitend zakelijk en de werkruimte is niet zelfstandig. Dat betekent voor u:

 

- U kunt in dit geval uw pand in de administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte (werkruimte).

- Het huurrecht van de werkruimte hoort tot uw ondernemingsvermogen.

- Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.

- U kunt jaarlijks de kosten voor de werkruimte aftrekken."

 

Mis ik nu dan iets?

 

Ik heb in ieder geval nog geen idee hoe ik dit dan administratief moet verwerken :)

Link naar reactie
  • 0

Ik zit hier ook mee. Ik heb onlangs mijn gehele boekhouding gereviseerd, vanaf het begin van mijn onderneming. Het was toen ik begon nog niet mogelijk (in ieder geval niet volgens de jurisprudentie) om een gedeelte van mijn huurwoning als zakelijke kostenpost op te voeren. Inmiddels is dat veranderd, heb ik begrepen. De uitkomst van de rekenhulp van de BD vertelt mij:

 

"U hebt recht op kostenaftrek

 

U rekent het huurrecht van uw pand tot uw ondernemingsvermogen. Dat betekent voor u:

 

Het huurrecht hoort tot uw ondernemingsvermogen.

Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming"

 

Hoe doe ik dit "huurrecht tot het ondernemingsvermogen rekenen", in de praktijk? Heeft iemand een voorbeeld hoe dit te verwerken in de boekhouding?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De jurisprudentie hierover is helaas nogal tegenstrijdig. Ik heb het zelf aan de inspecteur voorgelegd en groen licht gekregen om mijn gehele huur tot het ondernemingsvermogen te rekenen, plus een evenredig deel van water, gas en elektriciteit. Ik raad je aan dit eerst te doen (als je het al niet gedaan hebt) :)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit hier ook mee. Ik heb onlangs mijn gehele boekhouding gereviseerd, vanaf het begin van mijn onderneming. Het was toen ik begon nog niet mogelijk (in ieder geval niet volgens de jurisprudentie) om een gedeelte van mijn huurwoning als zakelijke kostenpost op te voeren.

De keuze om iets 'op de zaak te zetten', of het nu een auto of een huurwoning is, moet gemaakt worden vóór de aanslag inkomstenbelasting over dat jaar definitief is.

ALs er al ib-aanslagen definitief zijn sinds je deze huurwoning betrok, valt die etiketteringskeuze niet meer te herzien.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Je kunt aangiftes gewoon verbeteren door ze opnieuw in te sturen. Als ik b.v. achteraf toch meer omzet heb gedraaid dan ik toen dacht. Dat heb ik ook onlangs gedaan, en ik heb gewoon navorderingsaanslagen gekregen met de te betalen bedragen. Op de aangiftes heb ik nu ook vanaf het eerste jaar van mijn onderneming huisvestingskosten opgevoerd, en de bijtelling WOZ bij "onttrekking privé gebruik woning". De aangiftes zijn geaccepteerd.

 

Ik wist niet eerder dat het opvoeren van huisvestingskosten voor het werken vanuit een huurwoning mogelijk was, vanaf het begin van mijn onderneming, maar ik kwam er pas onlangs achter via dit forum en andere bronnen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.