• 0

BTW gebruikskosten volledig aftrekken (prive-auto) bij beperkt zakelijk gebruik

Goedenavond forumleden,

 

Tot nu toe kon ik het antwoord op mijn vraag altijd vinden in de bestaande topics. Nu loop ik echter een paar dagen met een vraag, waarop ik het antwoord helaas niet heb kunnen vinden. Daarom heb ik mij nu aangemeld, in de wetenschap dat jullie me hierbij kunnen helpen.

 

Het gaat om aftrekken van de BTW op de gebruikskosten á €4000 van mijn privé-auto (benzine, onderhoud). Ik wil graag gebruik maken van de goedkeuring van de staatssecretaris in het besluit van 11 juli 2012 (forfait). In mijn geval pakt deze regeling namelijk erg gunstig uit. Eerst zal ik een en ander nader toelichten.

 

Door studie (niet zakelijk aftrekbaar), parttime loondienst en vakantie, rijd ik 25000 km privé per jaar. Sinds 1 januari ben ik een eenmanszaak begonnen om de volledige administratie en belasting te doen voor nu al 2 (eind van het jaar minimaal 3) eenmanszaken. Daarnaast leg ik mij toe op de belastingaangifte voor particulieren. Hiervoor denk ik ongeveer 3000 km per jaar te rijden.

 

De btw-aftrekpost die ontstaat, een kleine €700, is veel meer dan het forfait (ik kom in aanmerking voor het lage tarief) dat ik zal moeten afdragen: €14750 x 1,5% = €221,25. Bovendien kom ik op deze manier sneller in aanmerking voor de KOR, omdat de voorbelasting hoger is.

 

Nu vraag ik me echter af in hoeverre er sprake is van keuzevrijheid tussen kilometerregistratie/forfait of de mogelijkheid om deze keuze te beïnvloeden. Het bijhouden van een kilometerregistratie is in mijn geval aanmerkelijk minder gunstig, zelfs wanneer ik zou kiezen om de BTW op onderhoud niet af te trekken om het kunnen bepalen van de werkeljke verhouding te voorkomen. Wel houd ik uiteraard een registratie bij van de zakelijke kilometers voor de onbelaste reiskostenvergoeding, maar hieruit blijken geen begin- en eindstanden.

 

Ik rijd echter een zeer beperkt deel zakelijk. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik op den duur minder privé (geen studie en loondienst meer) en meer zakelijk ga rijden, waardoor een gezondere verhouding ontstaat. Mijn vraag is dus eigenlijk: rijd ik wel genoeg zakelijke kilometers om het op mijn manier aan te pakken? En daarnaast zou ik graag jullie mening hierover horen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Thomas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Thomas

 

De hoofdregel voor de privécorrectie is op basis van de breuk privé/totale kilometers, op voorwaarde dat beide (aantal privé en aantal zakelijke kilometers) blijken uit je administratie. Daaronder bijv. ook te rekenen je agenda, garagenota's etc.

 

Pas als je niet via je administratie de breuk privé/totale km's kunt herleiden kun je het forfait gebruiken.

 

Je geeft aan dat dat niet het geval is, zodat de goedkeuring mogelijk is.

 

En je rijdt 3.000 km zakelijk op 25.000 totaal dus dat is ook voldoende zakelijk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik pas de goedkeuring nu me een gerust hart toe.

 

Tja , wat is het verschil in niet kunnen registreren en niet in de administratie willen zetten?

 

Misschien zal een controleur zijn wenkbrauwen fronzen wanneer je wel de zakelijke kilometers kunt bijhouden , je wel de totale BTW kunt optellen, maar niet je totale kilometers per jaar "kunt" afleiden.

Terwijl de totale kilometers de meest simpelste registratie is.

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik pas de goedkeuring nu me een gerust hart toe.

 

Tja , wat is het verschil in niet kunnen registreren en niet in de administratie willen zetten?

 

Misschien zal een controleur zijn wenkbrauwen fronzen wanneer je wel de zakelijke kilometers kunt bijhouden , je wel de totale BTW kunt optellen, maar niet je totale kilometers per jaar "kunt" afleiden.

Terwijl de totale kilometers de meest simpelste registratie is.

 

 

Dat klopt, het is een heel simpele registratie. Het niet bijhouden levert mij echter een flink voordeel op, waardoor ik daarvoor kies. Ik snap je reactie echter zeker wel. Het is zelfs zo dat het aantal kilometers te schatten zal zijn door het totaal aantal liters benzine in de administratie (teruggerekend vanuit afgetrokken btw) te vermenigvuldigen met het gemiddelde verbruik voor mijn model auto. Mijn zakelijke kilometers registreer ik voor de IB, dus dan is er een (geschatte) deling te maken.

 

@ Joost Rietveld: Hoe denk jij daarover? Zal een inspecteur een dergelijke schatting maken of is dit heel onwaarschijnlijk?

 

Groeten Thomas

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 406 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.