• 0

inbreng onderhanden werk in BV naast eenmanszaak

Na het forum te hebben doorlopen, is het mij nog steeds niet duidelijk en vraag ik mij af hoe ik het een en ander moet benaderen

 

Na 3 jaar mijn werkzaamheden via de eenmanszaak hebben laten lopen, vond ik het in de loop van vorig jaar (2013) noodzakelijk dat ik het via een BV mijn facturen ging versturen i.v.m. de aansprakelijkheid voor mijn te verrichten werkzaamheden.

Vanaf april ben ik naast de eenmanszaak de werkzaamheden namens de BV gaan verrichten.

Echter in 2012 bestond mijn belaste omzet voor de helft uit onderhanden werk en stonden eind 2012 als nog te factureren omzet op de balans. Hierover is dus in 2012 inkomstenbelasting over afgedragen en nog geen btw.

In 2013 ben ik vanaf april mijn onderhanden werk aan de klanten via mijn BV gaan factureren en via de BV heb ik de btw afgedragen.

Hoe moet ik nu het een en ander boeken, aangezien ik niet nog een keer over deze facturen vennootschapsbelasting hoef af te dragen.

Is het verstandig om een declaratie naar de BV te sturen, zodat het onderhanden werk in de eenmanszaak afgeboekt kan worden.

En maakt het wat uit of de btw over deze onderhanden werken nu via de BV betaald worden.

Of hebben jullie andere suggesties hoe ik dit boekhoudkundig op moet lossen.

Of vergeet ik hier iets essentieels

Dank voor jullie inzichten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe ben ik hetzelfde werk blijven doen en in de BV nog ietsje meer.

De eenmanszaak heeft nu nog maar 4 of 5 klanten en dat zijn aflopende zaken.

En ik heb nog niet eerder info ingewonnen over het factureren van mijn eenmanszaak aan de BV?

Daar dacht ik wel aan, maar dan incl. btw?

Link naar reactie
  • 0

En de notaris vond het niet nodig om te informeren wat je van plan bent, hoe je tot deze opzet bent gekomen en wie het verder begeleidt?

 

Factureren aan je eigen BV is namelijk niet heel gebruikelijk. Als werkzaamheden voor je BV verricht, dan krijg je daarvoor in ruil salaris, dat bovendien moet voldoen aan de gebruikelijkloonregeling. Want waarom zou de BV kennis extern inkopen bij jouw eenmanszaak, als de BV diezelfde kennis al in huis heeft via haar werknemer, de DGA?

 

De inbreng in een BV is bovendien feitelijk een staking van de onderneming in de inkomstenbelasting, met bijbehorende afrekening, tenzij op verzoek de inbrengfaciliteit toegepast wordt. Daarnaast is de kans groot dat de BV fiscaal duurder is dan een eenmanszaak. Puur om aansprakelijkheidsredenen kiezen voor een BV vergt een wat bredere afweging, inclusief of verzekeren niet een betere oplossing is (en als je dat in de BV niet doet, kan er zelfs nog bestuurdersaansprakelijkheid op de loer liggen en helpt de BV dus niet).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is, dat de omzet al genomen is in de eenmanszaak in het vorige jaar.

Op de balans per 1 januari stond nog onderhanden werk (omzet in 2012)

En verder zijn er geen activa of schulden, waardoor er in principe niets valt af te rekenen

I.v.m. weloverwogen beslissingen en evt. participatie van anderen (in de toekomst) heb ik een werk-BV en holding-BV (en nog een werk-BV, maar dat zijn andere werkzaamheden) opgericht in de loop van 2013 (en direct al netjes ook loonbelasting afgedragen als zijnde DGA en voldoe ik aan de gebruikelijkloonregeling)

Echter nu ben ik in 2013 facturen namens de BV gaan versturen, hetgeen mijn onderhanden werk (uit de eenmanszaak) uit 2012 was.

Hierover heb ik via de BV netjes de btw afgedragen.

Eigenlijk had ik de facturen via de eenmanszaak moeten versturen en dan had ik de eenmanszaak gewoon met 0 kunnen beeindigen. Nu heb ik echter al via de BV de facturen verstuurd.

Dus nu weet ik niet hoe ik het een en ander in de boekhouding correct moet verwerken.

Ik moet nl. het onderhanden werk nog afboeken en deze betreffende facturen zijn geen omzet in de BV (aangezien deze al belast zijn in de eenmanszaak)

Graag jullie advies

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk had ik de facturen via de eenmanszaak moeten versturen en dan had ik de eenmanszaak gewoon met 0 kunnen beeindigen. Nu heb ik echter al via de BV de facturen verstuurd.

 

Ik vermoed dat de ontvangers van die facturen (jouw klanten) ook helemaal geen overeenkomst hadden met de BV, maar gewoon met jou (als eenmanszaak). Dus bij eventueel falen was je ook persoonlijk aansprakelijk geweest.

 

Ronaldinho biedt je een optie, het onderhanden werk inbrengen in de BV. Dat zou ik als 'best wel maatwerk' willen kwalificeren, en hoe je het moet boeken is slechts het sluitstuk daarvan. Hoe verwerk je het in je aangifte is wellicht belangrijker.

 

Andere optie: de BV stuurt een X aantal creditnota's en maakt daarmee de facturering ongedaan en de eenmanszaak factureert het onderhanden werk alsnog.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

optie 1 is mij totaal niet duidelijk hoe ik dat had moeten of zou moeten doen.

er is ook geen inbrengverklaring of iets dergelijks.

En als ik zou staken en het onderhanden werk in zou brengen.

Hoe zijn dan de boekingen?

 

In de eenmanszaak:

Prive-opname

a/ Onderhanden werk

 

En in de BV

Onderhanden werk

a/ prive-lening

 

Verder is er niets, dus volgens mij is er dan niets om af te rekenen

 

optie 2 is inderdaad de makkelijkste manier

het gevolg is wel nu dat de BV alles moet terugvorderen van de btw en de eenmanszaak (hetzelfde bedrag aan btw) weer kan afdragen. wat een gedoe :-\

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.