• 0

CE, schade en productaansprakelijkheidsverzekering

Hallo verzekeringsexperts,

 

Graag had ik jullie mening over het volgende. Misschien heeft een van jullie zelfs al ervaring in een soortgelijk geval.

 

Een handelaar / verkoper heeft een productaansprakelijkheidsverzekering voor een bepaald(e) product(groep) afgesloten

 

Zijn fabrikant in China heeft, vóór levering van een bepaald electrisch apparaat, in een schriftelijke CE verklaring aangegeven, dat het aan alle europese veiligheidsnormen voldoet. Het product hoefde niet door een toegelaten testinstituut gecertificeerd te worden omdat het niet tot een groep met een hoog risico behoort. Het product heeft dus alleen een CE kenteken en geen CE-XXXX.

 

Na enige tijd ontstaat er schade door het gebruik van dit apparaat en blijkt, dat het niet aan alle veiligheidsnormen voldoet. De leverancier heeft tenonrechte een CE verklaring afgegeven.

 

Dient de verzekering de ontstane schade bij de consument te vergoeden? De handelaar / leverancier heeft verder schade omdat de apparaten die hij nog op voorraad heeft niet meer kan verkopen. Vergoedt de verzekering deze schade ook of geldt alleen dat de ontstane schade bij de consument wordt vergoed?

 

Bij voorbaat dank voor alle deskundige antwoorden.

 

René van Weert

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ChinaTradeConsult,

 

Op voorhand : Higherlevel is alleen bedoeld voor vragen van de ondernemer zelf , niet van vragen ten behoeve van relaties of klanten van de ondernemer.

 

In verband met de relevantie van de vraag voor overige HL leden en lezers zal ik hem beknopt beantwoorden en het topic vooralsnog open houden (zulks ter beoordeling van mijn collega mods) :

 

het hangt af van de voorwaarden van de verzekering. De meeste verzekeraars maken voor Productaansprakelijkheid China een uitdrukkelijk voorbehoud voor de CE markering.

 

Zie o.a. deze clausule van Aegon:

 

CLAUSULE 90

PRODUCTAANSPRAKELIJKHEID

De aansprakelijkheid voor geleverde producten die van buiten de EU worden geïmporteerd, is ook meeverzekerd, mits deze producten voldoen aan de Europese normen en de verzekerde in zijn hoedanigheid als leverancier aantoont dat hij heeft voldaan aan alle van toepassing zijnde wettelijke verplichtingen op het gebied van veiligheid en deugdelijkheid.

 

Nu is gebleken dat de producten in algemene zin niet voldoen aan de Europese normen, is er ook geen dekking op polissen met deze clausule. Productaansprakelijkheid van een incidentele productfout is wel gedekt voor producten waar de CE verklaring wel klopt

 

Dient de verzekering de ontstane schade bij de consument te vergoeden?

 

Dat hangt dus af van de voorwaarden. Die als het goed is vooraf uitvoerig met relatie besproken zijn.

 

De handelaar / leverancier heeft verder schade omdat de apparaten die hij nog op voorraad heeft niet meer kan verkopen. Vergoedt de verzekering deze schade ook

 

Nee, dat is het eigen ondernemersrisico. Dat valt buiten de verzekering voor aansprakelijkheid richting derden.

Het is ook geen verzekerbaar risico: alleen de kosten van recall (het terughalen van ondeugdelijke verkochte goederen, deinstallatie etc) zijn verzekerbaar (op een product recall dekking), maar de waarde van de onbruikbaar geworden goederen valt daar uitdrukkelijk niet onder. Die kosten zijn wellicht wel verhaalbaar op de fabrikant uiteraard.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert,

 

Met betrekking tot "Op voorhand": Je hebt gelijk, maar het is zo verleidelijk het hier te vragen omdat er hier een aantal specialisten meewerken die kort en bondig volledige en waardevolle informatie verstrekken. Bovendien heb je gelijk dat de vraag relevant is voor andere HL leden die de indruk hebben, dat een conformiteitsverklaring in combinatie met een aansprakelijkheidsverzekering alle problemen oplost.

 

Met betrekking tot je antwoord: Alles 100% duidelijk. Een duidelijker antwoord kan ik niet krijgen.

 

Dan direct de volgende vraag: Stel, de CE verklaring van de producent baseert WEL op een keuringscertificaat van een erkend instituut zoals bv TÜV. Tengevolge van een "incidentele" productiefout voldoet een bepaalde levering niet aan CE. Is dit een incidentele productiefout in de zin die je beschrijtt of is "incidenteel" bedoeld als enkele stuks van een groter aantal van hetzelfde product uit dezelfde levering? Is dit dan risico van de ondernemer in geval van schade of betaalt de verzekering dan wel?

 

Mvg

 

René van Weert

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 1
Is dit een incidentele productiefout in de zin die je beschrijtt of is "incidenteel" bedoeld als enkele stuks van een groter aantal van hetzelfde product uit dezelfde levering?

 

Een productiefout is een productiefout. Als aan het gecertificeerde proces en de grondstoffen/halffabrikaten verder niets gewijzigd is, is het een onzeker voorval en dus verzekerd. Meer kan men van de importeur ook redelijkerwijs niet verlangen: die is niet verantwoordelijk voor de uitgangscontrole van de fabrikant.

 

Maar... (altijd dat vervelende woordje ) .... met name in China wil de fabrikant na het doorlopen van het certificeringstraject nog wel eens het productieproces wijzigen of gebruik maken van kwalitatief mindere onderdelen en/of grondstoffen.( Heb daar diverse PA claims van in behandeling gehad, waarvan eentje van ruim € 500.000,-)

 

Als na "root cause" analyse van een internationale schade-expert (bijv. Lloyds agent) blijkt dat daar sprake van is/was, zou de importeur nog wel eens een serieus probleem met de eigen verzekering kunnen krijgen: het enige dat dat voorkomt is een goede - steekproefsgewijze - ingangscontrole van iedere afzonderlijke batch.

 

 

voor andere HL leden die de indruk hebben, dat een conformiteitsverklaring in combinatie met een aansprakelijkheidsverzekering alle problemen oplost.

 

....als ze uberhaupt al een verzekering hebben of hebben overwogen. Een groot deel van de startende "Alibaba" importeurs zien het risico niet. En bovendien is het steeds lastiger voor kleine startende bedrijven om een verzekering te krijgen... zeker voor de combinatie Elektronica en China.

En inderdaad: alleen een verzekering zelfs een goede, werkt niet. Er zal echt ook steekproefsgewijs gecontroleerd moeten worden: zowel in het belang van de veiligheid van de consument als het voortbestaan van de onderneming

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.