• 0

Accountant factureert voorbereiding werkzaamheden IB 2012, is dat terecht?

Ik ben in 2013 halverwege het jaar weggegaan bij een accountant, nadat hij een aantal jaren mijn IB aangifte heeft gedaan. De IB 2012 heb ik via iemand anders laten doen.

 

Nu stuurt de accountant mij een factuur voor de voorbereiding werkzaamheden IB 2012 die hij op het begin van 2013 zou hebben verricht. Echter, ik heb hem nooit opdracht gegeven om iets voor IB 2012 te doen.

 

Is het normaal dat de accountant uit zichzelf werkzaamheden verricht die hij aan de klant doorberekent? Het gaat maar om 60 euri maar ik wil graag weten hoe dit zit.

 

Dank!

Rob

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je feedback, Joost.

 

Bij de werkzaamheden staat het uurtarief van de accountant zelf. Het aanvragen van uitstel lijkt me meer iets voor de medewerker met een lager uurtarief, of zie ik dat verkeerd?

 

Ik twijfel dus een beetje of ik deze factuur wel moet betalen.

 

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Bij twijfel zou ik in eerste instantie zeggen: maak bezwaar tegen de factuur, op schrift, naar de accountant. Als jij geen opdracht hebt gegeven voor de gedane werkzaamheden en er dus géén sprake is van een overeenkomst, ben je in mijn optiek niet verplicht de factuur te voldoen.

 

Het is dan aan de accountant de taak aan te tonen dat hij de werkzaamheden moest doen, op basis van een overeenkomst, e-mail of ander schriftelijk bewijs waaruit blijkt dat jij hem de opdracht hebt gegeven. Dit kan hij -zoals ik het interpreteer- niet, want jij hebt die opdracht niet verstrekt, dus hoef jij de factuur niet te voldoen. Wel is het netjes hierin bezwaar dus aan te tekenen, anders krijg je straks misschien een incassobureau op je dak en veel energie die je eraan kwijt bent.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je feedback, Joost.

 

Bij de werkzaamheden staat het uurtarief van de accountant zelf. Het aanvragen van uitstel lijkt me meer iets voor de medewerker met een lager uurtarief, of zie ik dat verkeerd?

 

Ik twijfel dus een beetje of ik deze factuur wel moet betalen.

 

 

Da's een half uur werk. Had jij gegevens aangeleverd bij hem voor de aangifte?

Kan ook zijn dat ze niet differentiëren in prijs natuurlijk

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bij twijfel zou ik in eerste instantie zeggen: maak bezwaar tegen de factuur, op schrift, naar de accountant. Als jij geen opdracht hebt gegeven voor de gedane werkzaamheden en er dus géén sprake is van een overeenkomst, ben je in mijn optiek niet verplicht de factuur te voldoen.

 

Het is dan aan de accountant de taak aan te tonen dat hij de werkzaamheden moest doen, op basis van een overeenkomst, e-mail of ander schriftelijk bewijs waaruit blijkt dat jij hem de opdracht hebt gegeven. Dit kan hij -zoals ik het interpreteer- niet, want jij hebt die opdracht niet verstrekt, dus hoef jij de factuur niet te voldoen. Wel is het netjes hierin bezwaar dus aan te tekenen, anders krijg je straks misschien een incassobureau op je dak en veel energie die je eraan kwijt bent.

 

Ik ga inderdaad bezwaar maken. Het feit dat hij vijf jaar lang mijn IB aangifte heeft gedaan is geen reden om ongevraagd aan de volgende IB aangifte te beginnen.

 

Dank je!

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

 

Da's een half uur werk. Had jij gegevens aangeleverd bij hem voor de aangifte?

Kan ook zijn dat ze niet differentiëren in prijs natuurlijk

 

Groet

Joost

 

Ik had helemaal niets aangeleverd en ook niets met hem besproken.

 

Ze differentiëren wel op prijs en hij heeft zelf aangegeven dat hij er inderdaad een half uur aan gewerkt heeft. Hij omschrijft het zelf als: "werkzaamheden verricht t.b.v. de aangifte 2012 en dossierwerkzaamheden t.b.v. het winstdeel".

 

Tja...

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

 

Ik begrijp hieruit dat je ieder voorafgaand jaar opnieuw opdracht gegeven hebt voor de IB-aangifte?

 

Groet Sjef

 

Ik heb ieder voorafgaand jaar de spullen aangeleverd en dit aanleveren was wat mij betreft de opdracht verstrekking. Er is ook geen sprake van een contract met een opzegtermijn.

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.