• 0

Kilometervergoeding voor auto die zakelijk is voor BTW

Mag je kilometervergoeding toepassen bij een auto die wel zakelijk voor de BTW is geëtiketteerd, maar privé voor de IB? Of is dit tegenstrijdig? En mag je deze auto weer voor de BTW privé etiketteren met dien verstande dat de BTW over de privé-onttrekking wordt afgedragen of kan staat die keuze vast tot staking onderneming of verkoop auto?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga er van uit dat je met 'kilometervergoeding toepassen' bedoelt: voor elke zakelijk gereden kilometer € 0,19 van de winst aftrekken.

In dat geval haalt het niks uit hoe je de auto geëtiketteerd hebt voor de btw. Voor de ib is 'ie privé dus mag je die € 0,19 aftrekken. Zorg wel voor een goede onderbouwing, dat maakt het gesprek een stuk prettiger.

 

Je andere vraag, "mag je deze auto weer voor de BTW privé etiketteren met dien verstande dat de BTW over de privé-onttrekking wordt afgedragen..." ik wee tniet zeker of ik je vraag begrijp.

 

Als je een auto voor de btw zakelijk hebt geëtiketteerd, vraag je alle (ALLE) btw terug.

Vervolgens betaal je in het vierde kwartaal een bijtelling.

Deze bijtelling is gebaseerd op het werkelijke privé-gebruik zoals dat blijkt uit je kilometeradministratie. Als je 40% van de kilometers privé hebt gereden, bepaal je de totale autokosten van het jaar, neem je daar 40% van en draag je daar 21% btw over af.

Let op dat woon-werk-verkeer voor de inkomstenbelasting zakelijk is, maar voor de btw privé-kilometers zijn.

 

Als je administratie de privé-kilometers niet laat zien (gut, dan heb je voor die € 0,19-regeling misschien wel een probleempje) mag je ook een forfait toepassen. Dat betekent dat je 2,7% van de cataloguswaarde (dus nieuwprijs inclusief btw en bpm) van de auto afdraagt.

Als je de auto hebt gekocht zonder aftrek van btw (bijvoorbeeld omdat je 'm van een particulier overnam), mag je in plaats van 2,7% ook 1,5% rekenen.

Zie ook punt 2.7 van het besluit van 11 juli 2012 (ik wilde een bijlage toevoegen, maar diezelfde bijlage zwerft onder dezelfde naam al rond op dit forum dus het forum wilde 'm niet dubbel hebben. Gelijk heeft het.).

 

 

Etikettering voor de inkomstenbelasting ligt vast. Dat besluit je in het jaar van aanschaf en dat blijft zo, tenzij er zich ingrijpende omstandigheden voordoen.

Voor de btw mag je desnoods dagelijks heretiketteren. Uiteraard is het niet zo dat je, als je op 30 september de auto privé etiketteert, je ineens geen bijtelling meer hoeft af te dragen in het vierde kwartaal.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als je de auto hebt gekocht zonder aftrek van btw (bijvoorbeeld omdat je 'm van een particulier overnam), mag je in plaats van 2,7% ook 1,5% rekenen.

Zie ook punt 2.7 van het besluit van 11 juli 2012 (ik wilde een bijlage toevoegen, maar diezelfde bijlage zwerft onder dezelfde naam al rond op dit forum dus het forum wilde 'm niet dubbel hebben. Gelijk heeft het.).[/Quote]

 

Geldt die 1,5%-regeling alleen wanneer je als 'Ondernemer' een auto hebt aangeschaft waarvan je om een of andere reden de btw hebt niet kunnen aftrekken (particulier, margegoederen) OF geldt die regeling ook wanneer je gewoon een zakelijke auto bewust zelf privé voor de BTW etiketteert en in geval van eigen privé auto die je vóór je onderneming had en deze ook deels gebruikt voor zakelijke doeleinden? Sommigen zeggen namelijk dat in de laatste 2 gevallen je op basis van de privé/zakelijke km-verhouding moet corrigeren.

 

Etikettering voor de inkomstenbelasting ligt vast. Dat besluit je in het jaar van aanschaf en dat blijft zo, tenzij er zich ingrijpende omstandigheden voordoen.[/Quote]

Dus als ik zie dat ik minder kosten dan verwacht maak waardoor de bijtelling opweegt tegen de kosten, dan mag ik niet besluiten mijn auto privé te etiketteren? Valt dit onder een ingrijpende omstandigheid :P?

Voor de btw mag je desnoods dagelijks heretiketteren. Uiteraard is het niet zo dat je, als je op 30 september de auto privé etiketteert, je ineens geen bijtelling meer hoeft af te dragen in het vierde kwartaal.

 

Dit is duidelijk, maar ik heb gehoord dat de etikettering voor de BTW ook vastlag, kunt u mij misschien verwijzen naar een artikel/arrest waarin staat dat ik voor de BTW vrijelijk mag heretiketteren? Hartelijk bedankt voor uw tijd!

Link naar reactie
  • 0

 

Voor de btw mag je desnoods dagelijks heretiketteren. Uiteraard is het niet zo dat je, als je op 30 september de auto privé etiketteert, je ineens geen bijtelling meer hoeft af te dragen in het vierde kwartaal.

 

Dit is duidelijk, maar ik heb gehoord dat de etikettering voor de BTW ook vastlag, kunt u mij misschien verwijzen naar een artikel/arrest waarin staat dat ik voor de BTW vrijelijk mag heretiketteren? Hartelijk bedankt voor uw tijd!

 

Er bestaan niet overal wetten voor. Soms kun je iets logisch aannemen. Je moet je niet laten beperken.

Geeft (vindt) iemand hier toch nog een wetje dan zien we wel weer ::).

 

Ik denk dat de etikettering voor de BTW inderdaad niet zo stringent is. Wanneer je al de teruggevorderde BTW van de aanschaf weer prive afdraagt, wordt de zakelijke etikettering opgeheven. Volgens mij bestaat er geen verbod op het (terug)betalen van BTW.

 

Mijn visie:

Ik neem wel aan dat het alleen een jaarlijkse beoordeling kan zijn. Is er bij de aanschaf de BTW teruggevorderd en wordt er niet in hetzelfde jaar deze BTW weer volledig (terug)betaald dan blijft dit logischerwijs dat jaar en elk volgend jaar zakelijk geëtiketteerd. Bij volledige terugbetaling wordt het niet meer zakelijk beschouwd het jaar daarop.

 

Gebeurd de terugbetaling van de BTW in hetzelfde jaar waarin het bij aanschaf is teruggevorderd dan lijkt het mij, dat het daarmee alsnog direct prive geëtiketteerd beschouwd mag worden.

 

Link naar reactie
  • 0

de etikettering voor de BTW blijkt uit hoe je handelt na aanschaf van de auto. Zit er aanschaf BTW op en vraag je die terug dan stel je expliciet dat de auto voor de BTW zakelijk is.

 

Zit er geen aanschaf BTW op, maar vraag je periodiek wel de BTW op brandstof en onderhoud terug, dan merk je de auto voor de BTW dus ook als zakelijk aan.

 

Pas als je niets met de BTW doet dan kies je voor privé.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.