• 0

Borg beveiligingscertificaat en brandveiligheid

Beste allen,

 

Ik ben bezig een plan te maken voor het opzetten van een winkel. Ik heb nu een pand op het oog en ben aan het kijken naar de lasten een eenmalige investeringen.

 

1. Beveiliging

 

Er is nu geen beveiliging tegen inbraak aanwezig. De winkel is ongeveer 290m2. Er zijn geen ramen behalve de voorgevel. Er zijn ook geen deuren behalve de voordeur. Deze voordeur lijkt aardig beveiligd (2 sloten, anti inbraakstrip).

 

Ik ga hobby materialen verkopen. We hebben wat computers maar verder geen aantrekkelijke voorraad voor inbrekers.

 

Ik denk dat ik in de BORG 2 klasse val:

 

http://www.hetccv.nl/binaries/content/assets/ccv/webwinkel/brochure_vrki-bedrijven.pdf

 

Heeft iemand een idee wat voor bedrag ik mijn begroting zou kunnen opnemen om een beveiliging aan te laten leggen die voldoet aan de eisen die een verzekering stelt?

 

2. Qua brandveiligheid

 

Er is geen nooduitgang. Ik heb ergens gelezen dat er extra eisen zijn als er meer dan 50 personen in je winkel zijn. Dat zal echter niet het geval zijn. In de bouwverordening (http://gemeente.groningen.nl/regelgeving/182698_1.1) kom ik niets tegen over het verplicht zijn van een nooduitgang. Klopt het dat dit niet verplicht is?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ad 1. Vraag een verzekeraar of beveiligingsbedrijf (eisen/offerte/installatie). Verhuurder? Glasverzekering?

 

Ad 2. Vraag jouw gemeente.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Heeft iemand een idee wat voor bedrag ik mijn begroting zou kunnen opnemen om een beveiliging aan te laten leggen die voldoet aan de eisen die een verzekering stelt?

 

BORG Beveiliging bestaat uit 2 onderdelen: de bouwkundige maatregelen en het alarm. Een Borg 2 alarm (of NCP 2 alarm) met Borg 2 componenten zal - afhankelijk van het benodigde leidingwerk en aantal te detecteren compartimenten - tussen de € 1.000,- en € 2.000,- kosten. Soms gaat een verzekeraar akkoord met NCP 2 met draadloze detectoren: dat kan een hoop leiding werk en kosten schelen

 

Kosten benodigde bouwkundige aanpassingen valt niet door mij in te schatten; vraag een offerte aan bij een BORG of NCP erkend alarminstallateur, die beoordeelt dan of er aanpassingen aan hang- en sluitwerk nodig zijn.

 

Er is geen nooduitgang. Ik heb ergens gelezen dat er extra eisen zijn als er meer dan 50 personen in je winkel zijn. Dat zal echter niet het geval zijn. In de bouwverordening (http://gemeente.groningen.nl/regelgeving/182698_1.1) kom ik niets tegen over het verplicht zijn van een nooduitgang. Klopt het dat dit niet verplicht is?

 

Het klopt dat het bouwbesluit het niet hard voorschrijft: er worden alleen eisen gesteld aan de maten van de vluchtweg en deuren en de draairichting, maar dat kan bij kleine winkels ook de toegangsdeur zijn. En voor bedrijven met minder dan 50 personen in de ruimte geldt geen aanvullende eis van gebruiksvergunning.

 

Toch raad ik je aan dit na te vragen bij de lokale brandweer. Better safe than sorry, met name ook omdat hobbywinkels een hoop snel brandbare stoffen kunnen bevatten (lijmen, oliën, verf, papier)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ad 1. Vraag een verzekeraar of beveiligingsbedrijf (eisen/offerte/installatie). Verhuurder? Glasverzekering?

 

Ad 2. Vraag jouw gemeente.

 

Groet,

 

Highio

 

Reden dat ik het hier eerst vraag: Voor mijn huidige webshop heb ik veel contact gehad met de verzekeraar over de benodigde beveiliging. Men was daar zeer onduidelijk over... En heb ik liever in dit stadium nog geen contact met verkopers van beveiligingsappartuur. Praktijkervaring is veel waardevoller dan een verkooppraatje.

 

Ik zal eens contact opnemen met de brandweer.

Link naar reactie
  • 0
Reden dat ik het hier eerst vraag: Voor mijn huidige webshop heb ik veel contact gehad met de verzekeraar over de benodigde beveiliging. Men was daar zeer onduidelijk over...

 

Dat verzekeraars er onduidelijk over zijn is omdat zij de Verbeterde risicoklasse indeling niet doen, dat doet de installateur. De tijd dat verzekeraars de alarmeisen zelf beoordeelden is al lang voorbij (enige uitzonderingen daargelaten)

 

Een erkend installateur bepaalt aan de hand van de VRKI de benodigde beveiligingsmaatregelen. Vervolgens kan een verzekeraar daar af en toe gemotiveerd ten gunste van afwijken, bijvoorbeeld door bij twijfel tussen klasse 2 en 3 alarm toch akkoord te gaan met de veel goedkopere klasse 2 (geen AL2 lijn nodig, geen antimasking componenten en - na toestemming - ook gebruik draadloze detectoren)

 

En heb ik liever in dit stadium nog geen contact met verkopers van beveiligingsappartuur. Praktijkervaring is veel waardevoller dan een verkooppraatje.

 

Kwestie van bij meer dan 1 partij advies en offertes opvragen voor de beveiliging. Zie je vanzelf de eventuele verschillen. Een BORG erkend bedrijf zal geen onnodige maatregelen voorstellen, dat kan ze hun erkenning kosten!

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Met betrekking tot brandveiligheid:

 

Hier zijn we zelf afgelopen jaar diep ingedoken wegens verbouwing / uitbreiding. Vanuit werk bij de (vrijwillige) brandweer kan ik zeggen dat ik al wat achtergrondkennis had, maar er gaan toch vele uren inzitten om dit uit te zoeken.

 

Een basisregel is dat je binnen 30 meter buiten moet kunnen staan. Ga je hieroverheen, dan zijn er weer andere opties / voorwaarden waarmee je dit kunt vergroten. Heb je een vierkant pand, dan val je hier binnen, is het een diep pand dan komt er meer bij kijken. Daarnaast staat er een norm voor de (totale) breedte van de deuren in verhouding tot het maximale aantal mensen in het pand.

 

Wij hebben hebben inmiddels een halve ordner vol met speurwerk, zo uitgebreid is de materie wel. Het is echter zo situatie afhankelijk, hier is zo op het forum geen concrete uitspraak over te doen...

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.