• 0

Aangifte BTW in Duitsland?

Beste leden,

 

ik hoop dat iemand van jullie een degelijk antwoord voor mij heeft.

Situatie is al volgt.

 

Wij, een nederlandse B.V. kopen goederen in uit Duitsland (tot aan de grens in China) welke rechtstreeks vanuit Duitsland vervoerd worden naar onze klant in China. Mijn vraag luidt:

 

De goederen zijn Nederland nooit binnen gekomen. Moet ik de goederen opgeven in mijn Nederlandse BTW aangifte?

Waar en hoe moet ik de goederen aangeven?

Ik heb begrepen dat ik de transactie in Duitsland zou moeten opgeven. Hoe zou ik dat moeten doen? Moet ik zelf contact met Duitsland opnemen om dit op te geven? Hoe werkt dit?

 

Graag hoor ik van iemand die hier vaker mee te maken heeft gehad.

 

Mvg,

 

Elyas

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Lijkt me dat de duitse leverancier dat, binnen de bestaande regeling binnen de EG, aan jou factureert zonder de BTW. Dat zou je dan op je aangift OB prcies zo moeten aangeven als een aankoop uit een van de lidstaten die je in Nederland doorverkoopt. Om te verantwoorden waar de goederen gebleven zijn, moet je dan een uitvoerverklaring voorleggen waaruit blijkt dat ze naar China zijn gegaan en niet binnen de EG zijn verkocht. Je kunt volgens mij dus net doen alsof het vanuit Nederland werd uitgevoerd naar China.

 

Er kraait bovendien geen haan naar of jij de goederen vanaf de duitse leverancier eerst naar nederland kart en dan 5 minuten later naar de haven of het postkantoor in Duitsland.

 

Het enige waar je op moet letten is dat je die uitvoerverklaring krijgt zodat je later geen goederen in de boeken hebt die niet in je magazijn staan want dan krijg je vervelende vragen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Goederen die vanuit Duitsland rechtstreeks naar China geleverd worden kun/mag je niet in je Nederlandse BTW aangifte opgeven alsof je ze intra-communautair vanuit Duitsland verworven hebt, ze worden immers niet in Nederland geleverd. "Net doen alsof" omdat er "geen haan naar kraait", is zowiezo niet de manier om zoiets aan te pakken......... Wat er wel moet gebeuren hangt af van de leveringscondities (Incoterms), in dit geval is het belangrijkste om te weten wie de uitvoeraangifte doet. Het handigste in dit geval is om door de Duitse leverancier de uitvoer aan te laten geven. De Nederlandse BV koopt de goederen dan "op zee", dus nadat ze uitgeklaard zijn. De Nederlands en Duitse BTW-regels zijn dan op deze aankoop niet meer van toepassing, de Duitser kan dan inderdaad zonder BTW factureren.

Als de Nederlandse BV in Duitsland de uitvoeraangifte zou laten doen is in beginsel (eventuele vereenvoudigingen uitgezonderd) de verkoop van het Duitse naar het Nederlandse bedrijf in Duitsland belast met BTW. Die dan later teruggevraagd moet worden etc. dus een stuk ingewikkelder.

Link naar reactie
  • 0

Goederen die vanuit Duitsland rechtstreeks naar China geleverd worden kun/mag je niet in je Nederlandse BTW aangifte opgeven alsof je ze intra-communautair vanuit Duitsland verworven hebt, ze worden immers niet in Nederland geleverd.

 

Natuurlijk heb je gelijk met het bovenstaande. De praktijk is echter anders. Welke tussenhandelaar wil dat zijn leverancier en zijn klant elkaar leren kennen? Dan ben je in een mum van tijd je klant kwijt omdat die dan direct bij je leverancier gaat aanvragen en kopen. Dat je absolute klantenbescherming van een leverancier krijgt, kun je in deze tijd vergeten. Vandaar dat zulke transacties door tussenhandelaren vaak op de door mij beschreven manier worden afgehandeld.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wat uiteraard niet wil zeggen dat dit compliant is met de wet-en regelgeving.

 

Inderdaad is dit niet vogens de regels. Nuchter bekeken is het enkel en alleen een bureaucratische rompslomp waar uiteindelijk , financieel gezien, niemand beter of slechter van wordt. De bureaucratie heeft inmiddels, mede door de EG, zulke vormen aangenomen, dat vooral veel kleinere bedrijven eigenlijk geen klanten meer nodig hebben om toch een volledige dagtaak te hebben. De extra kosten voor deze bureaucratie, voor ambtenaren en personeel binnen de bedrijven zelf, hebben inmiddels een onaanvaardbaar niveau bereikt en staan in geen relatie meer tot de eigenlijk kosten van een bedrijf om te produceren of handel te drijven.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Of jij de regeltjes bureaucratische onzin vind doet er niet toe. Iemand stelt een vraag en verwacht naar ik mag ik aannemen daarop een antwoord waarmee hij later niet in de problemen komt met de belastingdienst of andere overheden. Het zal in de praktijk ongetwijfeld zo zijn dat de belastingdienst bij enkele pakketjes minder streng controleert, daar hebben ze ook de middelen niet voor. Uit de vraag blijkt overigens niet over het over een pakketje gaat of over een container vol, ook niet of de afnemer in China mag weten wie de oorspronkelijke verzender is. Afgezien daarvan, je kunt wel klagen over de regeltjes maar daar verdien je uiteindelijk als "trade consult" wel je boterham mee.

Link naar reactie
  • 0

Of jij de regeltjes bureaucratische onzin vind doet er niet toe. Iemand stelt een vraag en verwacht naar ik mag ik aannemen daarop een antwoord waarmee hij later niet in de problemen komt met de belastingdienst of andere overheden.

 

Over zin of onzin van regels heb ik me niet uitgelaten alhoewel sommige regels inderdaad onzinnig, ondoordacht en in de praktijk niet op te volgen zijn. Je kunt daar oeverloos over discussieren maar dat is niet de zin van een forum zoals dit. Als je hier alleen maar advies verwacht waarmee je later niet in de problemen kunt komen, kun je tenminste 50% van de antwoorden op vragen en problemen hier in higherlevel.nl al aanvechten.

 

Afgezien daarvan, je kunt wel klagen over de regeltjes maar daar verdien je uiteindelijk als "trade consult" wel je boterham mee.

 

Er zijn inmiddels zoveel regels dat een normale ondernemer niet meer weet aan welke hij zich moet houden en de regels waarvan hij weet dat ze bestaan zijn voor hem vaak onbegrijpelijk. Mensen daarmee te helpen is maar een klein deel van hetgeen waarmee wij onze boterham verdienen. Het is niet eens genoeg voor de boter op het brood. Helaas moet je tegenwoordig ook wat dat betreft creatief zijn als ondernemer en zolang je je niet strafbaar maakt in de zin dat je belasting ontduikt maar alleen maar probeert efficient te werken, heb ik geen probleem met trucjes om je het leven eenvoudiger te maken. Dan heb ik meer problemen met een andere blog hier in higherlevel (FOB price vs Free shipping) waarin het er duidelijk om gaat invoerrechten te voorkomen / ontduiken. Hier is een waarschuwing van een deskundige zoals jij eveneens op zijn plaats en zelfs dringend noodzakelijk lijkt me maar helaas heb je hier niet op gereageerd.

 

Tot slot: om niet aan het doel van dit forum voorbij te schieten door dialogen te voeren en het te laten bij advies aan leden die advies nodig hebben, sluit ik wat mij betreft de discussie over regels en de zin of onzin daarvan.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het er uiteraard mee eens dat het niet de bedoeling om invoerrechten te ontduiken maar dat was al uitgebreid becommentarieerd. Dat 50% van de antwoorden aanvechtbaar is komt ook doordat het vaak ontbreekt aan de juiste achtergondinformatie. Een trucje toepassen vanuit efficiency gebeurt wel vaker maar je zou dat niet aanraden als het om een container vol ging met een waarde van pak 'm beet 20.000 Euro. Juist dat soort details ontbreken vaak. Over de zin en onzin van de regels kun je inderdaad een aparte post opzetten, maar ze gelden wel voor iedereen. Ook bij een "zolderkamerondernemer" moet de BTW-administratie kloppen, daar hoort dus geen intracommunautaire verwerving in te staan die niet geleverd is..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.