• 0

Naar de mediator voor 600 euro

Ik zit met een leverancier die beweert nog 600 euro van mij te krijgen (hierover heb ik al eerder bericht op dit forum, zie https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=5523).

Op de overeenkomst met deze leverancier zijn mijn voorwaarden van toepassing. De leverancier heeft deze geaccepteerd, maar nu het volgende.

 

In de voorwaarden staat dat er bij geschillen een mediator moet worden aangetrokken. Hoewel in dezelfde voorwaarden staat dat de claim ook geheel onterecht is, wil de leverancier naar de mediator. Omdat in dat geval beide partijen in de kosten moeten delen, wil de leverancier nu van mij een voorschot in de kosten a 500 euro ontvangen. Bij het uitblijven van deze betaling gaat hij alsnog naar de rechter.

 

Heeft iemand suggesties over wat nu te doen? Het is volkomen zinloos om naar de mediator te gaan omdat ik voor beide partijen geen bevredigende oplossing zie, daarnaast staan de kosten natuurlijk in geen enkele verhouding tot die 600 euro. En kan de leverancier alsnog naar de rechter stappen, wanneer ik het voorschot niet wil betalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Naar de rechter stappen kan hij altijd, maar of hij daar gaat winnen is natuurlijk een heel ander verhaal.

 

Eerlijkgezegd vraag ik me af waarom je in je AV hebt opgenomen dat er -altijd- een mediator moet worden gezocht... Wellicht is het mogelijk dit niet te doen als beide partijen er geen behoefte aan hebben, ik weet niet wat er precies in je AV staat.

 

Ik begrijp uit het andere verhaal dat het gaat om een betwiste vordering. Als je het daar niet over eens kunt worden, en ook het geschil niet onderling kunt schikken, rest eigenlijk alleen de gang naar de rechter. Daarbij vraag ik me wel af of die crediteur de kosten van een rechtzaak wil opbrengen om die 600 euro binnen te halen, maar je weet het nooit.

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, altijd ... in de algemene voorwaarden staat dat geschillen moeten worden voorgelegd aan een mediator. Daarbij is niet uitgegaan van betwiste vorderingen o.i.d., omdat dat elders in dezelfde voorwaarden allemaal al duidelijk staat vermeld. Daar heeft deze leverancier helaas geen boodschap aan. Daarom lijkt mij een oplossing via een mediator ook erg onwaarschijnlijk.

 

Op een rechtszaak zit ik echter ook niet te wachten. Dat brengt alleen maar extra tijd en geld met zich mee. Misschien is het mogelijk om het initiatief volledig bij de leverancier te leggen? Ben ik verplicht om hem een voorschot in de kosten te gaan betalen?

Link naar reactie
  • 0
Ben ik verplicht om hem een voorschot in de kosten te gaan betalen?

 

Jij betaalt hem het voorschot en hij gaat niet naar de mediator. Dan heeft hij wel 500 van de 600 euro binnen en jij gaat niet naar de rechter want dat is teveel moeite zoals je al aangeeft.

 

Doe hem anders een tegenvoorstel. Liever niet naar mediator, maar als hij het perse wil doen dan kan deze mediator -die samen gekozen moet worden- een afzonderlijke factuur sturen naar beide partijen. Dan weet je in ieder geval dat het geld op de juiste plaats aankomt.

 

Maar als je zo zeker bent van jouw zaak, zou ik kijken hoe ver de tegenpartij het wil voeren.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Elke goede mediator zal in dit geval adviseren dat een mediation alleen dan nut heeft, wanneer beide partijen ten minste de bereidheid hebben om aan de mediation mee te werken en naar een oplossing te zoeken. Als jij niet bereid bent om aan mediation mee te werken, zal de mediation dus weinig zin hebben voor jouw leverancier. Vertel dit dus aan je leverancier.

 

Vraag dan ook wat nu eigenlijk de reden is waarom hij een mediator wil inschakelen; zijn er bijvoorbeeld in het verleden al vaker problemen geweest? Of wil hij juist de bestaande relatie goed houden? Of is dit alleen maar omdat hij goedkoper uit denkt te zijn?

 

Tot slot is het een misverstand dat bij mediation beide partijen altijd elk de helft van de kosten van de mediator betalen; de verdeling mogen de partijen helemaal zelf bepalen. Vaak zien we bijvoorbeeld bij mediations tussen werkgevers en werknemers dat de werkgever de kosten van de mediation op zich neemt.

 

Vriendelijke groet,

 

Wetwerk Juristen

 

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Maarten,

Het ziet er naar uit dat dit geen leverancier is waar je in de toekomst zaken mee wilt gaan doen. De vordering die hij indient lijkt mij behoorlijk arbitrair, en daarnaast is ie d'r rijkelijk laat mee. Volgens mij bluft hij, anders hadden een van die incassobureau's wel een rechtsgang opgestart. Ik zou weigeren te betalen, en als ie naar de rechter wil, moet ie dat maar doen. Als ie wel gegronde redenen voor de vordering kan aantonen zal een rechter hoogstens een schikking voorstellen van 50% of zo, maar ik schat in dat hij geen rechtsgang zal opstarten voor € 600,=. Dus niks mediator, gewoon weigeren.

Succes, Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.