• 0

fouten gemaakt door boekhouder

Beste forumleden,

 

Ik heb het hele forum al doorzocht maar kan eigenlijk geen concrete antwoorden vinden op mijn vragen. Ik zal mijn casus uitleggen en hoop op jullie antwoord/advies.

 

Al 5 jaar maken we gebruik van de diensten van een boekhouder. Ik verzorg zelf de omzetbelasting. Zij maakt jaarlijks de jaarrekening op en verzorgt de aangiften inkomstenbelasting.

Omdat zij al een aantal fouten had gemaakt is bij ons het vertrouwen verdwenen en hebben we besloten dit vanaf boekjaar 2013 zelf te gaan doen.

In mijn voorbereidingen naar de aangifte IB 2013 ben ik tegen het feit aan gelopen dat onze boekhoudster verzuimt heeft gebruik te maken van de inkomensafhankelijk combinatiekorting. En niet alleen voor 2012, maar ook voor de jaren 2011, 2010 en 2009.

Hierdoor hebben we behoorlijk wat teruggaven gemist, naar schatting EUR 4000,00

 

Ik heb haar als leek geconfronteerd met deze fouten en ze heeft daarop de aangiften gecorrigeerd en opnieuw verzonden naar de belastingdienst.

Nu zit ik met de volgende vragen:

 

- Voor 2012 schijnt het niet zo'n probleem te zijn, maar hoe gaat de belastingdienst om met herziene aangiften IB voor 2009/2010/2011

- Mocht de BD uit gaan keren, kan ik dan rekening houden met rente?

- Ik ben van mening dat mijn boekhouder nu toch echt een wanprestatie heeft geleverd en overweeg een claim bij haar neer te leggen. Hoe staan jullie hierin? Wat is redelijk? wat is de weg die ik moet doorlopen?

 

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en ben benieuwd naar jullie reacties/advies.

 

Bvd.

 

Gr. Leon

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Leon,

 

Ik zou haar eerst de mogelijkheid geven cq verzoeken eventuele fouten te herstellen.

Corrigeren kan tot 5 jaar terug, maar houdt wel rekening dat de belastininspecteur hier ambsthalve op beslist. Dit wil zeggen hij kan eventueel een verzoek ook weigeren. Maar meestal in de praktijk wordt een verbeterde aangifte die je dan indient wel geaccepteerd.(De inspecteur kan bij ambsthalve ook besluiten om geen of wel rente te vergoeden, maar daar zou ik me niet zo druk over maken. De bedragen rente zijn vaak minimaal)

 

Wanprestatie voor alleen dit feit vind ik een beetje ver gaan. Gewoon zorgen dat zij haar eigen fouten oplost en dan is het klaar.

 

Ik vind het overigens wel bijzonder dat deze korting niet wordt meegenomen, want als je standaard op de juiste plaatsen de goede gegevens invoert wordt dit automatisch berekend. Werkt zij wel met aangiftesoftware voor fiscaal intermediairs?

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Richard,

Ik weet dat mijn boekhoudster Exact gebruikt, maar weet niet of ze daar ook de aangiften mee doet. Ik kwam er inderdaad achter doordat de aangiftesoftware van de belastingdienst deze karting toekende.

 

Ik vind overigens wel als de belastinginspecteur besluit om geen teruggave toe te staan, dat mijn boekhoudster dan wel erg makkelijk weg komt.......

 

Leon

Link naar reactie
  • 0

Wat ik in de praktijk vaak tegenkom is dat klanten zaken verzwijgen. Niet zozeer bewust, maar gewoon omdat ze zich niet realiseren dat het belangrijk is. De inkomensafhankelijke combinatiekorting is inderdaad in bijna ieder pakket standaard en wordt automatisch toegepast, als aangegeven wordt dat er kinderen zijn. Is dit ook doorgegeven aan de boekhoudster?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dit was haar bekend. op ieder fiscal rapport staan de kinderen vermeld, inclusief BSN-nummmer.....

 

Dan zou het bijna een pakketfout moeten zijn. Om die korting niet aan te vragen moet er waarschijnlijk moeite gedaan zijn door deze optie uit te vinken. Heel vreemd, en had gesignaleerd moeten worden, maar vermoedelijk zeker niet een bewuste handeling van de boekhoudster. Heel vreemd.

 

Vermoedelijk zal de BD de gecorrigeerde aangifte gewoon volgen en de korting uitkeren. Wat was haar eigen verklaring voor deze omissie?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Quote uit een van mijn favoriete wetten:

 

Artikel 9.6. Bijzondere regels voor ambtshalve verminderingen

1. Een ambtshalve vermindering van een belastingaanslag geschiedt uitsluitend op de voet van dit artikel.

2. In bij ministeriële regeling (MS: art 45aa Uitv.Reg) aan te wijzen gevallen wordt een onjuiste belastingaanslag door de

inspecteur ambtshalve verminderd.

3. Indien de belastingplichtige een verzoek om ambtshalve vermindering heeft gedaan en dat verzoek geheel of gedeeltelijk

wordt afgewezen, beslist de inspecteur dat bij een voor bezwaar vatbare beschikking.

In het Nederlands: als de inspecteur je verzoek afwijst, which is highly unlikely maar je weet het nooit, kun je bezwaar aantekenen en indien nodig tot aan de Hoge Raad doorprocederen.

 

Ik ga er vanuit dat er ook nog heffingsrente vergoed wordt, en van die rente vermoed ik dat je wel een bescheiden etentje kan bekostigen.

 

Pas als de inspecteur je verzoek afwijst en je (juridische) kosten moet maken om je gelijk te halen, vind ik dat je schade geleden hebt.

Verder is het inderdaad wel een beetje jammer.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ehm, ik wil niet graag de advocaat van de duivel spelen, maar we weten niet eens of de ink. afhankelijke combinatiekorting wel gerechtvaardigd is!

 

Ik vraag het met name omdat de boekhouder dus wel de gegevens van de kinderen inclusief geboortedatum opgenomen heeft.

 

Bestaat er dan wel recht op de ink. afhankelijke combinatiekorting? Daaraan kleven natuurlijk regels. Het hebben van een kind is niet voldoende.

 

Zo moet het kind jonger zijn dan 12, bij u ingeschreven staan en u verdient minimaal 4.814 of u heeft recht op zelfstandigenaftrek, waarbij u geen partner heeft of minder verdient dan uw partner.

 

Het zou maar zo kunnen dat de boekhouder alles goed ingevuld heeft maar dat Leon niet voldoet aan de eisen.

 

En als Leon er wel aan voldoet dan heb ik niets gezegd, sluit ik me aan bij Marcel Spruit en zou ik Leon willen aanraden zijn boekhouder te zeggen dat haar aangiftesoftware een bug bevat.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.