• 0

IB 2013 nog niet online...

Vorige maand ontving ik onderstaand bericht van de Belastingdienst. Vandaag een dag ingepland om dit direct maar te gaan regelen. Tot mijn verbazing staat er dus nog steeds geen formulier gereed in mijn actuele tab op de site vd Belastingdienst.

Iemand anders al wel het formulier IB2013 in zijn beveiligde omgeving staan? Slecht verhaal weer....

 

Onlangs hebben wij brieven verstuurd waarin wij ondernemers uitnodigen om aangifte inkomstenbelasting over 2013 te doen. Dit aangifteformulier is nog niet beschikbaar. Hebt u een uitnodiging ontvangen om aangifte inkomstenbelasting 2013 te doen? Dat kan vanaf 15 februari 2014. Op die dag plaatsen wij het formulier in het beveiligde gedeelte van onze internetsite ('inloggen voor ondernemers'). Excuus voor het ongemak.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hierbij ook mijn dank. Van de belastingdienst zelf kun je deze simpele informatie kennelijk niet verwachten.

 

Van de belastingdienst onving ik een brief, waarin ze stelden dat ik geen brieven meer zou ontvangen om me te herinneren aan de aangifte verplichting. In de eerstebrief van de belastingdienst over dit jaar, werd gemeld dat ik voortaan via DigiD moest inloggen voor de aangifte. Dus mijn oude vrijwel nooit gebruikte (want onveilig en elke paar maanden weer door iets of iemand gekraakt) DigiD getest. Inloggen in DigiD lukte, maar daar was verder geen link naar de belastingdienst of de aangifte formulieren te vinden. Vervolgens bij de Belastingdienst zelf gezocht. Hier werkte de gewone inlogcode. (Hoezo inloggen met DigiD?) Geen aangifteformulier IB te vinden. Belastingtelefoon (tegen beter weten in) gebeld. Waarschijnlijk een verkeerde inlogcode gebruikt? Waarschijnlijk niet.

 

Vorige aangifte gaf ook al problemen, omdat inloggen niet lukte, waarna ik op advies van de belastingtelefoon een nieuwe code aanvroeg, die te laat werd ontvangen om op tijd de aangifte te doen. Dat leverde een boete op. :-\

 

De 2e brief van de belastingdienst herinnerde mij er aan, dat ik BTW aangifte moest doen en de 3e brief herinnerde me dat ik IB aangifte moest doen. De 4e brief vertelde me, dat ik geen uitstel voor aangifte IB zou krijgen omdat ik vorige keer (toen er een fout in het aangifte formulier zat waardoor het opnieuw ingediend moest worden en een storing op hun site inloggen onmogelijk maakte, zodat ik de belastingtelefoon belde die stelde dat ik moest wachten tot er een nieuwe code was aangemaakt) te laat was met de aangifte.

 

Vandaag, (zondag = administratiedag) maar weer eens geprobeerd op beide sites van de overheid. Geen formulier IB te vinden bij DigiD, ook geen link naar iets wat met de belastingdienst van doen heeft. Maar misschien is DigiD daar helemaal niet voor en was er iemand in de war bij de afdeling schriftelijke herinneringen. Vervolgens weer bij de Bealstingdienst zelf gezocht. Geen aangifteformulier IB te vinden.

 

Wat ik wel zag, is de pagina's die ik vorige keren heb bezocht. Daarbij staat netjes vermeld dat ik op een storingsmelding uitkwam, bij mijn poging in te loggen en aangifte te doen. Maar dat is natuurlijk nooit een reden voor de belastingdienst om geen boete te geven voor late aangifte. Wat ik er overigens niet zag, was de melding die ik vorige keer ook tegenkwam: Melding van een fout in het aangifte formulier, waardoor een verbeterd formulier moest worden opgehaald en de aangifte opnieuw moest ingevuld en ingezonden.

 

Fouten bij de belastingdienst kun je verwachten. De ondernemer en burger draait altijd voor de schade op. Een boete die je moet betalen voor de gevolgen van fouten bij de belastingdienst, daar kijk ik ook niet meer van op. De belastingtelefoon geeft meer foute dan goede antwoorden. Alle overheids websites worden onvoldoende beveiligd. Gelukkig stuurt de belastingdienst nog wel blauwe enveloppen met herinneringen waardoor je tenminste weet dat je aan de zoektocht naar formulieren, aangifte, desinformatie, en belastingformulieren moet beginnen.

 

Dan blijkt er maar 1 bron van informatie over de noodzakelijke informatie te beschikken:

Het forum van Higher level.

 

Nogmaals mijn dank. :)

 

En nu maar hopen, dat er geen fout in het formulier zit, dit keer.

Ik hoop volgende keren weer herinneringen van de belastingdienst te ontvangen, ook al verwacht ik geen juiste informatie meer van die kant.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wat zitten zoeken:

GigiD inloggen is volgens mij alleen maar nodig voor het verzenden van de particuliere aangiftes.

 

(Hoezo inloggen met DigiD?) Geen aangifteformulier IB te vinden

 

Je kunt per DigiD een ib programma downloaden na 1 maart, deze heeft dan vooraf ingevulde gegevens.

 

Als je geen ondernemer bent (eventueel wel met inkomsten uit overig werk op te geven) kun je het niet ingevulde programma al zonder inloggen downloaden. Dit is een ib2013....setup.exe file. Voor ondernemers is het de wa2013....setup.exe file

 

Overigens heb ik de brief ook gekregen om weer digitaal (beveiligd dowloadable ) aangifte te doen (voor ondernemers).

Deze brief is al ontvangen. Datering van de brief zet men op 28 februari, dus men garandeert dit pas na die datum.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wat zitten zoeken:

GigiD inloggen is volgens mij alleen maar nodig voor het verzenden van de particuliere aangiftes.

 

Dat doet mij vermoeden dat er nog veel meer fout zit bij de belastingen, dit jaar. Ben ik plotseling geen bedrijf meer?

Ik ben al jaren verplicht de digitale aangifte voor ondernemers in te dienen. Die staat meestal aan het begin van het jaar klaar met ingevulde bedrijfsgegevens, maar zonder cijfers. Dit jaar staat de IB voor ondernemers er bij mij (nog) helemaal niet.

 

De BTW aangifte download staat al wel klaar. Lastig alleen, dat je niet het hele formulier met alle vragen kunt downloaden. Voor de BTW aangifte kun je alleen de laatste pagina, waar de totalen komen te staan, plus de toelichting ophalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn ervaring staat de winstaangifte ieder jaar pas ergens in de tweede helft van februari klaar dus geen paniek!

 

Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat er al gegevens waren ingevuld. Wel kun je kiezen om bepaalde gegevens uit een eerdere opgave op te halen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.