Wouter Hol Raad van Advies Geplaatst: 27 januari 2014 Wouter Hol Raad van Advies 3,2k 353 Geplaatst: 27 januari 2014 Succes en faalfactoren webwinkels Korte samenvatting: Samen met de HvA, Marktplaats en diverse andere experts heb ik onderzoek gedaan naar succes en faalfactoren van webwinkels. Er is deskresearch gedaan bij 26.250 webwinkels, enquete bij 500 webwinkels en er zijn 25 webwinkeliers geïnterviewd. Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?: Veel startende ondernemers willen een webwinkel beginnen. In dit document staan veel cijfers en ervaringen van andere webwinkels en geeft je dus wat handvatten over wat je kan verwachten. Link naar het artikel : Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44556-succes-en-faalfactoren-webwinkels/ Delen op andere sites More sharing options...
Highio Geplaatst: 27 januari 2014 Highio 11,3k 467 Geplaatst: 27 januari 2014 Hoi Wouter, ik ga het rapport vanavond maar eens doornemen. Wat ik bij scannen nu zie is een overwegend kwalitatief verslag met kwantitatieve conclusies zoals je ze hier in een ander draadje plaatst. 80% van de webwinkeliers verdient minder dan een modaal inkomen. 49% heeft een omzet kleiner dan 10.000 euro en grofweg 1 op de 3 webwinkels heeft nog nooit een euro winst gemaakt. Wat is een webwinkelier? Wat is de tijdsbesteding aan webactiviteiten per webwinkelier? Is dit een 'eerste' inkomen per ondernemer of gezin? En hoe representatief is de selectie? Ik lees in een 'Management Summary' namelijk: Kenmerken ondernemer: overwegend een hoog opgeleide man van middelbare leeftijd. Runt het bedrijf naast een fulltime baan of voltijd studie. Besteedt gemiddeld 17 uur per week aan het bedrijf. Groet, Highio "The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity." Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44556-succes-en-faalfactoren-webwinkels/#findComment-456217 Delen op andere sites More sharing options...
EJdeHaas Geplaatst: 27 januari 2014 EJdeHaas 5 0 Geplaatst: 27 januari 2014 Ik ga het vanmiddag even doornemen, bedankt voor het sharen! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44556-succes-en-faalfactoren-webwinkels/#findComment-456218 Delen op andere sites More sharing options...
Wouter Hol Raad van Advies Geplaatst: 27 januari 2014 Auteur Wouter Hol Raad van Advies 3,2k 353 Geplaatst: 27 januari 2014 (misschien discussie even verder in dit topic). De onderzoeksverantwoording en -afbakening staat ook in het rapport, maar bij deze; Het is zowel een kwalitatief als een kwantitatief onderzoek. Kwantitatief is gebaseerd op KVK data (N=26.250) en een enquête onder die webwinkels, welke 500 keer ingevuld is. Het kwalitatieve onderzoek is gebaseerd op 25 interviews met webwinkeliers. Een webwinkel zoals wij die definieerden is iemand die vanaf het begin een zogenaamde 'pure player', iemand die vanaf het begin puur op internet zat, is. Bedrijven die al een stenen winkel hadden en toen online gingen zijn uitgesloten, om het onderzoek beter af te kunnen bakenen. Het daadwerkelijke inkomen is -voor zo ver ik weet- niet gemeten. Er werd men slechts gevraagd of ze winst maakten en zo ja, of ze er modaal of meer aan verdienden, als ik mij niet vergis. Mod edit: link gelinkt Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44556-succes-en-faalfactoren-webwinkels/#findComment-456220 Delen op andere sites More sharing options...
Berto Geplaatst: 27 januari 2014 Berto 167 16 Geplaatst: 27 januari 2014 Zeker bedankt voor het delen en heb het ook even vluchtig bekeken en kwam al heel wat bekende zaken tegen. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44556-succes-en-faalfactoren-webwinkels/#findComment-456222 Delen op andere sites More sharing options...
Wouter Hol Raad van Advies Geplaatst: 27 januari 2014 Auteur Wouter Hol Raad van Advies 3,2k 353 Geplaatst: 27 januari 2014 Ik lees in een 'Management Summary' namelijk: Kenmerken ondernemer: overwegend een hoog opgeleide man van middelbare leeftijd. Runt het bedrijf naast een fulltime baan of voltijd studie. Besteedt gemiddeld 17 uur per week aan het bedrijf. Er zijn 5 typen webwinkel onderscheiden; Spare time ondernemer Parttime ondernemer Fulltime ondernemer 2 eigenaren 3 eigenaren De definities daarvan staan ook in het rapport. Omdat er te weinig webwinkels met 3 eigenaren deelgenomen hebben aan het onderzoek, is die groep verder buiten beschouwing gelaten. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44556-succes-en-faalfactoren-webwinkels/#findComment-456226 Delen op andere sites More sharing options...
TwaBla Geplaatst: 27 januari 2014 TwaBla 22,7k 1426 Geplaatst: 27 januari 2014 Paar observaties: - KvK registreert minder webwinkels dat Thuiswinkel.org schat dat er zijn (45.000) - bv dienstenwinkels en extensies vanuit bestaande detailhandel zijn geen onderdeel van registratie - aantal nieuwe webwinkels is elk kwartaal ongeveer even veel als aantal nieuwe baksteen-winkels - faalaantal van baksteen-winkels is veel hoger (maar bestand is ook veel groter) - online vormen vrouwen helft van ondernemersbestand; bij bricks een derde - de steekproef voor deelnemers aan de enquete veroorzaakt wat afwijkingen - daarin is het bestand ineens N=10895 - aantal respondenten is uitgebreid met enquetes in bestanden van oa Marktplaats Zakelijk en Thuiswinkel.org - van de laatste namen 2 leden deel - vermoede systeemfout is deels teruggewogen Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44556-succes-en-faalfactoren-webwinkels/#findComment-456229 Delen op andere sites More sharing options...
Wouter Hol Raad van Advies Geplaatst: 27 januari 2014 Auteur Wouter Hol Raad van Advies 3,2k 353 Geplaatst: 27 januari 2014 Paar observaties: - KvK registreert minder webwinkels dat Thuiswinkel.org schat dat er zijn (45.000) Dat klopt. Een paar mogelijke verklaringen; KVK noteert per KVK nummer 1 webshop. Thuiswinkel.org telt aantal unieke shops, maar dat kunnen er ook meerdere per onderneming zijn. KVK gaat uit van een paar bepaalde categorieën waarin een onderneming ingeschreven staat, zoals bijvoorbeeld postorder. Iemand zou zich bijv. ook onder 'dienstverlening' kunnen inschrijven maar alsnog een webwinkel kunnen beginnen. Zo'n onderneming valt vermoedelijk ook buiten de scope van het KVK bestand. - bv extensies vanuit bestaande detailhandel zijn geen onderdeel van registratie Dat klopt ook, om het onderzoek enigszins behapbaar te houden. Alleen ondernemingen die gestart zijn als webwinkel zijn onderzocht. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44556-succes-en-faalfactoren-webwinkels/#findComment-456232 Delen op andere sites More sharing options...
TwaBla Geplaatst: 27 januari 2014 TwaBla 22,7k 1426 Geplaatst: 27 januari 2014 Er valt wel wat af te dingen op de projectie van de steekproefresultaten op de totale populatie (oververtegenwoordiging van mannelijke hobby-ondernemers die al wat langer een marginale webshop runnen), maar als je doorredeneert is het helemaal niet zo onwaarschijnlijk dat die webshop voor driekwart van 25.000 bij de KvK ingeschreven 'ondernemers' een bijzaak is. Als je weet wat er naar schatting omgezet wordt door alle webwinkels in Nederland en welk aandeel aan de Top 100 toegeschreven wordt, dan moet er een long tail van webwinkeliers zijn die niet of nauwelijks van zijn/haar shop kan leven. Dan zijn er zomaar twintigduizend deeltijd-ondernemers die hun inkomen bijeensprokkelen of aanvullen met een webshop. Je kan daar vanuit ondernemersperspectief op neerkijken, maar ik denk dat het gewoon een gegeven is. Een nieuw fenomeen, omdat de drempel tot online ondernemen veel lager is dan de drempel tot het openen van een echte winkel. En yep: al die mensen met deels onverkoopbare voorraad op zolder of in de garage en weggeefprijsjes voor de rest, ondermijnen de reguliere detailhandel die dan ook aan het wegspoelen is. Voor elke webshop die na verloop van tijd weer afhaakt, verdwijnen er drie detaillisten. Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44556-succes-en-faalfactoren-webwinkels/#findComment-456237 Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen