• 0

Fiscale mogelijkheden bij uitwinnen borgstelling van lening door bank

Een paar jaar geleden ben ik ingestapt in een bedrijf. Deze had een BMKB-lening, waarvoor de aandeelhouders elk voor 50.000 euro garant staan. Helaas is het in die tijd niet gelukt om het bedrijf overeind te houden en is faillissement bijna onafwendbaar. Bij het gesprek met de bank werd aangegeven dat zij tot uitwinnen van de borgen over zullen gaan. Zoals het nu lijkt (ondanks een overheidsgarantie) zal het complete bedrag bij de aandeelhouders worden opgeeist. Het afgelopen jaar ben ik voor mijn werkzaamheden niet betaald en kon dit volhouden door op prive-reserves in te teren.

Inmiddels ben ik gestart met een project als zzp-er, waarbij ik dus wel weer inkomen genereer. Het betreft een langlopend project (verwachting > 1 jaar)

Mijn vraag: in hoeverre kan ik het verschuldigde bedrag verwerken in mijn belastingaangifte?

Kan of moet ik dat verwerken over een voorgaande periode of kan/moet ik dat meenemen in de aangifte over 2013, waarbij ik dus minimale inkomsten heb gehad of kan ik dit bedrag of een deel reserveren voor de aangifte van 2014?

Ik opereer overigens als zelfstandige en heb dus geen BV-constructie.

Of zijn er ook nog andere mogelijkheden met deze borg om te gaan? Deal sluiten met de bank?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Zoals het nu lijkt (ondanks een overheidsgarantie) zal het complete bedrag bij de aandeelhouders worden opgeeist.

De staatsgarantie is er niet voor de onderneming of de aandeelhouders. Die is er voor de bank. De bank heeft zelfs de plicht om eerst alles uit te winnen wat er te halen valt.

Sta jij ook voor 50K garant?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik ga eerlijk gezegd zelf al uit van het 'worst case scenario'. Ik sta zelf ook garant voor 50.000, dus zal dat moeten ophoesten of kijken of er nog iets valt te regelen met de bank.

Mijn vraag heeft met name betrekking op de afhandeling zelf, bijvoorbeeld qua belasting. Op welke manier kan ik prive de schade zoveel mogelijk beperken.

Kan ik die bijvoorbeeld voor dit jaar volledig opvoeren als schuld en daarmee aftrekken van de winst, die ik dit jaar hoop te gaan maken?

Omdat ik afgelopen jaar maar een minimaal inkomen heb gehad (alleen in de eerste 2 maanden) en dus ongeveer alle reserves heb opgesoupeerd, kan ik dat volgens mij niet of maar voor een deel verrekenen over 2013. Bovendien zou het terugvorderen ook pas over 2014 ingaan. Dus is deze schuld ook over 2014, lijkt me?

• 0

die 50K wordt een vordering van jou op de BV een zogenaamde regresvordering. Die valt onder het resultaat uit terbeschikkingstelling in box 1 zie link.

Als je die 50K moet betalen en niet meer van de BV terugkrijgt dan heb je een verlies in box 1 van 50k.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Als de BV de vordering aan jou inderdaad niet meer kan voldoen, bijvoorbeeld omdat de BV geen inkomsten meer heeft, dan volgt in theorie het verhaal zoals Joost dat schetst.

Echter in de praktijk gaat het meestal niet zo. De belastingdienst vraagt om nadere informatie om de aanslag te kunnen vaststellen. Met die informatie moet de zakelijkheid van de borgstelling worden vastgesteld. Is er een borgstellingsovereenkomst, welke borgstellingsvergoeding is afgesproken, etc.?

Vaak eindigt het verhaal dat de betaalde borg als een kapitaalstorting wordt gezien. Deze is aftrekbaar in box 2 als de BV wordt geliquideerd. Als het verlies in box 2 niet kan worden verrekend kan na een wachtjaar het verlies leiden tot een belastingkorting van 25%.

Succes,

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar