• 0

eerste jaar negatief afgesloten

mijn eerste jaar zit erop,

En daarmee heel veel geleerd.

heb het jaar wel negatief afgesloten jammer genoeg :'(

ik heb de KOR toegepast.

Nu ben ik gewoon benieuwd hoe het verder gaat,er word gezegd de belasting dienst helpt je de eerste jaren een beetje op weg, hoe moet ik dat zien?

Wat kan ik verwachten? krijg ik toch ergens belasting terug?

Er komt wel iemand hoor om straks de papieren in te vullen,maar ben gewoon nieuwsgierig hoe dit allemaal zit?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt! Ik ben weer iets wijzer.

Vooral de laatste post in dat topic maakt veel duidelijk:

 

Het enige dat zou kunnen is zorgen dat je niet aan het urencriterium voldoet, maar dan heb je dus überhaupt geen zelfstandigenaftrek.

 

Met andere woorden: als ik geen gebruik maken van de startersaftrek, betekent dat dat ik niet aan het urencriterium voldoe en heb ik sowieso ook geen recht op de zelfstandigenaftrek? Lees ik dit zo goed?

Link naar reactie
  • 0

Het is ook geen kúnnen. Hij wordt toegepast als je aan het urencriterium voldoet, of niet.

Dus eigenlijk is het verplicht om de aftrek toe te passen als je aan het urencriterium voldoet?

Je kunt altijd zeggen dat je NIET aan het urencriterium voldoet. Zelfstandigenaftrek toepassen is geen plicht. Maar als je de zelfstandigenaftrek toepast (dus als je zegt dat je aan het urencriterium voldoet) en je voldoet aan de voorwaarden, dan krijg je ook automatisch de startersaftrek.

 

Graag wil ik hier wat meer inzicht in hebben. Wat is mijn voordeel als ik een verlies heb van pakweg 9400,-? Hoe meer verlies, hoe meer belasting ik terugkrijg?

[...]

Vorig jaar verlies gedraaid en de jaren daarvoor een inkomen uit loondienst. De komende jaren hopelijk veel winst draaien. ;)

Verlies in 2012 en verlies in 2011, begrijp ik dat goed? En 2013?

 

Verlies wordt verrekend met het positieve inkomen (bijvoorbeeld uit loondienst) van drie jaar geleden. Als dat er niet is, of het is al verrekend, dan kijkt men naar twee jaar geleden, dan naar vorig jaar, en als het dan nog niet op is, mag je het nog negen jaar vooruitwentelen.

 

ALS je in 2008 (drie jaar vóór 2011) een positief inkomen (bijv. uit loondienst had), is je verlies uit 2011 daar mee verrekend. Als het goed is zul je gemerkt hebben wat dat opleverde aan belastingteruggaaf, en als je het niet gemerkt, hebt, nuja, trek je conclusie.

Als je fors verdiende in 2008 krijg je ook fors terug, als je niet bar veel verdiende (betaalde je in 2008 ook niet zo bar veel belasting) en krijg je dus ook niet bar veel terug.

 

Wat een goede tip! Bedankt! Staat deze ergens op de site van de belastingdienst?

Ja. Inloggen op het beveiligde deel (waar je ook je btw-aangifte doet).

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Marcel!

 

Vorig jaar (2012) is de zelfstandigenaftrek niet toegepast door de accountant die ik toen had. Hij vond het niet nodig omdat ik verlies had gedraaid en heeft zonder enig overleg daarover met mij, de IB-aangifte gedaan.

Maar goed, gedaan is gedaan en nu doe ik de IB-aangifte zelf (wat prima gaat lukken mede dankzij jullie hulp!).

 

Verlies in 2012 en verlies in 2011, begrijp ik dat goed? En 2013?

In 2011 had ik mijn bedrijf nog niet, in 2012 begonnen en verlies gedraaid, het 2e jaar in 2013 (waar mijn vragen over gaan) een kleine winst. Minder dan de zelfstandigenaftrek is. Daarom ben ik zoekende wat voor mij het voordeligst is om te doen bij de aangifte.

Even kort gezegd en gevraagd: hoe meer verlies (dankzij de zelfstandigenaftrek) hoe voordeliger dat voor mij uitpakt?

 

Als het goed is zul je gemerkt hebben wat dat opleverde aan belastingteruggaaf, en als je het niet gemerkt, hebt, nuja, trek je conclusie.

Hoe kan ik dat merken?

 

Verlies wordt verrekend met het positieve inkomen (bijvoorbeeld uit loondienst) van drie jaar geleden. Als dat er niet is, of het is al verrekend, dan kijkt men naar twee jaar geleden, dan naar vorig jaar, en als het dan nog niet op is, mag je het nog negen jaar vooruitwentelen.

Moet ik dit zelf berekenen en aangeven bij de BD? Dat wordt lastig… Of is daar een simpele rekensom voor?

 

Nogmaals bedankt! Zo kom ik telkens een stapje verder.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Graag wil ik mij even mengen in deze discussie, ahoewel er al veel goede dingen geschreven zijn.

 

Wat ik vaak lees is, dat men er vanuit gaat dat als aan het urencriterium wordt voldaan, er automatisch "recht" bestaat op toepassing van o.a. de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

 

Dit KLOPT NIET!

 

Stap 1 is: is er een bron van inkomsten: hier wordt gekeken of er sprake is van deelname aan het economisch verkeer, of er een winststreven is en of die winst ook te verwachten is.

 

Stap 2: Zo ja, in welke categorie vallen deze inkomsten:

 

a) is het WINST uit onderneming? Daarvoor moet je toch aardig wat vinkjes kunnen zetten achter de volgende 'eisen' en het in de praktijk ook nog waar maken:

 

■Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?

■Hoe zelfstandig is uw onderneming?

■Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?

■Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?

■Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?

■Loopt u 'ondernemersrisico'?

■Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?

Kortom: bent u echt aan het ondernemen?

 

Zo niet:

b) is het dan inkomen uit loondienst (b.v. is er sprake van een gezagsverhouding);

 

Ook niet?

 

c) dan is het Resultaat Overige Werkzaamheden. Een onderdeel van de particuliere aangifte inkomstenbelasting! Naast eventuele inkomsten uit loondienst geeft u ook het resultaat van uw activiteiten aan. Ookal voldoet u hier aan het urencriterium, dan is de zelfstandigenaftrek enz. NIET van toepassing!

 

De 'eerste' beoordeling wordt door de Belastingdienst gemaakt op basis van informatie die u opgeeft bij de Kamer van Koophandel. Vaak zie je bij starters de verwachting 25 uur per week aan de activiteiten te besteden. Daarnaast wordt de omzet ook regelmatig te hoog ingeschat waardoor men als snel het stempel 'ondernemer', en dus een WINST-aangifte in zijn/haar persoonlijke domein krijgt.

 

Naar aanleiding van o.a. een bedrijfsbezoek of boekenonderzoek kunnen, naast de administratie, de werkelijke bedrijfsactivitein en punten zoals beschreven bij winst uit onderneming getoetst worden. Als blijkt dat er vanaf de start al geen sprake geweest kan zijn van winst uit onderneming en dat de inkomsten kwallificeren als resultaat uit overige werkzaamheden, worden de onjuist toegepaste ondernemersaftrekposten corrigeerd. Dit betekend in veel gevallen dat uw verzamelinkomen met meer dan E 10.000,- wordt verhoogd en u het teveel ontvangen bedrag (teruggave) moet terug betalen. (OOKAL VOLDOET U AAN HET URENVRITERIUM MAAR KLOPPEN BIJVOORBEELD DE OVERIGE EISEN VOOR DE BEOORDELING VAN WINSTGENIETER NIET)!

 

Daarnaast kan een dergelijke correctie gevolgen hebben voor de hoogte of het zelfs recht (inkomen door correctie net boven de grens) van eventuele toeslagen (zorg, huur enz).

 

Bovenstaande is geen bangmakerij, maar alleen om aan te geven dat het getal 1225 niet magisch is! Bij twijfel, win advies in!

 

Conclusie: het urencriterium gaat pas tellen als er daadwerkelijlk sprake is van winst uit onderneming, anders niet!

Het is echter wel raadzaam de uren vanaf de start bij te houden zodat u op een later tijdstip, door oa. groei van de winst, het lopen van risico's, investeringen enz. de overgang van resultaatgenieter naar winstgenieter beter kunt onderbouwen.

 

Groet

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat je in de 1e 5 jaar 2 x gebruik kunt maken van de zelfstandigenaftrek?

Nee. Drie keer.

Het is ook geen kúnnen. Hij wordt toegepast als je aan het urencriterium voldoet, of niet.

 

Dit antwoord is onjuist. Het eventuele recht op zelfstandigenaftrek blijft bestaan zolang de politiek dit niet wijzigt. De regel 3x toepassen in 5 jaar heeft betrekking op de startersaftrek.

 

Normaal kan de gerealiseerde zelfstandigenaftrek niet tot 'negatieve' winst leiden behalve als u de startersaftrek kunt (lees mag) toepassen.

 

Zie voor meer info over het urencriterium mijn andere post in deze discussie...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tax heeft helemaal gelijk (en als het had gekund, gaf ik hem een reus, ik ben nogal genereus, ik weet het).

Ik ging er van uit dat al die zaken voor jou ook gewoon van toepassing waren. Wellicht ten onrechte.

 

Goed Diekeltje, je hebt nu al een keer of drie de vraag gesteld wat nu het voordeligste is, en ik heb je uitgelegd dat dat afhankelijk is van de inkomensgegevens van de jaren ervoor, en de winsten die je de komende jaren gaat maken. Je schrijft "de komende jaren hopelijk veel winst draaien", maar ik heb geen idee of die verwachting ergens op gebaseerd is. Het heden is in veel gevallen een prima voorspeller van de toekomst, om maar eens de botte realist uit te hangen.

 

Ik kan me zelfs voorstellen dat het voor jou méér zou opleveren om de aangifte van 2012 te herzien en de zelfstandigenaftrek en startersaftrek in dat jaar alsnog toe te passen, als je aan alle criteria die Tax noemde voldoet én je hebt meer dan 1225 uur gedraaid. (maar wees dan wel voorbereid op een vragenbrief met het verzoek om urenadministratie, dus zorg dat je dat op orde hebt)

In het algemeen zou je kunnen stellen dat een aftrekpost van 9400 in 2013 je in 90% van de gevallen méér oplevert dan een aftrekpost van 2100 in 2016. Dat is alleen niet zo als het tarief waartegen je de aftrekpost aftrekt in 2016 4,5 keer zo hoog is als in 2013. Dat kan het geval zijn, overigens,

Ik denk dat als je het antwoord echt wilt weten, je toch even naar een expert zal moeten, die je kan vertellen op basis van je (onderbouwde!) verwachtingen tot en met 2016 en je inkomensgegevens vanaf 2009, wat het voordeligste scenario is:

1. zelfstandigenaftrek+startersaftrek in 2012 en verder

2. zelfstandigenaftrek+startersaftrek in 2013 en verder

3. zelfstandigenaftrek+startersaftrek in 2014 en verder

(en dan hebben we het nog niet eens over eventuele aan/uit-opties, dus 12wel, 13niet, 14 wel, etc)

 

 

 

Nog even kort in antwoord op je vraag:

als je verlies hebt en dat verlies wordt verrekend met positief inkomen uit het verleden, krijg je daar post van van de Belatingdienst, zij doen dat automatisch. Omdat er bij de Belastingdienst ook maar mensen werken, zou ik wel even controleren of het klopt, maar goed. Als de verrekening leidt tot een teruggaaf, krijg je die op het bekende bankrekeningnummer gestort. Als het een substantieel bedrag is, lijkt mij dat je dat zou moeten merken ::)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.